Střešní byt v nedávno dokončeném rezidenčním projektu (architekti Šujan a Stassel, 2016) upravovalo studio Lang Benedek pro starší pár, který vyměnil bydlení v rodinném domě za život v městském prostředí. Manželé chystající se na zasloužený odpočinek ocení celkovou prostupnost dispozice bytu, vlastní velkorysou pobytovou terasu i blízkost přírody a hlavně klid, který byl cílem nového uspořádání domácnosti.
Výhledy ze společenských prostor – na život na řece a do bratislavské „divočiny“ – jsou orientovány na východ a jih. Kontakt s okolní krajinou je podpořen i velkoformátovým prosklením, otvíravým posuvně z jedné třetiny, vedoucím na terasu, díky které byt získává téměř dvojnásobnou rozlohu. V obývacím pokoji spojeném s jídelnou, stejně jako ve vedlejší kuchyni, neexistuje místo, odkud by člověk neměl příležitost odpočívat pohledem do zeleně. Byt se stal oázou světla měnící v průběhu dne atmosféru přírodních materiálů a podtrhující čistotu architektonicky dominantní bílé barvy.
Přírodní motiv prostupuje nenápadně i do vybavení interiéru, kde na dřevěných parketách a bílém pozadí stěn vynikají konferenční stolky z ořechu, jídelní stůl z teakového dřeva i sedací nábytek střídmého a moderního skandinávského designu. Bělost stěn, skříní i polic koresponduje s životním stylem obyvatel bytu i s jejich zálibou v obklopování se uměleckými a dekoračními předměty, které tak lépe vyniknou a dotváří osobitou identitu interiéru. Designovými prvky, které vybírali architekti, jsou především svítidla. Mezi nimi je nejvýraznější trojice světel nad jídelním stolem – Non Random z dílny holandského návrháře Bertjana Pota (zastoupeného firmou Moooi).
Ergonomicky navržená kuchyně tvoří logistický uzel mezi ložnicí a obývacím pokojem a využívá kontaktu s děním v zeleni zahrady. Naopak noční privátní zónu od denní veřejné oddělují posuvné dveře z matného skla. Snadno se tak dosáhne soukromí i maximálního otevření dispozice – komunikace a přirozené prostupnosti mezi ložnicí přes kuchyň až do jídelny a obývacího pokoje. Tmavší difuzní průsvit dveří je zároveň dalším kontrapunktem bílého zařízení kuchyně a úložných prostor. Knihovna, police se skrytými šuplíky, skříně v chodbě i kuchyňská linka jsou vyrobeny na míru z hladkých nebo profilovaných frézovaných dřevovláknitých desek s bílým nástřikem. V kuchyni jsou dveře úložných prostor upraveny ve dřevě, v ložnici pak v prošívané umělé kůži. Absence úchytek a otevírání dvířek i zásuvek na magnet pak umožnily architektům pracovat s jemnou geometrickou kompozicí jednotlivých nábytkových souborů.
Karin Grohmannová