Můj názor je te, že pohledový beton je pěkný, ale pouze do určité míry. U tohoto domu ta míra už dávno přetekla a ať si říká kdo chce co chce o moderní architektuře, tak tohle z venku vypadá jak 200 let starý a neudržovaný dům... Otázka zní - byl to záměr? Jestli ano, pak smekám....
Velice se divím, že byl této odporné betonové kostce s čtvercovýma oknama vůbec vyhrazen prostor k prezentaci na stránkách archiwebu. Nemyslíte si, že takovýto typ stavění a ANTIESTETIKY nakonec architekturu jako takovou nadobro zničí v její samotné podstatě, že ji totálně zkompromituje ? Jaký má tento minimalistický betonový ANTIDOMOV vztah ke svým každodenním obyvatelům a kolemjdoucím, k zahradě, ke krajině, kde je tam nějaký prvek klidu, harmonie, elegance, výjimečnosti, lidského tepla ??? Je to zánik smyslu architektury, vůbec se nedivím, že architekti přicházejí o práci, kterou jim přebírají obyčejní stavaři... On už v tom není žádný rozdíl.
Navíc takových kostek, ale většinou břízolitových, máme na venkově - BOHUŽEL - plné vesnice. Zveřejnit se dá cokoliv a i ze srač.. udělá "oduševnělý a moudrý" text úžasnou věc. Je to hnus.
Markli je jeden z několika současných architektů, které stojí za to studovat. Obvzlášť ve smyslu formy (pro anonym "estetiky??") a sémantiky. Samozřejmě pro mnohé je to neproniknutelné
giornico je bomba, ale tento barák mi trochu zavání kultem osobnosti. kdyby ten barák nepostavil märkli, ale nějaký ueli a köbi z cucvilu, tak by tady asi nebyl. myslím, že dům by měl chytnout i z fotek a půdorysů/řezů/konceptu. přijde mi úplně normální.
A jestli je příjemný uvnitř, což věřím, tak to tu stejně neuvidíme.
a jedna vě jsou myšlenky a druhá věc je jejich transformace do reálu
Většina lidí si dokáže spojit Petera Märkliho pouze s domem pro Josephsohnovy sochy v Giornico a o dalších jeho realizacích nemá ani potuchy. Nezaměřujeme pouze na bomba-stavby, ale usilujeme o to, nabídnou co nejucelenější profil každé osobnosti, která se na archiwebu objeví. Proto se můžete brzy těšit na Märkliho kancelářskou budovu Picasso Center v Basileji a přestavbu školícího centra v rakouském Wörgl.
Musim se priznat, ze poprve jsem presel zminenou stavbu bez radneho povsimnuti. Dalsi betonovy bunkr. Jako by ten dvoji v Brne, zrovna zde tez probirany, nestacil.
Lec alarmujici nadpis, zpochybnujici zde dalsi vyuku architektury, mne poradne vylekal. Nezbylo mi, nez se na clanek podivat znovu. Tentokrate trochu pecliveji.
Za cenu prozrazeni sve nevedomosti se musim priznat, ze ackoliv v Zűrichu jsem stravil nekolik roku sveho (jak zrejmo promarneneho) mladi, tak jmeno Peter Märkli mi bylo dosud zcela nezname. Takze z kultu osobnosti, v tomto pripade, snad obvinovan byti nemusim. To vse uvodem.
De gustibus non est disputandum (vysloveno: Proti gustu zadny disputat) je odveka pravda, zabranujici nicim nepodmineny (cesky: absolutni) vyklad "krasna".
Pro mne, alespon z pristupove cesty, odkud ostatne navstevnik ziskava svuj prvni dojem, hranol budovy, se svoji previslou strechou, nad odstavni plochou pro auta, je pusobivou geometrickou skladbou. I umisteni dverniho a okennich otvoru mi pripada promyslene. Take zadni cast budovy se mi zda geometricky promyslena. Vcetne toho "plavani" nad zemi, trik ktery muj byvaly sef pachal jiz o nekolik desitek let drive, na druhem konci sveta.
Ja osobne ten "sichtbeton" nemusim, ale Svycari jej alespon umi velmi dobre provedeny. S tim, ze v desti to cele vypada strasne "usmudlane" (po dnes jiz sto letech "ciste geometrie" moderni architektury) ani takovi machri jako Svycari nic nedokazi. Ony prece jenom ty "nacancane" fasady tradicni architektury byly, mimo krasna sameho, i k necemu jinemu dobre. Rikejme tomu predavana (tradovana) zkusenost.
Takze zvenku, jako geometricke cviceni to neni vubec spatne. Jinak v oku nezasveceneho, obzvlaste ze strany (pres zivy plot) jako obydli to muze vypadat nedostavene. Ale jak jiz zmineno: Proti gustu...
Z prilozenych planu s pobavenim zjistuji, ze od konce tricatych let minuleho stoleti povinny a od padesatych let jiz i protiatomovy "luftschutzkeller" je neustale urady zadan. V prizemi se mi libi nejvice svoji rozlohou velmi stedra a pred pocasim dobre chranena veranda. Prekvapujici je, pro dum o ctyrech loznicich toliko jedna koupelna. V takovych US of A by jich jeden ocekaval, pro ctyri loznice, alespon pet! Navic, jedinny zachod a navic v patre? Co delat, kdyz priroda se ozve behem treti svetove, dole ve sklepe?
Pres architektovo tvrzeni, tento dum krychle (cube) neni. Vezmeme li louku (meadow) coby travnatou plochu, tak ji pak pod barak samozrejme take nezatahuje. Zakaznik, stavitel, si pry sam zadal beton. Presto architekt tvrdi, ze z jinych stavebnich hmot takovychto tvaru by dosahnout nemohl. Samozrejme, ze treba ocelovy skelet (obzvlaste s vylehcenym zdivem a stropy) by se tohoto ukolu zhostil stejne dobre, ne li jeste i levneji. Takze architektovo zaverecne prohlaseni: "The form and the material require each other absolutely" je samozrejme, jako ostatne mezi architekty tak velmi casto "absolutni nesmysl".
Mate pravdu Jonatane. Ono to vedle "hajzliku" bude asi sprcha a umyvadlo a ne, jak jsem se mylne domnival, tzv. technicke zarizeni. To ty dva sopouchy tam. Ale jeden z nich vede az do sklepa a tam to (t/z) je.
No, možná to pro mě zůstane neproniknutelné, ale prostě na tom nevidím nic, proč by se mi to mělo líbit. Ani fotky, ani dispozice mě nepřimějou, abych to někdy chtěl vidět na vlastní oči.
märkli je rozhodne jeden z mala, ktery stoji za studovani. ja to zpresnim, malokdy se mi stava, ze jak u vytrzeni koukam na fotky a studuju pudorysy a uz nekolik let se k nim vracim. zda se mi, ze jde naprosto svou cestou a nejenom, ze ostatnim bude trvat dlouho, nez jej dojdou, oni se s nim minou.
Přidat nový komentář
Diskusní příspěvky vyjadřují stanoviska čtenářů, která se mohou lišit od stanovisek redakce. Všechny příspěvky musí být schváleny redaktorem dříve než budou zveřejněny.
Redakce archiweb.cz ctí v maximální možné míře svobodu slova, nicméně ve výjimečných případech si vyhrazuje právo smazat nebo opatřit komentářem příspěvek, který se netýká tématu diskuse, porušuje platné zákony ČR nebo dobré jméno portálu, obsahuje vulgarismy nebo má reklamní charakter.
http://www.youtube.com/watch?v=tvzX8498xp8
Navíc takových kostek, ale většinou břízolitových, máme na venkově - BOHUŽEL - plné vesnice. Zveřejnit se dá cokoliv a i ze srač.. udělá "oduševnělý a moudrý" text úžasnou věc. Je to hnus.
A jestli je příjemný uvnitř, což věřím, tak to tu stejně neuvidíme.
a jedna vě jsou myšlenky a druhá věc je jejich transformace do reálu
Musim se priznat, ze poprve jsem presel zminenou stavbu bez radneho povsimnuti. Dalsi betonovy bunkr. Jako by ten dvoji v Brne, zrovna zde tez probirany, nestacil.
Lec alarmujici nadpis, zpochybnujici zde dalsi vyuku architektury, mne poradne vylekal. Nezbylo mi, nez se na clanek podivat znovu. Tentokrate trochu pecliveji.
Za cenu prozrazeni sve nevedomosti se musim priznat, ze ackoliv v Zűrichu jsem stravil nekolik roku sveho (jak zrejmo promarneneho) mladi, tak jmeno Peter Märkli mi bylo dosud zcela nezname. Takze z kultu osobnosti, v tomto pripade, snad obvinovan byti nemusim. To vse uvodem.
De gustibus non est disputandum (vysloveno: Proti gustu zadny disputat) je odveka pravda, zabranujici nicim nepodmineny (cesky: absolutni) vyklad "krasna".
Pro mne, alespon z pristupove cesty, odkud ostatne navstevnik ziskava svuj prvni dojem, hranol budovy, se svoji previslou strechou, nad odstavni plochou pro auta, je pusobivou geometrickou skladbou. I umisteni dverniho a okennich otvoru mi pripada promyslene. Take zadni cast budovy se mi zda geometricky promyslena. Vcetne toho "plavani" nad zemi, trik ktery muj byvaly sef pachal jiz o nekolik desitek let drive, na druhem konci sveta.
Ja osobne ten "sichtbeton" nemusim, ale Svycari jej alespon umi velmi dobre provedeny. S tim, ze v desti to cele vypada strasne "usmudlane" (po dnes jiz sto letech "ciste geometrie" moderni architektury) ani takovi machri jako Svycari nic nedokazi. Ony prece jenom ty "nacancane" fasady tradicni architektury byly, mimo krasna sameho, i k necemu jinemu dobre. Rikejme tomu predavana (tradovana) zkusenost.
Takze zvenku, jako geometricke cviceni to neni vubec spatne. Jinak v oku nezasveceneho, obzvlaste ze strany (pres zivy plot) jako obydli to muze vypadat nedostavene. Ale jak jiz zmineno: Proti gustu...
Z prilozenych planu s pobavenim zjistuji, ze od konce tricatych let minuleho stoleti povinny a od padesatych let jiz i protiatomovy "luftschutzkeller" je neustale urady zadan. V prizemi se mi libi nejvice svoji rozlohou velmi stedra a pred pocasim dobre chranena veranda. Prekvapujici je, pro dum o ctyrech loznicich toliko jedna koupelna. V takovych US of A by jich jeden ocekaval, pro ctyri loznice, alespon pet! Navic, jedinny zachod a navic v patre? Co delat, kdyz priroda se ozve behem treti svetove, dole ve sklepe?
Pres architektovo tvrzeni, tento dum krychle (cube) neni. Vezmeme li louku (meadow) coby travnatou plochu, tak ji pak pod barak samozrejme take nezatahuje. Zakaznik, stavitel, si pry sam zadal beton. Presto architekt tvrdi, ze z jinych stavebnich hmot takovychto tvaru by dosahnout nemohl. Samozrejme, ze treba ocelovy skelet (obzvlaste s vylehcenym zdivem a stropy) by se tohoto ukolu zhostil stejne dobre, ne li jeste i levneji. Takze architektovo zaverecne prohlaseni: "The form and the material require each other absolutely" je samozrejme, jako ostatne mezi architekty tak velmi casto "absolutni nesmysl".