Dobrý den,
ad vytápění: viz. základní koncepce návrhu - nečekejte nějaké sofistikované /a nákladné/ systémy vytápění, šel jsem cestou minimalizace energetické náročnosti - viz. autorská zpráva. Tedy ve vazbě na místní zdroje ohřev otopné vody zajišťuje elektrický kotlík, teplo je distribuováno klasickými radiátory a podlahovými konvektory v hlavní místnosti. Ona totiž ta ekonomika vychází řádově jinak, máte-li malé tepelné ztráty, pak je návratnost nákladů např. na tepelné čerpadlo +ostatní podstatně větší než u klasického domu. A upřímně tlačil jsem i pořizovací náklady na topení dolů. Druhý zdroj tepla je krbová vložka - to pro případ energetické krize Důležitý faktor v nákladech na vytápění je inteligentní chování obyvatel domu - proměnná, která se málokdy uvažuje, jestli to vůbec jde...
ad osvětlení: činitel neznám, mohl bych to zmáčknout, ale prosluněny jsou pokoje dost /jižní strana/, možná mate poměr prosklení k hmotě kamenné stěny. Velikosti a geometrie otvorů je záměrně volena opět jednoduše s ohledem na azimut slunce, kdy v létě vysokému jižnímu slunci brání přesahy střech a hluboké zapuštění oken v kamenném kubusu, v zimě jsou tepelné zisky od nízkého slunce žádoucí. A tam kde se bydlí 90% denní doby - ta velká světnice - tam je prosklení velmi komfortní.
Dobrý den,
k nákladům toto: vzhledem ke způsobu výstavby svépomocí podrobnou kalkulaci nemám, pouze dílčí dodávky. Ale tuším-li správně, kam otázka míří, pak vězte, že se cena m3 této stavby nebude nijak řádově lišit od standartního domu. To je možná také předsudek, proč se někteří investoři bojí /?/ soudobé architektury a nízkoenergetických domů /pomíjím ty, kterým se to prostě nelíbí a tento přístup je jim cizí/- že jsou a priory nákladnější a sáhnou po parádních domech z katalogů Ale kdyby redukovali své prostorové požadavky nebo požadavky na jakože architekturu - balustrády, šambrány a další fajnové parádičky toliko povznášející ego majitele a výraz domu, věřím, že by je takový dům stál minimálně podobné peníze...
ad pochvala: díky moc, potěší
Dobrý den,
Jsem studentem Fakulty stavební ČVUT a vybral jsem si Váš projekt ke zpracování z tepelně technického hlediska v rámci studia. Možná je to ode mě troufalé,ale měl bych zájem o zaslání více informací o stavbě. Pokud jste ochoten tak učinit, napište mi, prosím, na adresu: [email protected]. Bohužel jsem na vás nesehnal jiný kontakt, než prostřednictvím tohoto webu. Děkuji
Veľmi príjemné a estetické riešenie a pekná realizácia projektu. Prajem Vám príjemné a ničím nerušené bývanie. Mám otázku ohľadom riešenia odpadového hospodárstva, a k projektu - či ste k tvorbe projektu pristupoval individualne alebo je to typový projekt vám ponuknutý?Vďaka.
Dobrý den a vďaka
Bývanie je ozaj nerušené K Vaší otázce - vzhledem k absenci kanalizace v obci máme vyvážecí jímku, před kterou jsme předsadili malou čistírnu odpadních vod, voda z jímky je tedy k dispozici pro zalévání zahrady. K projektu se snažím vždy přistupovat individuálně, vzhledem k tomu, že jsem byl v tomto případě jak investor, tak autor, projekt jsem si ponůknul sám.
Mějte se fajn
Dobry den, dlouhodobe sleduji to, co se v Cechach a na Morave stavi a velice ocenuji Vas civilni a zaroven promysleny pristup, stavba opravdu vybizi k zivotu. Muj dotaz smeruje na Vase sluzby architekta, zda poskytujete komplexni sluzby vcetne dozoru, konzultaci ohledne dodavatelu apod. Dekuji a preji hodne uspechu
Dobrý den a díky! Obyvatelé domu si skutečně bydlí sqěle, ačkoli velkou roli hraje místo samotné a výhledy do kraje, kdepak Jižní Čechy A po dvou povedených zimách a účtech za topení se dá říci, že i ta koncepce domu má určitou logiku. Ještě malou související poznámku směřovanou spíše na archiweb: často se tu řeší architektura bytových a rodinných domů, asi většinou je hodnocena z pár fotek, v lepším případě to někdo vidí živě. Pokud jsou ty stavby navrženy primárně pro bydlení, byl by velmi zajímavý názor jejich obyvatel po nějakém čase bydlení, něco jako "jaxe žije v domě po mě". Neškodila by trocha reflexe a třeba budem valit oči, jaxe někde dá a někde nedá pořádně bydlet...
K Vašemu dotazu, pokud je vůle investora stavbu dotáhnout, sedneme si také jako lidi, tak je rozumné dozor atd. dělat. Určitou roli hraje také vlastní místo stavby.
Mějte se fajn
dobrý den, dnes jsem se byl na ten dům podívat na kole (jsem z ČB) a mile mě překvapil, zdál se mi ještě hezčí, než na fotkách.. A kdo zná okolní krajinu a rozhlédne se kolem...je to báječné místo! Jako studenta FA TUL bych byl velice potěšen, kdybych se mohl k domu dostat ještě blíž, případně nahlédnout i dovnitř. díky
Osobně nikdy nepochopím, že energeticky úsporný dům musí nutně rezignovat na jakoukoliv astetiku! Ještě že takto neuvažovali architekti v minulých století od 19. níže. Představme si naše města a vesnice v takovéto industriální podobě. Turistický ruch by se totálně zhroutil, protože za nečím takovým by k nám nepřijel jediný turista. Tak si jen klepejte uznale na ramena páni architekti. Ještě že nemáte možnost přetvářet podle svých pravítek a kružítek přírodu. Ta by pak byla plná trojúhelníkových a čtvercových kytek, a to nejlépe šedivých, bílých a černých. Ještě, že podle vašich zvrácených estetických představ nevypadají ženy. Zcela by zmizely jejich oblé křivky a čím by byly hranatější, tím lépe. Samozřejmě nejlépe holohlavé a když vlasy, tak v podobě drátů. Děte se vycpat! Ať žije baroko a především secese! Chci zdobnost, krásu, sochy, dekor. Jaká dekadence, že za tímhle sem jezdí ti blbý turisti, že! Jeďte se podívat na pořádnou architekturu do Asie. Bože, chtěl bych žít v Anglii v polovině 18. století, kdy Britská admiralita musela vydat příkaz, že vynaložené prostředky na výzdobu válečného trojstěžníku nesmějí překročit 60% celkových nákladů potřebných na stavbu lodě! Haj hou milý Vonegute, haj hou!
Nuže pane, kdo vám brání postavit si architekturu podle vašeho gusta?
Jsem si jist, že architekta, který rád navýší rozpočet stavby o 150% jen kvůli dekoru, nebudete hledat dlouho.
Pak nám prosím dejte vědět jak to dopadlo.
Pro P.P. Riese než emigruje do Asie…
Cítím se provinile, že jsem znehodnotil architekturu malebné jihočeské vísky, zapříčinil stagnaci jejího turistického ruchu a rezignoval na jakoukoli estetiku a dekor. Místo toho jsem ve slepé touze po domu šetrném k životnímu prostředí navrhnul arogantní objekt vodárny.
Cítím se provinile, že jsem nerealizoval na svůj první návrh, kdy svalnatí atlasové podepíraly vstupní portikus, kdy se kolem rozbujelých kasulových oken rámovaných rostlinnými motivy ladně proplétala kouřová křivka pod dohledem rozverných maskaronů, kdy se v malebném štítu s mohutnými volutami skvěl nápis baroko je věčné, secese nikdy neumírá! A střecha? – ta byla prostá sedlová. Díky mé tvůrčí impotenci mě pagoda nenapadla, jaká to škoda…
Loos je lhář - ornament není zločin!
Světe proč jsi neustrnul v baroku? Chybělo nám něco? Kiliáne, Ignáci, kde jste!? Proč již nejezdíme v dostavnících, nesvítíme loučemi, bezmocně nebojujem s cholerou a morem a chlapské problémy neřešíme kordem…
Světe, kam se to řítíš?
...v první řadě: Ti kdož se tu ohání barokem a secesí a berou si z těchto epoch pouze zdobnost a dekor, těm je zatěžko vysvětlit, že to, co je na těchto slozích ARCHITEKTONICKY nejlepší, ve větší míře přesáhlo 2D hranice vnímání... A hlavně: architektura je do takové míry složitá věc, že i tyto "jednoznačné" slohy skrývají jistá zákoutí, která bych tu chtěla osvětlit....
V BAROKU mluvíme o stírání hranic světla a stínu, prolínání protichůdných forem, dynamice půdorysné i nárysné (bez použití počítačových metod...)... a až v dalším plánu nastupuje ona zdobnost, kterou bych snad chápala jako třešničku na dortu (mluvím teď samozřejmě o dynamizujícím baroku).... Baroko bylo reakcí na onu strašně moderní, fádní, holou a hlavně světskou renesanci. Celé se rozkošatělo právě v oné snaze nastavit renesanci zřetelný protipól a ve snaze najít nové formy výrazu, dospělo do velmi zajímavých neprobádaných oblastí. Ale! i ono mělo dilema a záleželo na temperamentu, lokalitě ... tvůrce, jestli dá své formě jaksepatří dynamiku a nebo zůstane "při zdi" - první z nich se vyvine v rokoko a druhé v klasicismus... Takže ona "polulárnější" forma baroka, baroka, které bylo bujaré a kypělo tvary - přerostla v ono rokoko, kde se ještě více přizdobila a pak zmizela... a nechala nám bezesporu úžasné věci... Leč: jde tu o PROSTOR, ten je na baroku nejcennější...
V SECESI! - secese se samozřejmě proslavila dekorem, kterýž sám o sobě byl reakcí na "odlidštěnou" velkovýrobu a industriální vzepětí konce 19. století, odklonu od řemesla a příklonu k inovátorským postupům (tahle lavina, která sebou přinesla ono "odlidštění" se dříve nebo později musela provalit - přistěhovalectví do měst, změna společenských poměrů, nárust obyvatelstva...- takže si nestýskejme, potkalo by nás to tak i tak... Ale! U secese je důležité to, že ona, ať byla reakcí na ono strnulé železobetonové chladné průmyslové industriálno, tak to byla zase ona - secese - kdož přiměl zase jiné !moderně smýšlející, a moderní je progresivní - ať se to líbí nebo ne - ke vzniku NOVÉ "HOLÉ" ARCHITEKTURY (Otto Wagner).... A ejhle máme tu modernu! a šup funkcionalismus...a hoplá a jedeme minimalismus....
Možná by to tak dopadlo i bez secese, možná bysme se dostali k oné "holé formě" i tak.
A ještě jedna věc - i v secesi se zrodily dva protichůdné principy pojetí a nevím, jestli o nich pan Pavel P. Reis ví - již zmíněný Otto Wagner a Antonio Gaudí. Na těchto dvou protipólech se dnešní studenti architektury secesi učí a doporučuji oba tyto pány zevrubně prozkoumat....
Takže co mají baroko a secese společné? Jsou reakcemi na něco... vyvěrají z nejvnitřnějších potřeb a obsahují v sobě 2 jiné směry - 1.iracionální, smyslovější a 2. racionálnější, promyšlenější...
Bylo by zajímavé se zamyslet, proč většinou více uspěje a je rozšířenější ten promyšlenější a racionálnější koncept architektury z hlediska doby trvání a návaznosti architektonického vývoje....
Osobně mi z baroka ( i secese koneckonců) chybí ideál ženské krásy - o kolik by bylo méně anorexií!
Pane Lenci, dílu zdar .....
Dotaz na projekt a případnou spolupráci
| 07.11.06 07:59
Dobrý den. Velmi se nám líbí oba Vaše projekty tady na archiwebu. Přemýšlíme delší dobu o něčem podobném, co jste už zrealizoval. Velmi by nás zajímala realizační cena za m3 obou staveb, a současně cena projektu za předpokladu, že bychom se dohodli na případné spolupráci (typ pozemku i předpokládaná dispozice by odpovídala spíš Vidovskému domu ...
Děkujeme Mitrengovi
secesní rodinný dům..proč ne? ale jako novostavba? s nábytkem z Ikey, satelitem na střeše, televizí v obýváku? ehm, balustrádou to nezachráníte.. osobně jsem teda zatím neviděl novostavbu v dokonalém secesním, nebo barokním slohu...ale určitě by to byla paráda!! jsem si však jist, že až v budoucnu vyjdou historické publikace o architektuře 21. století, mohou se tam bez problému objevit domy pana Lence, ale v žádném případě tam neuvidíte to vaše "baroko"...
Děkuji za velmi zajímavý a poučný výklad. Samozřejmě, že mi Otto Wagner ani Antonio Gaudi nejsou neznámí. Osobně se velmi těším a doufám, že se toho dožiji, na reakci na soudobou architekturu. Zatím je ta reakce bohužel jen v té „lidové tvořivosti“ jak ji můžeme vnímat v satelitních sídlištích rodinných domků. Podnikatelské baroko, šmoulí domky a podobné hrůzy jsou ale primitivní reakcí na industriálně studenou, přísné geometrii podřízenou architekturu. Osobně si myslím, že je špatně jestliže vzdělaný architekt postaví kostel v Nových Butovicích, kdy vůbec nevezme v potaz jistý sakrální vývoj těchto staveb, kde prostě musím zachovat jisté tradiční prvky, které kolemjdoucímu nevzdělanci v oboru architektury řeknou, že se jedná o kostel. Je, dle mého názoru, absolutně špatně, jestliže tato stavba vzbuzuje asociace typu, kdy ji lidé překřtí na „lepší kotelnu“ a často musíme odpovídat na otázku nově příchozích: „Prosím vás, kde je tady v Butovicích kostel?“ „Stojíte před ním“, je častá odpověď. Ano, jsem si vědom toho, že hlas lidu nemusí vždy být hlas Boží. Zítkovu kolonádu v Karlových Varech posměváčkové nazývali kuželkovou dráhou, či záhonem mrkve. Víme také, jak byla přijata dnešní chlouba a dominanta Paříže. Ale pod tyto argumenty neschováme dnešní necitlivost architektů k okolí (proluka Myslbek, dům na Karlovo náměstí, Nová scéna Národního divadla, karlovarský hotel Thermál a mohl bych ještě dlouho pokračovat) a k běžnému životu vůbec. Udivuje mě, jak si architekti neuvědomují, především u bytových domů, pro koho je staví. Pro lidi, páni architekti, především pro lidi. Pak nechápu neuvěřitelnou oblibu architektů například v různém drátěném pletivu, které používají jako výplň zábradlí balkónů. Důsledek lze pozorovat dvojí. Čistit se dá taková drátěnka s malými oky snad jen mezizubními kartáčky, a tak velmi brzy otvory zaplní pavučiny a špína, a potom lidem prostě vadí, že je na ně vidět z ulice, pokud si chtějí na takovém balkónu posedět. Zejména to jaksi vadí dámám v sukních. No a tak opět nastupuje „lidová“ tvořivost a přes zábradlí takto řešených balkónů se přehazují různé rákosové rohože, lhostejno, zda k celkovému pojetí fasády domu jsou materiálově vhodné či nikoliv. To už nejsme ani u funkcionalismu, kdy architektura zcela rezignovala na zdobnost a upřednostnila funkci. Lidé vidí v průhledném zábradlí překážku použití funkce balkónu. Ne tak architekti. Ptám se proč? A takto bychom mohli pokračovat ještě hodně dlouho. Znovu musím konstatovat jak je dobře, že něco podobného nevidíme v přírodě a zaplať Bůh, že stromy jsou barokně rozkošatělé a květy kýčovitě barevné. A sluce, zapadající večer do červánků, což to není jeden obrovský kýč, jak volá básník Hrabě?
Takže se těším až industriální myšlení architektů opět překmitne k té zdobnosti. V Asii již takový posun můžeme pozorovat. Spíš si ale myslím, že tam nezapomínají na kontinuitu v architektuře a vždy je tam začleněn nějaký prvek, kdy poznáte místo odkud architekt pochází. Tvůrčí impotence a popření jakékoliv kontinuity s místem, kde architekt tvoří a ze kterého vzešel, je u nás příznačná. Architekt se tak mnohdy stává námezdní silou starající se tak akorát o to, kolik dostane zaplaceno, a je mu zcela lhostejné, co za ten peníz postaví. Případně naopak, má-li ty podmínky, postaví něco, aby se prezentoval především on, bez ohledu na cokoliv, natož na okolí a nějakou kontinuitu. Je přeci špatně, pokud zástavbu kolem Anděla na Smíchově vnímáme jako lepší administrativní budovy, ničím a nijak se nelišící od podobné zástavy v jiných městech a už vůbec nenavazující na nějaké genius loci místa. Pak zde opět vidíme „lidovou tvořivost“ kdy chladné prostory si nájemce „zteplí“ vestavbou kýčovitých sádrových sloupů a sádrových kleneb. A opět jsme u necitlivosti architekta, který neví pro koho vlastně staví a připraví univerzální studené prostory podle pravítka. To nemluvím o tom, že do prvního patra této picerie U Anděla vedou ony drátěnkové schody přesně z materiálu, který jsem byl zvyklý vnímat jako rošt, používaný na schodech u pasových dopravníků v elektrárně. Zde měly velmi praktický smysl, neboť ty pasy dopravují rozemletý uhelný prach do kotle. A prach, který z dopravníku spadne propadává drátěnkou. Navíc se jedná o poměrně levný materiál. Má ale tu nevýhodu, že brzy se oka drátěnky zbortí a schody mají vyšlapané prohlubně. Přesně takto vypadají schody do picérie U Anděla. Navíc, jak se nedají nijak umývat, jsou nechutně zasviněné, s drátěnými oky zaplněnými blátem a dalším humusem. Na tyhle schody prostě nezaklekne uklízečka a nevyčistí je. Musela by totiž použít drobné kartáčky a řistit oko po oku. A to nám zde postavil skvělý francouzský architekt Jean Nouvel. Ať již měl velký architekt jakýkoliv záměr, výsledek jeho práce je ten, že po odporně špinavých schodech, které prostě umýt nejdou, přijdete do nemožně kýčovitého prostředí picerie. Kdyby tedy alespoň ta funkce, a s ní ruku v ruce praktičnost, byla upřednostněna a ne materiál, který se zrovna v architektuře nosí. Pan architekt zřejmě schody nikdy nemyl. Podobný názor na zástavbu kolem Anděla má i Vlado Milunič, jehož Tančící dům obdivuji. Milunič je, na rozdíl od svých kolegů, zděšen „zničením velké části Smíchova neforemnými budovami a přebujelým systémem spletí dopravního řešení.
Opět musím konstatovat, a vystavit se tak sarkasmu pana Adama Lence, že se mi stýská po 19. století, kdy i továrna musela být postavena ve slohu odpovídajícím okolní zástavbě, aby prostě s okolím tvořila kontinuální celek. A fuj, pane Lenci, i ta pana Čenka a Kolbena na Smíchově měla na sobě zdobné prvky, v tomto případě novogotické a přitom vyráběla obyčejné stroje. Ony vlastně tak obyčejné nebyly, měli svoji poezii. Stačí se podívat do strojovny petřínské lanovky. Prosklili jsme jednu její stěnu, aby jsme se turistovi pochlubili. Ona i ta parní lokomotiva, přes saze, které z ní lítaly, měla svoji poezii a strojvůdce si ji hrdě leštil. Jistý zbytek vztahu ke stroji můžeme dnes snad pozorovat již jen u aut. Zde jejich konstruktéři stále dokáží vdechnout stroji určitou duši a znak doby. Jistě jste si všimli, že stáří filmu nejlépe poznáme podle aut.
Abych tyto své úvahy na téma zdobnost a funkce nějak uzavřel. Když někdo poslal někomu pohlednici ze Smíchova bylo poznat, že je ze Smíchova. Díky našim předkům, stále ještě dnes rozpoznáme Plzeň od Českých Budějovic, či Olomouce nebo Brna. Pokud by naši předkové stavěli dnešním způsobem, byla by naše města uniformě stejná. A to radní, kteří o zástavbě rozhodovali, nic nevěděli o nějakém urbanismu, to je věda moderní doby. Jim stačil prostý cit a taky přirozená touha nějak se odlišit od sousedního města. Samozřejmě, že jim nechyběl i respekt k odkazu předků. Ten nebyl nějak ortodoxní, jak jej můžeme vnímat dnes u mnohých památkářů. Pokud by takto působili v historických dobách, tak jsme zůstali u gotiky. Respekt našich předků pramenil z té prosté podstaty, že se majetek dědil z generace na generaci, a tedy z velké většiny se vztahem k němu. No a pak taky páni radní dokázali říci i třeba velkému a věhlasnému architektovi: „Mistře, velmi si Vás vážíme, ale dům, který stavíte pro pana hejtmana nesmí vybočovat z řady současných domů v ulici.“
Pane Lenci, pokud bych měl přistoupit na Váš poněkud laciný sarkasmus a polemizovat s Vámi v tomto duchu, tak choleru máme ve světě dodnes i ten mor. Navíc nám tají ledovce a nad Zemí se nám rozprostírá ozónová díra obřích rozměrů. To baroko neznalo. Ostatně s tím morem si ke konci své éry umělo baroko také poradit. Při Vašem sarkastickém výsměchu zdobnosti architektury dob minulích, jste zamomněl na to, že i ta venkovská prostá stavení měla zdobné prvky, a to většinou s přírodními motivy a nebo jen tak - vystouplé ostění okna v jiné barvě, zřetelná římsa plasticky rozdělující plochu stěny i u tak prozaické stavby jakou byla stodola a pod. Naši předci, na rozdíl od nás, byli s přírodou úzce spjati a proto ten dekor. Barevnost krojů - něco příšrného, že pane Lenci. I ten dřevorubec, když si postavil z kulatiny chalupu, tak tou sekyrou neuměle přizdobyl alespoň futro dveří a přírodní barvou, většinou na bázi včelího vosku a výtažků z rostlin natřel okenice. A pro Vaši lepší informovanost - mor byl výhradně záležitostí měst. Na venkov, ten pestře barevný venkov, se před ním utíkalo. Kam asi utečeme dnes před nemocemi naší civilizace? Venkov se nám vylidňuje - máme přeci kamióny, a ty nám potraviny dovezou každý den do krabicových velkoobchodů, máme architekty, kteří nám stavějí obrovská betonová sídliště, kde se nám tak pohodlně žije, že? Ano, vnímám jako velmi pozitivní snahy o jakékoliv zlepšení tohoto civilizačního marasmu. K těm počítám i různé projekty na energeticky nenáročné domy. Jen jsem polemizoval s tím, zda se při tom musí rezignovat na estetiku a jistou kontunuitu v architektuře a jak by vypadal český venkov postavený tímto stylem v minulosti. Upřednostnění jenom funkce neuznávám. Vesmír je taky velmi funkční ale přitom nesmírně krásný. Stodola měla svoji neoddiskutovatelnou funkčnost a nemyslím si, že její skromné zdobné prvky její stavbu nějak prodražily. Časově možná prodloužily, to ano, ale proč nevěnovat trochu času kráse?
pan Ries se tak rozohnil, že přestěhoval ČKD z Vysočan na Smíchov, Ringhoffera zrušil, pana Daňka přehlíd jak krajinu, zato přimyslel pana Čenka. Tak se možná stane pravdou, že Českomoravská Kolben Daněk byla vlastně Čenek Kolben. To jsou mi ale změny
Patří již k místnímu koloritu na tomto webu shazovat autory komentářů poukazováním na nepodstatné nepřesnosti, nebo gramatické překlepy. Vy se k těmto mrťafům přidáváte. Napište nám radši svůj názor k tématu.
je mi líto Vaší zahořklosti nad stavem všeho okolo Vás, ale pokud Vás to tak bytostně štve, tak s tím něco dělejte, změňte to! Trápí Vás ozónová díra, mě také? Zajisté s Vašimi postoji zanecháváte v životním prostředí minimální stopu a žijete v maximální harmonii s přírodou. Rád bych se snažil o totéž, taxem začal u sebe a navrhnul si relativně úsporné bydlení a pokud je to jen trochu možné, vězte, že tak činím i v jiných projektech. Rovněž si troufám tvrdit /pokud ovšem nežijete Vy v horách dalek veškeré civilizace a nehospodaříte trojpolním systémem/, že deficitem odtržení od přírody budete trpět spíše Vy, než já. A pak tedy vězte, že jsou lidé, kteří právě proto, že jsou schopni vnímat okolní přírodu a mají vcelku bohatý svůj vlastní vnitřní vesmír, se nepotřebují obklopovat falešným dekorem a umělou zdobností a lhát sobě samým. Vy máte problém, že vnímáte minimalismus jako manýru, jako něco prvoplánového, ale je mnoho takových, kteří to tak prostě mají. S tím naštěstí Vy neuděláte nic. Jinak buďte v klidu, že by někdo pohrdal historickou architekturou, možná že právě z úcty k ní se do opisování nikdo normální nepouští. Mohu se zeptat kde a jak žijete Vy a jak vypadá Vaše bydlení?
Samozřejmě máte pravdu, Ester, člověk má psát s chladnou hlavou, pak by se nedopouštěl hloupých chyb. Za ta se hluboce stydím. Nic méně nyní třeba zase Vy můžete uznat připomínku Roberta a vyjádřit se k tématu. Třeba, co si myslíte o nové zástavbě kolem Anděla a o nedbání architektů na lidský rozměr a obavy z jakéhokoliv dekoru, natož sochy. Doufám, že mě nebudete podezřívat z toho, že bych chtěl, aby to v okolí Anděla vypadalo třeba jako v zábavném parku Babylon v Liberci.
Bohužel bydlím v paneláku a chystám se postavit si na venkově zcela energeticky soběstačný dům (elektřina ze slunce, voda vlastní, teplo ze země, odpad co nejvíce je to možné zužitkovaný. Přesto bude můj dům respektovat oklní historickou zástavbu. Koneckonců je tam i takový předpis památkářů, který rád splním. Pravda, tento záměr nebude zrovna levný, ale investice se do 15ti let vrátí. Navíc do dvou let, kdy chci dům postavit, již zafungují i státní dotace, tak jak je třeba umí Nněmecko.
pro Roberta: tématem je dům v Záhorčicích, znám ho jen z fotografií a popisu autora. Mě se líbí a navíc má krásné fotografie. Jinak si nemyslím, že by mu chyběl detail jak říká pan Reis. Dřevo, kámen, zelená střecha jsou dost dekorativní a do venkovské krajiny patří víc než třeba secese.
pro Reise: na okolí Anděla nemám názor, je tam dost špatných a dost dobrých domů a předpokládám, že je to území ve vývoji. Víc k tomu dodat neumím.
Předem bych se chtěla omluvit panu architektu Lencovi, že jsme si "v jeho bytě udělali dýchánek" ...
Je opravdu velmi podnětné vědět, co si o soudobé architektuře lidé myslí a jestli ta naše architektura pro architekty je na druhé straně pochopena.... snad to bude pro zdejší čtenáře podnětné...
pro pana Riese: Váš dlouhý výčet nešvarů si u mě vyžádal poznámky, nicméně bych vám chtěla v tomto příspěvku přiblížit architektovu práci v dnešní době, která je přece jenom trochu odlišná od dob minulých... Už nejsme požehnáni ani papežem, ani králem, ani šlechticem a nemáme zas tak volnou ruku k realizaci "svých" přání, tak jak tvrdíte...
Architekti jsou na očích prostřednictvím domů a že je to sakra zodpovědnost, to si málokdo chce uvědomovat, protože jinak by ze sebe samým strachem, že něco pokazí, "nevydal ani hlásku". Chtěla bych uvést několik příkladů architektonické zakázky, pro představu, co vlastně tato profese obnáší- 1.DŮM PRO SEBE - stavíte-li si dům pro sebe, nejste zdánlivě ničím omezen. Máte jasno v tom, jak bude dům vypadat, máte třeba nemalé finanční prostředky. "Jediné" s kým či s čím přijdete do styku při realizaci své myšlenky jsou - A) materiálové a technologické zázemí vyplívající z toho, co je na trhu, a z toho, co již bylo vyvinuto, příp. je logisticky dostupné (zkušenosti, postupy...) B) Specialisti, zvlášť placení, vámi navržený dům podrobí dalším nárokům a že jich není málo - statika, požární ochrana, voda, kanalizace, elektrika a osvětlení, topení, plyn, stavební fyzika, památkáři, pro pozemek - dopraváci, dendrologové a další a další ... posudky, výpočty, normy.... Tahle četa váš dům podrobí drobnohledu a je jim jedno, "co" mají pod rukama, ale hlavně "to" musí projít skrze síto norem a musí "to" být zrealizovatelný v legislativních a normativních mantinelech...... C) Samotná realizace vnáší do již do detailu vymyšlené stavby další prvky náhody a nemálo poznatků architektů vzchází z realizačních martirií.. Stavbu provádí někdo jiný než vy a má jinou představu o tom, jak to má vypadat...Opravdu něco vymyslet a něco realizovat jsou jemně odlišné činnosti...
D) Váš dům bude posuzován neúprosným zrakem veřejnosti laické i odborné. Bude na něj působit čas, okolo něj se bude dále stavět a jeho okolí ho bude uvádět do nových souvislostí a vztahů... E) Ve Vašem domě budou bydlet další obyvatelé, kteří mají jiný pohled na život, dnešní dobu a na to, co nabízí.....
Jak po tom všem bude vypadat Váš dům a jak ho navrhnout?...
2] DŮM PRO NĚKOHO JINÉHO
A teď si čistě pro orientaci představte, jak se navrhuje dům pro někoho jiného. Ten "někdo jiný" Vám může, či nemusí dát volnou ruku, ten někdo jiný je specialista v jiném oboru a nese si sebou své vlastní prožitky z prostoru, materiálu, míst...Ten, pro koho se navrhuje, by měl být nejlépe "nahý" - a zpovídat se ze zdánlivých maličkostí, které doma dělá. Neměl by být v této počáteční fázi pasivní a měl by vzít situaci do svých rukou a mít co nejkonkrétnější představu o bydlení !z úhlů pohledů, které ovládá a umí a ani o architektuře nemusí nic vědět! - aby to byl dům šitý na míru, měl by sám sebe podrobit drobnohledu (čte si večer v křesle pod lampou, přes den je v práci, o víkendech dělá na zahradě, chodí venčit psa, bude mít šest dětí, sbírá motýly, má rád baroko, nakupuje nábytek v bazarech, má rách anglický styl oblečení a kubánské doutníky, rád si nechává na záchodě otevřeno, z koupelny se dívá na kvetoucí růže před domem, v obýváku sedí na zemi a opírá se o polštář, televizi nemá, dělá kung-fu...... tohle jsou informace, které by měl architekt vědět. Místo toho přijde klient a sdělí Vám, že chce rustikální kuchyň, obloukové okno, balustrádu a lucerničky u vchodu. Nebo přijde klient, který řekne, že chce dům, jak ze žurnálu, italský design, nejnovější trendy, hlavně ty krásné ocelové schody jako rošt - to je cool, a průhledné zábradlí...
Investor má ve svých rukou hodně a měli bychom si spíše vychovat naše investory než architekty, nemyslíte?
Můj hlavní motiv, proč brousím po těchto stránkách, je snaha vytříbit si představy o domu, ve kterém bych měl trávit s rodinou příští léta.. Procházím nové fotky rodinných domů, které vyhovují základním myšlenkám, tj. modernější pojetí a určitá osobitost, ne však dohnaná za vkus (nebo odvahu?) který mi velí držet se zpátky ve smyslu nepřijatelnosti čisté betonové kostky nebo (zajímavého, ale ne příliš útulného) plecháče a jemu podobných, myšlence energetické šetrnosti = také snaze být co možná nejméně závislý na budoucích úmyslech mocných vlastníků či distributorů plynu, ropy a dalších zdrojů, pocit souznění s přírodou a co největší kontakt s ní (souznění s okolní výstavbou je vzhledem k rychlému růstu baráčků všech tvarů, velikostí a cukrlátek na ně nalepených čím dál nemožnější) Oba dva domy od pana Lence mě zaujaly, líbí se mi, splňují většinu výše uvedených podmínek a musím říct, že by mě zajímala spolupráce na mém vlastním bydlení (zkusím to s dovolením jinudy než prostřednictvím této nástěnky..). Kromě obou domů, které jsem si mnohokrát prohlédl, je zde však navíc poslední dobou ještě zábava ve formě výměny názorů, kterou jsem si poslední týdny přivykl sledovat a opravdu se bavím. Nejde mi do hlavy, co pan Ries dělá při běžných pochůzkách městem, výletech do přírody, jízdě vlakem, autem či koňmo, když ho dokázal takhle rozlítit dům myslím velice vkusný, nenavazující (alespoň z fotografií je zřejmé) na žádnou další výstavbu, přiznávající řadu přírodních materiálů, navrhovaný i financovaný sám sobě..? Nezdá se mi, že by v jeho stínu (vzhledem k rozlehlosti volných prostor okolo domu silně zanedbatelném) krajina plakala a sousedi naříkali, naopak požitek uživatele domu z bydlení na takovém místě musí být jistě veliký.. Pokud dokáže někoho tak moc rozčílit, je už jen otázkou času, kdy začneme potkávat šíleného řidiče buldozeru nebo brunátného muže se zpocenou tváří a baseballovou pálkou, jak si vyřizuje svůj nekonečný boj s nevkusem ulici po ulici, dům po domu, výlohu po výloze, konče kolemjdoucími s nevhodně zvoleným odstínem šály... i pak by se však takovéhle stavby, pokud bude mstitel nevkusu spravedlivý, měly dostat na řadu až mnohem mnohem později za jinými.. Přeji p. architektovi další úspěšné projekty, a k tomu sílu na další kola diskusních strkanic - doufám že příspěvky dopisovatelů neztratí na své peprnosti a já se budu na toto místo vracet a bavit se tak dlouho, až nepropásnu nějaký nový dům umístěny třeba už brzy (???) na tyto stránky Zdar a sílu L.Voleník
Pane Ries, je chválihodná Vaše vize postavit si energ. zcela soběstačný dům, ale při uvedených představách nebude investice ekonomicky zdůvodnitelná. Podrobné vysvětlování by bylo na vědeckou práci, ale začněte s tím, aby Váš dům málo spotřebovával - tzn. rozumná velikost a minimalizace tepelných ztrát. Zbytek potřebných energií snadno pokryjete z jakéhokoli zdroje. Totiž, v případě fotovoltanických článků budete muset mít speciální rozvody a spotřebiče, jak budete pokrývat potřebu el. energ. když nebude svítit slunce /akumulovat?/, teplo ze Země - v případě tepelného čerpadla stejně musíte dodat energii - není to perpetum mobile - to fotovoltanika neudýchá, investice do slunečních kolektorů když nebude bazén také nevychází dobře, vítr fouká občas a jen někde /navíc potřebujete specifickou rychlost/, atd. atd. Na dotace se nespoléhejte, nebo nikdy nic nepostavíte. Takže začněte tam, kde každý obyčejný sedlák a málo spotřebovávejte /ostatně jsem pochopil, že je to Vaše motto-viz. výše/. Totiž s návratností do ekologických technologií je to prosté /zjednodušuji/ - čím menší tepelná ztráta, tím delší návratnost... Jinak jakýmkoli těmto alternat. technologiím fandím, kdybych měl přebytečné prostředky, asi bych do některých také šel, ale pouze z čistého fandovství, ekonomicky bych to sám sobě nezdůvodnil. A navíc by mě jejich obsluha možná po čase mohla tak obtěžovat, že bych je odstříhl a oblékl si svetr...
Zdravime. V prvni rade skladame poklonu. Oba vase rodinne domy se nam moc libi. Radi bychom se zeptali, zda by vam nevadilo projektovat dum ve vesnici na kraji Prahy na pozemku cca 900 m2 v budoucnu obestavenem s velkou pravdepodobnosti nevkusnymi domy sousedu. Diky, Tereza a Dan
Vždyť ten ekodům není ošklivý. Je jen nezvyklý. Já mám taky radši oblé křivky. S provoláváním slávy secesi, souhlasím, ale nezevšedněla by secese pokud by v tomto stylu byla postavena celá Praha a jiné české metropole? Pro turisty asi ne. Byl by to světový unikát, ale přeci nestavíme domy pro turisty, ale pro sebe.
To je pane počtení. Také se připojuji s tím, že mé postřehy jsou spojené přátelstvím s panem architektem znaje ho z dob, kdy ještě bydlel v paneláku, z dob kdy prodal byt aby měl na tuto stavbu a bydlel v regulérním holobytě (měl jsem tu čest tam párkrát přespat), z dob kdy uvažoval nad energetickým pojetím a nakonec když jsem párkrát přiložil ruku k dílu, když se stavělo (a hlavně TEPELNĚ IZOLOVALO):
1) p. Reis se ohání stavěním "pro lidi" - Adam si to postavil pro sebe. To je myslím "pro lidi". Mám pocit, že tohoto pána (nutno říci že někdy i po právu) rozčilujou architektonické blbosti (viz průhledné balkony vedoucí k zarákosování) a naprosto neprávem to odnesl tento dům.
2) Probůh, vždyť ten dům je zdobný!!! Jen se podívejte na ten vlnitý plech v kuchyni u stropu zakončený obloukem! Ten plech je i zespoda konzolového květináče, a myslel jsem že ho (architekta) zkopu vsteky, když jsme to přidělávalii. Do kulata. To já jednou ve svém domě mít nebudu. Všechno pěkně 90stupňů :o) A co ty betonové soklíky v dřevěném obložení? Co to krásné zábradlí v "observatoři"? Co ta oblá dlážděná cestička k domu? Co to plynulé zavázání do terénu? Co to perfektně provedené kamenné obložení??? Oblá zeď do ložnice? Co to rozložení tří částí domu? Prostě to chce jen KOUKAT!!! A to jsem vypisoval schválně "oblé" věci. Nemluvě o barevnosti, pan architekt rozhodně proti krojům nic nemá (ve volném čase tančí ve folklorním souboru).
3) Baroko a secese - nejsem vzdělán přímo v architektuře, ale u té secese bych byl opatrný - co se týče dávání ji za vzor dekorace v OBLÉM smyslu. Mám stále před očima výstavu Vídeňské secese a moderny loni v Obecním domě a byl jsem jako laik skutečně překvapen, že hlavním dědictvím KVALITNÍ secese jsou geometrické tvary, kosočtverce, trojúhelníky, veškerá zdobnost velice střízlivá - normálně když se řekne secese vidíme Muchovi kočindy obtočené psím vínem a vchod do Obecního domu (mimochodem stavěného v době, kdy se již stavělo "hranatě" (čerpám z Vávrovích šumných měst) - to jen byli radní z magistrátu otevřeně řečeno - přizdisráči, a ejhle, po nějaké době se to líbí). Dodávám, že proti Muchovi ani Obecňáku nic nemám.
4) Ten dům je na naprostém okraji vsi, prakticky ho nemáte šanci ani vidět, pokud k němu cíleně nedojdete. Tak je pozemek umístěn. Takže nemůže ani překážet, nemůže být nevhodně konfrontován s okolní zástavbou. Ten dům má štěstí, že je tam kde je (nebo ten pozemek že má tento dům). Při představě, že tam bude krychlička s okny na všechny strany s přilepeným šestiuhelníčkem na houpací křeslo s valbovou střechou s balkonem... nehledě na to že svah by si vyžádal sakra kopání. Tento pozemek si o takový dům řekl, ať si jakýkoliv rádoby historicko souvztažný barokista říká co chce. Mimochodem myslím, že by na tomto pozemku za baroka žádný dům ani nevznikl z technologických důvodů. Nebo vznikl a za 50let zanikl. A to se nám to pak říká, JAK PŘEDKOVÉ STAVÉLI, jaké byly chytré hlavy... HOUBELES!!! Co se jim nepovedlo, spadlo, přestavělo se, vzala to voda, a PŘEŹILO JEN TO DOBRÉ (nebo štědře udržované).
5) autor domu a v něm bydlící se samovolně, nenuceně a aktivně podílí na životě této malé obce, prostředí ho přijalo i s tímto "domem". Prostě je součástí obce.
Prostě vše jak má být, a jak autor chtěl... Tak ho nezlobte srovnáváním s barokem...
Zdeněk: konečně to někdo rozsekl...snad už to bude všem jasné. Je fakt, že když jsem dům hledal, nejdříve jsem se podíval na letecké snímky, kde bylo naštestí možné rozeznat tvar pozemku. I když přes tuto vesnici občas jezdím na kole, neměl jsem o tomto domu ani potuchy a je fakt, že když jsem podnikl cílenou cestu za tímto domem, napoprvé jsem to přejel:o) Dokonale mě pak překvapil pohled, který se přede mnou otevřel za původní zástavbou.. nádherná louka svažující se do údolí Vltavy (osobně jsem vždy uchvácen pohledem na zvlněné louky pod ČB, které z ničeho nic řeže prudké údolí řeky) Dům není z návsi vůbec vidět a myslím si, že tak je to v této situaci správně. Nehledal bych kontext mezi domem a vsí, spíše mezi domem a okolní přírodou. Jen doufám, že v blízkosti už nic nevyroste a když, tak by to mělo splňovat stejné podmínky, jako tato stavba. Uzavřel bych to takhle...nedovedu si představit lepší místo pro tento dům a zároveň si nedovedu představit lepší dům pro toto místo, ale možná je to jen tím, že nemám takovou představivost, jako p. Reis
Tak jsem si přečetl celou diskusi (kromě příspěvků pana Pavla P. Riese z 9.11, protože byly příliš dlouhé a jistě se tam zase opakoval) a musím říci, že jsem se dobře pobavil. Vše co bych chtěl říci už zde bylo řečeno, snad bych jen zvolal: "Ten vlnitý plech na stropě v místnosti s knihovnou osvětlený těma bodovkama v kombinaci se dřevem je opravdu bomba.".
Domy pana architekta Lence jsou fakt pěkné. Rád bych se ale zeptal na věc, spojenou s energetickou úsporností. Jaké jsou zkušenosti s rekuperací/řízeným větráním? Myslím, že názor p. architekta se dá vytušit z toho, že uvádí, že není zastáncem komplikovaných systémů. Není to ale logické vyřešení větrání v zimě? Dobře zaizolovaný a tedy nepropusný dům přece větrání potřebuje a otevírat pravidelně okna mi přijde absurdní a navíc nekomfortní. Byl bych vděčný za názory a ideálně osobní zkušenosti, chystám se stavět podobný dům (zelená střecha, podobné prosklení) a tak sbírám informace. A zatím jsem zmatený...Budu moc vděčný za odpověď.
Odpověď P. Votoupalovi
| 01.02.07 01:28
Dobrý den, těmi komplikovanými a drahými systémy jsem měl na mysli vytápění. Ono řízené větrání je nutností u každého domu, nejen nízkoenerg. - tam ale díky minimálním tep. ztrátám je vhodné sloučit ho s vytápěním. Pokud se rozhodujete investovat do nějakého systému, tak bych rozhodně upřednostnil řízenou ventilaci s rekuperací vzduchu - větráte i topíte. Mrkněte na stránky atrea.cz, systém fungování je tam srozumitelně popsán. V domě v Záhorčicích je instalován jednoduchý systém nuceného větrání ale bez rekuperace.
Dobrý den pane architekte,
mám radost že můj sen o moderním chytrém domě není utopie. Po marném klikání v katalogových domech mám poprvé soulad mezi rozumem a citem.
To nejdůležitější mám - pozemek a chuť zrealizovat svůj sen.
Až vyřeším pár detailů, jako finance a úřady, rád bych Vám zadal projekt. Je mi jasné, že zakázek je spousta, ale já se rád postavím do "fronty". Samotnou realizaci vidím stejně v horizontu 1 až 2 let.
Nicméně mám pocit, že už teď se musím poradit s odborníkem. (pozemek je velký , orientovaný na jihozápad v mírnějším svahu. Nerad bych udělal zbytečnou chybu, při parcelování pozemku)
Lokalita je v malé vesničce u Kralup nad Vltavou.
Dejte, prosím vědět, jestli by byla spolupráce možná.
Děkuji Milan Murárik
Dobrý den pane architekte,
mám radost že můj sen o moderním chytrém domě není utopie. Po marném klikání v katalogových domech mám poprvé soulad mezi rozumem a citem.
To nejdůležitější mám - pozemek a chuť zrealizovat svůj sen.
Až vyřeším pár detailů, jako finance a úřady, rád bych Vám zadal projekt. Je mi jasné, že zakázek je spousta, ale já se rád postavím do "fronty". Samotnou realizaci vidím stejně v horizontu 1 až 2 let.
Nicméně mám pocit, že už teď se musím poradit s odborníkem. (pozemek je velký , orientovaný na jihozápad v mírnějším svahu. Nerad bych udělal zbytečnou chybu, při parcelování pozemku)
Lokalita je v malé vesničce u Kralup nad Vltavou.
Dejte, prosím vědět, jestli by byla spolupráce možná.
Děkuji Milan Murárik
Tuší někdo kromě p. Riese v čem bylo baroko a secesní průmyslová revoluce spjatá s přírodou. Nemá smysl hovořit ani o tom, jak sedlák šetrně hospodařil na svém políčku. Zkuste se p. Riesi podívat na malby a první fotky okolí vesnic s vybitými lesy kvůli topení. Neidilizujte si historii při pohledu na nešvary dnešní doby. Ekologické problémy dneška nastartovaly právě pocity všemocnosti člověka budované od počátků průmyslové revoluce. Vybral jste si pro svou kritiku blbý barák, navíc zjevně v prostředí, které má vkus i dostatek pokory. Jen mě tak napadlo, nepatříte náhodou ke správcům tohoto webu, byl by to skvělý nápad, jak oživit tento příjemný web :o) Pane Lenci, myslel jsem, že v ČB by chtěl žít každý. Kde se v tomto kraji bere tak kvalitní architektura? Mimomochodem, moc hezký prvek s použitím podlahy na stěně, je to masiv nebo nějaká napodobenina. Sice trochu barokní, ale pocitově to asi přispívá k tepelné pohodě interiéru?
Dobrý den,chci se zeptat na váš nazor. Stavíme trochu podobný dům, neni ve svahu je v rovině-je hodně hranatý, Jeho jižní stěna je prosklena cca 60%. předpokladam trojsklo-jedna velka plocha. Severní strana minimum oken.vychod a zapad-jedna strana přileha na sousední dům a druha min.oken.Vytapění předpokladam řízene větraní s rekuperací.v části důmu pod litou podlahou podlahove vytápění a teplovzdušný krb. Předeřev vody solarním kolektorem.Nad kolektorem vahám nejsem si jista zda to zbytečně nepředražuji.Snad muj popis je aspon trochu srozumitelný. Děkuji Zuzana
Dobry den, velice se mi libi Vas styl architektury, rad bych neco podobneho v Ricanech u Prahy, muzete mi zaslat kontakt na email: 032centrum.cz. Predem dekuji za zajem.
Dobrý den, moc se nnám libí architektura i vnitřní vybavení. Stavíme nízkoenergetický dům s pultovou střechou, rádi bdychom se na Vás obrátili s žádostí o návrh fasády a interiéru. Dále moc prosíme o kontakt na někoho kdo by nám dodal litou průmyslovou podlahu, zkoušeli jsme sehnat dodavatele,ale cena vždy daleko převyšuje vámi uvedenou cenu za vaší úžasnou zelenou podlahu. Děkujeme předem za odpověď Gretzovi 777678092
Dobrý den, ráda bych touto cestou požádala pana Lence o kontakt a možnou spolupráci. Velice nás oslovily Vaše projekty. Zatím se nacházíme v počáteční fázi - koupě pozemku uskutečněna. Místo - Praha východ, pozemek ve svahu. Děkuji. Lucie Hanyková 774 07 81 81
Dobrý deň, pekný návrh. Hovoríte, že ste použili jednoduché nútené vetranie. Mohli by ste prosím upresniť typ zariadeniam, resp. kontakt na dodávateľa?
Ďakujem.
Dobrý den, rád bych požádal pana Lence o kontakt. Velmi se nám líbí jeho projekty a rádi bychom nabídli možnost architektonického zpracování obdobného zadání v zajímavé lokalitě na Praze -západ. Jedná se o částečně zalesněný pozemek ve svahu, zvažujeme řešení jednoho či dvou synergicky koncipovaných nízkoenergických a netradičních RD. Miroslav Janoušek, 602256708
Dobrý den, nejprve velká pochvala za dům jako celek. S manželem jsme o něm už párkrát četli a mnohdy s úsměvem sledujeme i celou diskuzi na tomto webu. Stavíme vlastní dům, původně jsme měli vymyšleno něco ve velmi podobném stylu, po zásahu několika institucí (chráněnka, hl. arch. města, apod) jsme ovšem byli nuceni předělat celou studii a projekt se musel od moderní architektury posunout blíže představám těchto schvalovatelů, což v praxi znamená , jak my říkáme :"blíže perníkové chaloupce".
Tímto mailem jsem Vás ovšem chtěla požádat o bližší informace k dřevěné podlaze a obložení interiéru. Líbí se nám jak barva tak i kresba dřeva. Pokud budete mít ještě někde po ruce kontakt na dodavatele, můžete nám ho prosím zaslat? Předem Vám moc díky a přeji ještě mnoho podobných projektů!
Na podlahy a oblozeni byl pry pouzit brazilsky kastan, schody jsou z jasanu. Oblozeni je opravdu krasne, architekt mel stastnou ruku s vyberem odstinu. Dum je opravdu krasny, stejne jako vsechny stavby pana Lence.
musela jsem se zaregistrovat...mám ráda oblé tvary,secesi...ale nad tímhle by také člověk plakal :o) já právě naopak z Adamových domů cítím , že příroda mu dýchá z rukou...jeho domy nejsou vůbec šedivé a studené a mají svou duši...myslím,že lkát by jste měl nad stavbami totality, ale možná by Vám byl blízký způsob diktátu a šuplíčků...ve spostě moderních domů se nedá s láskou bydlet...ovšem v paneláčcích ,benešovácích, šumperáčcích a jiných paskvilech také ne...amen
Technologicky asi chytře vymyšlený a realizovaný dům. Architektura však veškerá žádná. Je to jakási srostlice budek. Něco co se obvykle nazývá zařízení staveniště. Pan architekt Ries má naprostou pravdu.
Musel jsem si po letech přečíst ty Reisovy příspěvky. Zároveň s již několikaletou praxí pobytu na návštěvách v tomto domě. Opět ale musím napsat co výše - p. Reis napsal v podstatě věci pravdívé, ALE tento dům to odnesl ZCELA NESPRAVEDLIVĚ. Dům si odnesl i nějaké ty ceny, aniž by si autor při jeho vymýšlení z něho dělal pomníček. Zajímalo by mne Evo, co si představuješ pod pojmem archtektura. Pokud tento dům její rysy nemá, tak potom vše co vzniklo ve 20tém století je srostlice budek. Ještě by mne zajímalo, KDY architektura skončila, a JAKÁ na ni navazuje.
AŤ ŽIJE KRYCHLE!!!!!
Ale zároveň musím dodat, že se STYDÍM za všechny politiky, kteří poslali k šípku novou kaplického knihovnu. Tenhle člověk to s křivkou uměl...
Pane architekte, Váš dům se mi líbí. Můj dům by asi vypadal trochu jinak, což je právě to hezké, ale dýchá na mě z něj pohoda a "teplo rodinného krbu", což se o velkém množství domů zde publikovaných říci nedá.
Jsem v šoku, kolik domů je prostě krychle, ze strany do ulice s okýnky, které vypadají jako střílna a z druhé strany co nejvíce skla. Nakonec všechny tyhle |"krychle" vypadají skoro stejně. Copak člověk musí jet domu a připadat si, že právě vjíždí do továrny?
Gratuluji Vám a závidím ten výhled
Vážený pane Formánku, máte pravdu když píšete "vše co vzniklo ve 20tém století je srostlice budek".
Ale nebuďte tak přísný. zejména ne na počátek 20. století a zhruba tak do roku 1945.
Například secesní architektura je krásná.
Co už architektura není začal převádět zejména soudruh Corbusier a pokračovalo to v obvyklých bílých a pak i šedých betonových krabicích a došlo to až k obchodnímu domu špalíček na náměstí v Jihlavě, k národnímu shromáždění v Praze vedle Národního muzea, k tomu brutálu dole na Václavském náměstí Na můstku, potom přes obytnéné domy G-57 a P 1. 11 až k tančícímu domu. Takových hrůz by se dalo vyjmenovat tisíce (obchodní dům Kotva, Pleskotovo zastřešení Nosticova paláce, dostavba Sovovových mlýnů na Kampě na muzeum novodobého neumění Mládkové....).
Václave! Secese je krásná! Zvlášť v užitné formě mne fascinuje, ale co takhle Kubismus? Zajděte si do gočárovi kavárny! Já tam močím blahem! A co takhle funkcionalismus? Konstruktivismus? Chce to jen mít oči dokořán!!! Dům dopravních podniků pro mne prostě nemá chybu! Kachličkárna? No a co!?
Ad soudruh Corbusier: kolektivizační levicové myšlenky byly v té době velice moderní. Komančům se hodil do krámu. Ja nad jeho prácí žasnu a smekám. A co naše první sídliště, koldům, vždyť vycházely z jím definovaných myšlenek, co je na sídlíštích ošklivé!?! Jasný účel, volné prostranství, výhled, jen nikdo nečekal že bude toli aut, a že se komunisti vykašlou na občanskou vybavenost.
No a k ostatním Václavem popsaným budovám. V podstatě mám opačný názor ve většině. Federální shromáždění se mi líbí, magistrála ne, až půjde do háje ono se to tam zlepší, Dole namůstku - brutálll.... myslíš ČKD? To je fakt hnus, ale baťa s kanzelsbergerem, vždyť to je nádherné zakončení, sklo a zlaté horizontální lamely!!! Já si na tom hřeju oči. Kotva se mi taky líbí. Tančící dům rozvlněnými okny krásně ukončuje různě vysoká patra navazujících starých domů!!! Rozkročení se pilířů do chodníku je fakt zbytečně okázalé na můj vkus. Sovovy mlýny se mi nelíběj vůbec. Snaha byla ale totálně se míjí účinkem. Pro mne je to nesmyslné sklo. Spíš bylo zajímavé pozorovat ten střet v plné nahotě. Ochránci staré prahy, moderní umělci, magistrát, peníze. Repete bylo s tou kaplického knihovnou.
Architektura žije. Problémem pak může být, že když se narazí na smečku památkářů a ujetejch ochránců minulosti, tak se prosadí ve většině POUZE hodně průbojní a bojovní investoři s architekty, zvyšuje se riziko, že se tlakem prosadí i moderní kraviny, a vzniknou pak třeba zrovna ty sovovy mlýny. Spousta dobrých nadčasových a třeba i na první pohled NENÁPADNÝCH moderních nápadů zanikne na odporu památkářů. Ale alespoň mají fabriky na výrobu pálené krytiny co vyrábět....
Přidat nový komentář
Diskusní příspěvky vyjadřují stanoviska čtenářů, která se mohou lišit od stanovisek redakce. Všechny příspěvky musí být schváleny redaktorem dříve než budou zveřejněny.
Redakce archiweb.cz ctí v maximální možné míře svobodu slova, nicméně ve výjimečných případech si vyhrazuje právo smazat nebo opatřit komentářem příspěvek, který se netýká tématu diskuse, porušuje platné zákony ČR nebo dobré jméno portálu, obsahuje vulgarismy nebo má reklamní charakter.
ad vytápění: viz. základní koncepce návrhu - nečekejte nějaké sofistikované /a nákladné/ systémy vytápění, šel jsem cestou minimalizace energetické náročnosti - viz. autorská zpráva. Tedy ve vazbě na místní zdroje ohřev otopné vody zajišťuje elektrický kotlík, teplo je distribuováno klasickými radiátory a podlahovými konvektory v hlavní místnosti. Ona totiž ta ekonomika vychází řádově jinak, máte-li malé tepelné ztráty, pak je návratnost nákladů např. na tepelné čerpadlo +ostatní podstatně větší než u klasického domu. A upřímně tlačil jsem i pořizovací náklady na topení dolů. Druhý zdroj tepla je krbová vložka - to pro případ energetické krize Důležitý faktor v nákladech na vytápění je inteligentní chování obyvatel domu - proměnná, která se málokdy uvažuje, jestli to vůbec jde...
ad osvětlení: činitel neznám, mohl bych to zmáčknout, ale prosluněny jsou pokoje dost /jižní strana/, možná mate poměr prosklení k hmotě kamenné stěny. Velikosti a geometrie otvorů je záměrně volena opět jednoduše s ohledem na azimut slunce, kdy v létě vysokému jižnímu slunci brání přesahy střech a hluboké zapuštění oken v kamenném kubusu, v zimě jsou tepelné zisky od nízkého slunce žádoucí. A tam kde se bydlí 90% denní doby - ta velká světnice - tam je prosklení velmi komfortní.
zajímaly by mě náklady na výstavbu tohoto domu. Děkuji. verka
k nákladům toto: vzhledem ke způsobu výstavby svépomocí podrobnou kalkulaci nemám, pouze dílčí dodávky. Ale tuším-li správně, kam otázka míří, pak vězte, že se cena m3 této stavby nebude nijak řádově lišit od standartního domu. To je možná také předsudek, proč se někteří investoři bojí /?/ soudobé architektury a nízkoenergetických domů /pomíjím ty, kterým se to prostě nelíbí a tento přístup je jim cizí/- že jsou a priory nákladnější a sáhnou po parádních domech z katalogů Ale kdyby redukovali své prostorové požadavky nebo požadavky na jakože architekturu - balustrády, šambrány a další fajnové parádičky toliko povznášející ego majitele a výraz domu, věřím, že by je takový dům stál minimálně podobné peníze...
ad pochvala: díky moc, potěší
Jsem studentem Fakulty stavební ČVUT a vybral jsem si Váš projekt ke zpracování z tepelně technického hlediska v rámci studia. Možná je to ode mě troufalé,ale měl bych zájem o zaslání více informací o stavbě. Pokud jste ochoten tak učinit, napište mi, prosím, na adresu: [email protected]. Bohužel jsem na vás nesehnal jiný kontakt, než prostřednictvím tohoto webu. Děkuji
Bývanie je ozaj nerušené K Vaší otázce - vzhledem k absenci kanalizace v obci máme vyvážecí jímku, před kterou jsme předsadili malou čistírnu odpadních vod, voda z jímky je tedy k dispozici pro zalévání zahrady. K projektu se snažím vždy přistupovat individuálně, vzhledem k tomu, že jsem byl v tomto případě jak investor, tak autor, projekt jsem si ponůknul sám.
Mějte se fajn
K Vašemu dotazu, pokud je vůle investora stavbu dotáhnout, sedneme si také jako lidi, tak je rozumné dozor atd. dělat. Určitou roli hraje také vlastní místo stavby.
Mějte se fajn
Jsem si jist, že architekta, který rád navýší rozpočet stavby o 150% jen kvůli dekoru, nebudete hledat dlouho.
Pak nám prosím dejte vědět jak to dopadlo.
Dnes musí být mimořádně silná gravitace....
Cítím se provinile, že jsem znehodnotil architekturu malebné jihočeské vísky, zapříčinil stagnaci jejího turistického ruchu a rezignoval na jakoukoli estetiku a dekor. Místo toho jsem ve slepé touze po domu šetrném k životnímu prostředí navrhnul arogantní objekt vodárny.
Cítím se provinile, že jsem nerealizoval na svůj první návrh, kdy svalnatí atlasové podepíraly vstupní portikus, kdy se kolem rozbujelých kasulových oken rámovaných rostlinnými motivy ladně proplétala kouřová křivka pod dohledem rozverných maskaronů, kdy se v malebném štítu s mohutnými volutami skvěl nápis baroko je věčné, secese nikdy neumírá! A střecha? – ta byla prostá sedlová. Díky mé tvůrčí impotenci mě pagoda nenapadla, jaká to škoda…
Loos je lhář - ornament není zločin!
Světe proč jsi neustrnul v baroku? Chybělo nám něco? Kiliáne, Ignáci, kde jste!? Proč již nejezdíme v dostavnících, nesvítíme loučemi, bezmocně nebojujem s cholerou a morem a chlapské problémy neřešíme kordem…
Světe, kam se to řítíš?
V BAROKU mluvíme o stírání hranic světla a stínu, prolínání protichůdných forem, dynamice půdorysné i nárysné (bez použití počítačových metod...)... a až v dalším plánu nastupuje ona zdobnost, kterou bych snad chápala jako třešničku na dortu (mluvím teď samozřejmě o dynamizujícím baroku).... Baroko bylo reakcí na onu strašně moderní, fádní, holou a hlavně světskou renesanci. Celé se rozkošatělo právě v oné snaze nastavit renesanci zřetelný protipól a ve snaze najít nové formy výrazu, dospělo do velmi zajímavých neprobádaných oblastí. Ale! i ono mělo dilema a záleželo na temperamentu, lokalitě ... tvůrce, jestli dá své formě jaksepatří dynamiku a nebo zůstane "při zdi" - první z nich se vyvine v rokoko a druhé v klasicismus... Takže ona "polulárnější" forma baroka, baroka, které bylo bujaré a kypělo tvary - přerostla v ono rokoko, kde se ještě více přizdobila a pak zmizela... a nechala nám bezesporu úžasné věci... Leč: jde tu o PROSTOR, ten je na baroku nejcennější...
V SECESI! - secese se samozřejmě proslavila dekorem, kterýž sám o sobě byl reakcí na "odlidštěnou" velkovýrobu a industriální vzepětí konce 19. století, odklonu od řemesla a příklonu k inovátorským postupům (tahle lavina, která sebou přinesla ono "odlidštění" se dříve nebo později musela provalit - přistěhovalectví do měst, změna společenských poměrů, nárust obyvatelstva...- takže si nestýskejme, potkalo by nás to tak i tak... Ale! U secese je důležité to, že ona, ať byla reakcí na ono strnulé železobetonové chladné průmyslové industriálno, tak to byla zase ona - secese - kdož přiměl zase jiné !moderně smýšlející, a moderní je progresivní - ať se to líbí nebo ne - ke vzniku NOVÉ "HOLÉ" ARCHITEKTURY (Otto Wagner).... A ejhle máme tu modernu! a šup funkcionalismus...a hoplá a jedeme minimalismus....
Možná by to tak dopadlo i bez secese, možná bysme se dostali k oné "holé formě" i tak.
A ještě jedna věc - i v secesi se zrodily dva protichůdné principy pojetí a nevím, jestli o nich pan Pavel P. Reis ví - již zmíněný Otto Wagner a Antonio Gaudí. Na těchto dvou protipólech se dnešní studenti architektury secesi učí a doporučuji oba tyto pány zevrubně prozkoumat....
Takže co mají baroko a secese společné? Jsou reakcemi na něco... vyvěrají z nejvnitřnějších potřeb a obsahují v sobě 2 jiné směry - 1.iracionální, smyslovější a 2. racionálnější, promyšlenější...
Bylo by zajímavé se zamyslet, proč většinou více uspěje a je rozšířenější ten promyšlenější a racionálnější koncept architektury z hlediska doby trvání a návaznosti architektonického vývoje....
Pane Lenci, dílu zdar .....
Děkujeme Mitrengovi
b) uveďte kontakt na sebe
Takže se těším až industriální myšlení architektů opět překmitne k té zdobnosti. V Asii již takový posun můžeme pozorovat. Spíš si ale myslím, že tam nezapomínají na kontinuitu v architektuře a vždy je tam začleněn nějaký prvek, kdy poznáte místo odkud architekt pochází. Tvůrčí impotence a popření jakékoliv kontinuity s místem, kde architekt tvoří a ze kterého vzešel, je u nás příznačná. Architekt se tak mnohdy stává námezdní silou starající se tak akorát o to, kolik dostane zaplaceno, a je mu zcela lhostejné, co za ten peníz postaví. Případně naopak, má-li ty podmínky, postaví něco, aby se prezentoval především on, bez ohledu na cokoliv, natož na okolí a nějakou kontinuitu. Je přeci špatně, pokud zástavbu kolem Anděla na Smíchově vnímáme jako lepší administrativní budovy, ničím a nijak se nelišící od podobné zástavy v jiných městech a už vůbec nenavazující na nějaké genius loci místa. Pak zde opět vidíme „lidovou tvořivost“ kdy chladné prostory si nájemce „zteplí“ vestavbou kýčovitých sádrových sloupů a sádrových kleneb. A opět jsme u necitlivosti architekta, který neví pro koho vlastně staví a připraví univerzální studené prostory podle pravítka. To nemluvím o tom, že do prvního patra této picerie U Anděla vedou ony drátěnkové schody přesně z materiálu, který jsem byl zvyklý vnímat jako rošt, používaný na schodech u pasových dopravníků v elektrárně. Zde měly velmi praktický smysl, neboť ty pasy dopravují rozemletý uhelný prach do kotle. A prach, který z dopravníku spadne propadává drátěnkou. Navíc se jedná o poměrně levný materiál. Má ale tu nevýhodu, že brzy se oka drátěnky zbortí a schody mají vyšlapané prohlubně. Přesně takto vypadají schody do picérie U Anděla. Navíc, jak se nedají nijak umývat, jsou nechutně zasviněné, s drátěnými oky zaplněnými blátem a dalším humusem. Na tyhle schody prostě nezaklekne uklízečka a nevyčistí je. Musela by totiž použít drobné kartáčky a řistit oko po oku. A to nám zde postavil skvělý francouzský architekt Jean Nouvel. Ať již měl velký architekt jakýkoliv záměr, výsledek jeho práce je ten, že po odporně špinavých schodech, které prostě umýt nejdou, přijdete do nemožně kýčovitého prostředí picerie. Kdyby tedy alespoň ta funkce, a s ní ruku v ruce praktičnost, byla upřednostněna a ne materiál, který se zrovna v architektuře nosí. Pan architekt zřejmě schody nikdy nemyl. Podobný názor na zástavbu kolem Anděla má i Vlado Milunič, jehož Tančící dům obdivuji. Milunič je, na rozdíl od svých kolegů, zděšen „zničením velké části Smíchova neforemnými budovami a přebujelým systémem spletí dopravního řešení.
Opět musím konstatovat, a vystavit se tak sarkasmu pana Adama Lence, že se mi stýská po 19. století, kdy i továrna musela být postavena ve slohu odpovídajícím okolní zástavbě, aby prostě s okolím tvořila kontinuální celek. A fuj, pane Lenci, i ta pana Čenka a Kolbena na Smíchově měla na sobě zdobné prvky, v tomto případě novogotické a přitom vyráběla obyčejné stroje. Ony vlastně tak obyčejné nebyly, měli svoji poezii. Stačí se podívat do strojovny petřínské lanovky. Prosklili jsme jednu její stěnu, aby jsme se turistovi pochlubili. Ona i ta parní lokomotiva, přes saze, které z ní lítaly, měla svoji poezii a strojvůdce si ji hrdě leštil. Jistý zbytek vztahu ke stroji můžeme dnes snad pozorovat již jen u aut. Zde jejich konstruktéři stále dokáží vdechnout stroji určitou duši a znak doby. Jistě jste si všimli, že stáří filmu nejlépe poznáme podle aut.
Abych tyto své úvahy na téma zdobnost a funkce nějak uzavřel. Když někdo poslal někomu pohlednici ze Smíchova bylo poznat, že je ze Smíchova. Díky našim předkům, stále ještě dnes rozpoznáme Plzeň od Českých Budějovic, či Olomouce nebo Brna. Pokud by naši předkové stavěli dnešním způsobem, byla by naše města uniformě stejná. A to radní, kteří o zástavbě rozhodovali, nic nevěděli o nějakém urbanismu, to je věda moderní doby. Jim stačil prostý cit a taky přirozená touha nějak se odlišit od sousedního města. Samozřejmě, že jim nechyběl i respekt k odkazu předků. Ten nebyl nějak ortodoxní, jak jej můžeme vnímat dnes u mnohých památkářů. Pokud by takto působili v historických dobách, tak jsme zůstali u gotiky. Respekt našich předků pramenil z té prosté podstaty, že se majetek dědil z generace na generaci, a tedy z velké většiny se vztahem k němu. No a pak taky páni radní dokázali říci i třeba velkému a věhlasnému architektovi: „Mistře, velmi si Vás vážíme, ale dům, který stavíte pro pana hejtmana nesmí vybočovat z řady současných domů v ulici.“
pro Reise: na okolí Anděla nemám názor, je tam dost špatných a dost dobrých domů a předpokládám, že je to území ve vývoji. Víc k tomu dodat neumím.
Je opravdu velmi podnětné vědět, co si o soudobé architektuře lidé myslí a jestli ta naše architektura pro architekty je na druhé straně pochopena.... snad to bude pro zdejší čtenáře podnětné...
pro pana Riese: Váš dlouhý výčet nešvarů si u mě vyžádal poznámky, nicméně bych vám chtěla v tomto příspěvku přiblížit architektovu práci v dnešní době, která je přece jenom trochu odlišná od dob minulých... Už nejsme požehnáni ani papežem, ani králem, ani šlechticem a nemáme zas tak volnou ruku k realizaci "svých" přání, tak jak tvrdíte...
Architekti jsou na očích prostřednictvím domů a že je to sakra zodpovědnost, to si málokdo chce uvědomovat, protože jinak by ze sebe samým strachem, že něco pokazí, "nevydal ani hlásku". Chtěla bych uvést několik příkladů architektonické zakázky, pro představu, co vlastně tato profese obnáší- 1.DŮM PRO SEBE - stavíte-li si dům pro sebe, nejste zdánlivě ničím omezen. Máte jasno v tom, jak bude dům vypadat, máte třeba nemalé finanční prostředky. "Jediné" s kým či s čím přijdete do styku při realizaci své myšlenky jsou - A) materiálové a technologické zázemí vyplívající z toho, co je na trhu, a z toho, co již bylo vyvinuto, příp. je logisticky dostupné (zkušenosti, postupy...) B) Specialisti, zvlášť placení, vámi navržený dům podrobí dalším nárokům a že jich není málo - statika, požární ochrana, voda, kanalizace, elektrika a osvětlení, topení, plyn, stavební fyzika, památkáři, pro pozemek - dopraváci, dendrologové a další a další ... posudky, výpočty, normy.... Tahle četa váš dům podrobí drobnohledu a je jim jedno, "co" mají pod rukama, ale hlavně "to" musí projít skrze síto norem a musí "to" být zrealizovatelný v legislativních a normativních mantinelech...... C) Samotná realizace vnáší do již do detailu vymyšlené stavby další prvky náhody a nemálo poznatků architektů vzchází z realizačních martirií.. Stavbu provádí někdo jiný než vy a má jinou představu o tom, jak to má vypadat...Opravdu něco vymyslet a něco realizovat jsou jemně odlišné činnosti...
D) Váš dům bude posuzován neúprosným zrakem veřejnosti laické i odborné. Bude na něj působit čas, okolo něj se bude dále stavět a jeho okolí ho bude uvádět do nových souvislostí a vztahů... E) Ve Vašem domě budou bydlet další obyvatelé, kteří mají jiný pohled na život, dnešní dobu a na to, co nabízí.....
Jak po tom všem bude vypadat Váš dům a jak ho navrhnout?...
2] DŮM PRO NĚKOHO JINÉHO
A teď si čistě pro orientaci představte, jak se navrhuje dům pro někoho jiného. Ten "někdo jiný" Vám může, či nemusí dát volnou ruku, ten někdo jiný je specialista v jiném oboru a nese si sebou své vlastní prožitky z prostoru, materiálu, míst...Ten, pro koho se navrhuje, by měl být nejlépe "nahý" - a zpovídat se ze zdánlivých maličkostí, které doma dělá. Neměl by být v této počáteční fázi pasivní a měl by vzít situaci do svých rukou a mít co nejkonkrétnější představu o bydlení !z úhlů pohledů, které ovládá a umí a ani o architektuře nemusí nic vědět! - aby to byl dům šitý na míru, měl by sám sebe podrobit drobnohledu (čte si večer v křesle pod lampou, přes den je v práci, o víkendech dělá na zahradě, chodí venčit psa, bude mít šest dětí, sbírá motýly, má rád baroko, nakupuje nábytek v bazarech, má rách anglický styl oblečení a kubánské doutníky, rád si nechává na záchodě otevřeno, z koupelny se dívá na kvetoucí růže před domem, v obýváku sedí na zemi a opírá se o polštář, televizi nemá, dělá kung-fu...... tohle jsou informace, které by měl architekt vědět. Místo toho přijde klient a sdělí Vám, že chce rustikální kuchyň, obloukové okno, balustrádu a lucerničky u vchodu. Nebo přijde klient, který řekne, že chce dům, jak ze žurnálu, italský design, nejnovější trendy, hlavně ty krásné ocelové schody jako rošt - to je cool, a průhledné zábradlí...
Investor má ve svých rukou hodně a měli bychom si spíše vychovat naše investory než architekty, nemyslíte?
1) p. Reis se ohání stavěním "pro lidi" - Adam si to postavil pro sebe. To je myslím "pro lidi". Mám pocit, že tohoto pána (nutno říci že někdy i po právu) rozčilujou architektonické blbosti (viz průhledné balkony vedoucí k zarákosování) a naprosto neprávem to odnesl tento dům.
2) Probůh, vždyť ten dům je zdobný!!! Jen se podívejte na ten vlnitý plech v kuchyni u stropu zakončený obloukem! Ten plech je i zespoda konzolového květináče, a myslel jsem že ho (architekta) zkopu vsteky, když jsme to přidělávalii. Do kulata. To já jednou ve svém domě mít nebudu. Všechno pěkně 90stupňů :o) A co ty betonové soklíky v dřevěném obložení? Co to krásné zábradlí v "observatoři"? Co ta oblá dlážděná cestička k domu? Co to plynulé zavázání do terénu? Co to perfektně provedené kamenné obložení??? Oblá zeď do ložnice? Co to rozložení tří částí domu? Prostě to chce jen KOUKAT!!! A to jsem vypisoval schválně "oblé" věci. Nemluvě o barevnosti, pan architekt rozhodně proti krojům nic nemá (ve volném čase tančí ve folklorním souboru).
3) Baroko a secese - nejsem vzdělán přímo v architektuře, ale u té secese bych byl opatrný - co se týče dávání ji za vzor dekorace v OBLÉM smyslu. Mám stále před očima výstavu Vídeňské secese a moderny loni v Obecním domě a byl jsem jako laik skutečně překvapen, že hlavním dědictvím KVALITNÍ secese jsou geometrické tvary, kosočtverce, trojúhelníky, veškerá zdobnost velice střízlivá - normálně když se řekne secese vidíme Muchovi kočindy obtočené psím vínem a vchod do Obecního domu (mimochodem stavěného v době, kdy se již stavělo "hranatě" (čerpám z Vávrovích šumných měst) - to jen byli radní z magistrátu otevřeně řečeno - přizdisráči, a ejhle, po nějaké době se to líbí). Dodávám, že proti Muchovi ani Obecňáku nic nemám.
4) Ten dům je na naprostém okraji vsi, prakticky ho nemáte šanci ani vidět, pokud k němu cíleně nedojdete. Tak je pozemek umístěn. Takže nemůže ani překážet, nemůže být nevhodně konfrontován s okolní zástavbou. Ten dům má štěstí, že je tam kde je (nebo ten pozemek že má tento dům). Při představě, že tam bude krychlička s okny na všechny strany s přilepeným šestiuhelníčkem na houpací křeslo s valbovou střechou s balkonem... nehledě na to že svah by si vyžádal sakra kopání. Tento pozemek si o takový dům řekl, ať si jakýkoliv rádoby historicko souvztažný barokista říká co chce. Mimochodem myslím, že by na tomto pozemku za baroka žádný dům ani nevznikl z technologických důvodů. Nebo vznikl a za 50let zanikl. A to se nám to pak říká, JAK PŘEDKOVÉ STAVÉLI, jaké byly chytré hlavy... HOUBELES!!! Co se jim nepovedlo, spadlo, přestavělo se, vzala to voda, a PŘEŹILO JEN TO DOBRÉ (nebo štědře udržované).
5) autor domu a v něm bydlící se samovolně, nenuceně a aktivně podílí na životě této malé obce, prostředí ho přijalo i s tímto "domem". Prostě je součástí obce.
Prostě vše jak má být, a jak autor chtěl... Tak ho nezlobte srovnáváním s barokem...
mám radost že můj sen o moderním chytrém domě není utopie. Po marném klikání v katalogových domech mám poprvé soulad mezi rozumem a citem.
To nejdůležitější mám - pozemek a chuť zrealizovat svůj sen.
Až vyřeším pár detailů, jako finance a úřady, rád bych Vám zadal projekt. Je mi jasné, že zakázek je spousta, ale já se rád postavím do "fronty". Samotnou realizaci vidím stejně v horizontu 1 až 2 let.
Nicméně mám pocit, že už teď se musím poradit s odborníkem. (pozemek je velký , orientovaný na jihozápad v mírnějším svahu. Nerad bych udělal zbytečnou chybu, při parcelování pozemku)
Lokalita je v malé vesničce u Kralup nad Vltavou.
Dejte, prosím vědět, jestli by byla spolupráce možná.
Děkuji Milan Murárik
mám radost že můj sen o moderním chytrém domě není utopie. Po marném klikání v katalogových domech mám poprvé soulad mezi rozumem a citem.
To nejdůležitější mám - pozemek a chuť zrealizovat svůj sen.
Až vyřeším pár detailů, jako finance a úřady, rád bych Vám zadal projekt. Je mi jasné, že zakázek je spousta, ale já se rád postavím do "fronty". Samotnou realizaci vidím stejně v horizontu 1 až 2 let.
Nicméně mám pocit, že už teď se musím poradit s odborníkem. (pozemek je velký , orientovaný na jihozápad v mírnějším svahu. Nerad bych udělal zbytečnou chybu, při parcelování pozemku)
Lokalita je v malé vesničce u Kralup nad Vltavou.
Dejte, prosím vědět, jestli by byla spolupráce možná.
Děkuji Milan Murárik
Ďakujem.
Tímto mailem jsem Vás ovšem chtěla požádat o bližší informace k dřevěné podlaze a obložení interiéru. Líbí se nám jak barva tak i kresba dřeva. Pokud budete mít ještě někde po ruce kontakt na dodavatele, můžete nám ho prosím zaslat? Předem Vám moc díky a přeji ještě mnoho podobných projektů!
AŤ ŽIJE KRYCHLE!!!!!
Ale zároveň musím dodat, že se STYDÍM za všechny politiky, kteří poslali k šípku novou kaplického knihovnu. Tenhle člověk to s křivkou uměl...
Jsem v šoku, kolik domů je prostě krychle, ze strany do ulice s okýnky, které vypadají jako střílna a z druhé strany co nejvíce skla. Nakonec všechny tyhle |"krychle" vypadají skoro stejně. Copak člověk musí jet domu a připadat si, že právě vjíždí do továrny?
Gratuluji Vám a závidím ten výhled
Ale nebuďte tak přísný. zejména ne na počátek 20. století a zhruba tak do roku 1945.
Například secesní architektura je krásná.
Co už architektura není začal převádět zejména soudruh Corbusier a pokračovalo to v obvyklých bílých a pak i šedých betonových krabicích a došlo to až k obchodnímu domu špalíček na náměstí v Jihlavě, k národnímu shromáždění v Praze vedle Národního muzea, k tomu brutálu dole na Václavském náměstí Na můstku, potom přes obytnéné domy G-57 a P 1. 11 až k tančícímu domu. Takových hrůz by se dalo vyjmenovat tisíce (obchodní dům Kotva, Pleskotovo zastřešení Nosticova paláce, dostavba Sovovových mlýnů na Kampě na muzeum novodobého neumění Mládkové....).
Ad soudruh Corbusier: kolektivizační levicové myšlenky byly v té době velice moderní. Komančům se hodil do krámu. Ja nad jeho prácí žasnu a smekám. A co naše první sídliště, koldům, vždyť vycházely z jím definovaných myšlenek, co je na sídlíštích ošklivé!?! Jasný účel, volné prostranství, výhled, jen nikdo nečekal že bude toli aut, a že se komunisti vykašlou na občanskou vybavenost.
No a k ostatním Václavem popsaným budovám. V podstatě mám opačný názor ve většině. Federální shromáždění se mi líbí, magistrála ne, až půjde do háje ono se to tam zlepší, Dole namůstku - brutálll.... myslíš ČKD? To je fakt hnus, ale baťa s kanzelsbergerem, vždyť to je nádherné zakončení, sklo a zlaté horizontální lamely!!! Já si na tom hřeju oči. Kotva se mi taky líbí. Tančící dům rozvlněnými okny krásně ukončuje různě vysoká patra navazujících starých domů!!! Rozkročení se pilířů do chodníku je fakt zbytečně okázalé na můj vkus. Sovovy mlýny se mi nelíběj vůbec. Snaha byla ale totálně se míjí účinkem. Pro mne je to nesmyslné sklo. Spíš bylo zajímavé pozorovat ten střet v plné nahotě. Ochránci staré prahy, moderní umělci, magistrát, peníze. Repete bylo s tou kaplického knihovnou.
Architektura žije. Problémem pak může být, že když se narazí na smečku památkářů a ujetejch ochránců minulosti, tak se prosadí ve většině POUZE hodně průbojní a bojovní investoři s architekty, zvyšuje se riziko, že se tlakem prosadí i moderní kraviny, a vzniknou pak třeba zrovna ty sovovy mlýny. Spousta dobrých nadčasových a třeba i na první pohled NENÁPADNÝCH moderních nápadů zanikne na odporu památkářů. Ale alespoň mají fabriky na výrobu pálené krytiny co vyrábět....