Jedním slovem úžasné interiéry, aneb jak na rozumném prostoru rodinného domu vykouzlit oku lahodící bydlení. Zahrada to už jen podtrhuje. Tady musí být radost bydlet.
Obavam se, ze eliminace puvodni stavby, resp. jejiho doboveho charakteru, byla vice potlacena nez si autori pripousteji. Na prvni pohled pusobi dum spise jako novostavba nez rekonstrukce. Skoda.
Nevím, do jaké míry za to nese zodpovědnost architekt a do jaké míry investor, ale dle mého se jedná o ukázkový případ, jak totálně zabít ducha původního domu. Bohužel.
Myslím že by pan Vladimír Karfík rekonstrukci ocenil - stavba má přece žít - není to člověk, který zestárne a skončí. A když stavba omládne rukou poctivého architekta, který ctí původní myšlenku tvůrce ( a zde se to myslím povedlo ), je to jen ku prospěchu věci.
Já jsem pro pochvalu !
Ve své podstatě velmi příjemné bydlení, uvnitř překvapivě malé. Ale chtělo by si to odpustit řeči o respektu k původnímu domu, z něj nezbylo mimo objemu vůbec nic a nové řešení je dobré, ale prostě nové. Karfík by si zasloužil respekt nejen na papíře...
Je mi smutno po tom Karfíkově domě. Dle dobové fotografie vidno, že poměrně malá a příjemně uchopitelná hmota domu byla vyvyžována kontrastem mezi lehce působícím subtilním prosklením verandy a tím "masem", neboli hmoty bez okenních otvorů vpravo o poschodí výše. Celý dům byl založen na konceptu vertikál. Viz. tvar oken a členění oken, vše umocněno vertikálou vlajkového stožáru, což býval pro tehdejší dobu z dnešního pohledu signifikantní a často užívaný prvek architektury. Dobová trubková venkovní zábradlí, v tomto případě velice působivá svým zaobleným zakončením dokreslovala tuto zdařilou stavbu prvé poloviny minulého století. Kam se poděla?
Nejvíce je mi líto té verandy a dobových zábradlí. Bylo ji nutno odstranit? Přál si to investor? Byla tím prvním, co mě na původním domě zaujalo. Stejnědobře mohla být prodlouženou rukou obýváku i dnes.....
Vertikály byly rozbity vložením okna ke kuchňské lince a jeho vizuálním napojením na okna v řadě. Neříkám, že to nepůsobí vyváženě. Jen mi to spíše připomíná soudobé oblíbené a líbivé barevné členění fasád bytových staveb. A je otázka zda to nejde proti původnímu konceptu.
Ano, ta původní celková hmota domu tam stále je a i díky ní dům vypadá elegantně, ale to, co ji dotvářelo se někam vytratilo a bylo nahrazeno unifikovanou soudobou produkcí.
A o tom to je. Pokud bychom se bavili o rekonstrukci bezejmenné vilky ze sedmdesátých, či osmdesátých let tak velmi tleskám. Pokud bychom se bavili o novostavbě ( a objekt jako novostavba vypadá) - také tleskám.
Drobné změny dispozice domu prospěly. Interier je poplatný ryze dnešní době, a má vše, co vidíte, když listujete časopisy. Tedy krom schodiště, které ale nelze pochopit dokud neuvidíte tu původní fotografii domu....
Tak nevím, co napsat závěrem. Opravdu chápu majitele, že dům potřeboval zobyvatelnit a zateplit a určitě byla odvedena dobrá práce při řešení stavebnětechnických detailů. Třeba si to přesně takto přáli, mají velice pěkný dům a dobře se jim bydlí. A já tomu i věřím. Ale mohli mít skvost v podobě repasované vily z minulého století.
A ta už nežije.
Nemohu než souhlasit s příspěvkem L. Kavánové. Být já majitelem této stavby, budu sám o víkendech natírat původní zábradlí naplňován upřímnou radostí, že opatruji cennou památku po době minulé. Nedovedu se vcítit do myšlení člověka, který historické materiály nahradí jen proto, aby byly nahrazeny. Celá realizace je natolik prošpikována takovými zásahy, až se zdráhám ji označovat za rekonstrukci. Bez zhlédnutí autorské zprávy a fotografií původního stavu bych soudil, že se jedná o novostavbu inspirovanou meziválečným funkcionalismem.
Z velkého množství dochovaných originálních detailů nezbyl doslova žádný. Betonová schodiště jsou stále tatáž; proč majitelé nebo projektanti trvali na odstranění původního zábradlí? Jakého zlepšení tím bylo dosaženo? Totéž platí pro zábradlí terasy. Vlajkový stožár, sám o sobě cenný starožitný předmět, se do významné míry podílel na výrazovém charakteru stavby; je nenávratně pryč. Umístění některých vnitřních dveří nebylo měněno; přestože nejsou k dispozici fotografie interiéru před zahájením prací, překvapilo by mě, kdyby alespoň jedny dveře nebyly dochovány originální. Teď jsou všechny dveře nové. Průvodní zpráva uvádí, že kamenný sokl bude zachován a očištěn; z porovnání fotografií je evidentní, že sokl je zcela nový. A další. Dílo završuje morbidní snímek detailu původní mosazné kliky, která přitom realizaci nepřežila.
Přestože vzniklo kvalitní soudobé dílo, cena v podobě zmizelé Karfíkovy stavby je pro mě příliš vysoká. V této souvislosti vyznívá tvrzení autorů o velkém (!) respektu k jeho dílu naprosto neupřímně.
Všem kterým je smutno a kritizují změny oproti původnímu stavu, ("dle mého se jedná o ukázkový případ, jak totálně zabít ducha původního domu"). Vyhledejte si např původní podobu zámku Hluboká, před přestavbou Schwarcemberky v 19 století. Jedná se o vzhledově úplně něco jiného. Z mého pohledu je rekonstrukce velmi povedená - promyšlené dispoziční řešení a kvalitní současné materiály nejen uchovávají charakter původní stavby, ale využívají její potenciál pro další život a plnohodnotné využití domu v budoucnosti. To je myslím mnohem důležitější, než ponechat původní vzhled. Co je potřeba kritizovat je přístup, kdy se sice ponechá původní vzhled a třeba i nevyhovující dispozice, ale dům se zateplí polystyrenem, dají se nová plastová okna a vše se završí pomerančovou nebo šeříkovou fasádní barvou!
mrkněte se, co ten pojem znamená...
a nikdo tady přece nemluví o polystyrénech a pohádkových barvách.
To je na povzdechy nad zmařenou příležitostí onen krásný barák opravdu ZREKONSTRUOVAT protiargument velmi mimo mísu. Něco jako: " a vy zase bijete černochy".
...akorát se hlubočtí Schwarzenbergové při své přestavbě Hluboké nijak neodvolávali na původního "Fragnera" a na "velký respekt k původnímu architektonickému řešení" ... (7:- P) (7;- D)
Karfík? Neznám! Nádherný dům, nádherné místo, nádherná zahrada, interiéry bych volil jinak barevně i materiálově, ale celek je na jedničku. Není na prodej?
Moc se mi to líbí, podle mého názoru velice zdařilá rekonstrukce, co se mi ovšem nelíbí, tak to je zábradlí u vchodu a na terase. Působí na mne jako nepovedený "brusel". Souhlasím s názorem, že možná zábradlí u vchodu mohlo být ponecháno, nebo vyrobeno podle původního vzhledu. Osobně by se mi líbil původní´vzhled ,ale z materiálu nerez. Je to věc názoru jak moc ctít původní architekturu. Jinak palec nahoru.
Přidat nový komentář
Diskusní příspěvky vyjadřují stanoviska čtenářů, která se mohou lišit od stanovisek redakce. Všechny příspěvky musí být schváleny redaktorem dříve než budou zveřejněny.
Redakce archiweb.cz ctí v maximální možné míře svobodu slova, nicméně ve výjimečných případech si vyhrazuje právo smazat nebo opatřit komentářem příspěvek, který se netýká tématu diskuse, porušuje platné zákony ČR nebo dobré jméno portálu, obsahuje vulgarismy nebo má reklamní charakter.
Já jsem pro pochvalu !
Nejvíce je mi líto té verandy a dobových zábradlí. Bylo ji nutno odstranit? Přál si to investor? Byla tím prvním, co mě na původním domě zaujalo. Stejnědobře mohla být prodlouženou rukou obýváku i dnes.....
Vertikály byly rozbity vložením okna ke kuchňské lince a jeho vizuálním napojením na okna v řadě. Neříkám, že to nepůsobí vyváženě. Jen mi to spíše připomíná soudobé oblíbené a líbivé barevné členění fasád bytových staveb. A je otázka zda to nejde proti původnímu konceptu.
Ano, ta původní celková hmota domu tam stále je a i díky ní dům vypadá elegantně, ale to, co ji dotvářelo se někam vytratilo a bylo nahrazeno unifikovanou soudobou produkcí.
A o tom to je. Pokud bychom se bavili o rekonstrukci bezejmenné vilky ze sedmdesátých, či osmdesátých let tak velmi tleskám. Pokud bychom se bavili o novostavbě ( a objekt jako novostavba vypadá) - také tleskám.
Drobné změny dispozice domu prospěly. Interier je poplatný ryze dnešní době, a má vše, co vidíte, když listujete časopisy. Tedy krom schodiště, které ale nelze pochopit dokud neuvidíte tu původní fotografii domu....
Tak nevím, co napsat závěrem. Opravdu chápu majitele, že dům potřeboval zobyvatelnit a zateplit a určitě byla odvedena dobrá práce při řešení stavebnětechnických detailů. Třeba si to přesně takto přáli, mají velice pěkný dům a dobře se jim bydlí. A já tomu i věřím. Ale mohli mít skvost v podobě repasované vily z minulého století.
A ta už nežije.
Z velkého množství dochovaných originálních detailů nezbyl doslova žádný. Betonová schodiště jsou stále tatáž; proč majitelé nebo projektanti trvali na odstranění původního zábradlí? Jakého zlepšení tím bylo dosaženo? Totéž platí pro zábradlí terasy. Vlajkový stožár, sám o sobě cenný starožitný předmět, se do významné míry podílel na výrazovém charakteru stavby; je nenávratně pryč. Umístění některých vnitřních dveří nebylo měněno; přestože nejsou k dispozici fotografie interiéru před zahájením prací, překvapilo by mě, kdyby alespoň jedny dveře nebyly dochovány originální. Teď jsou všechny dveře nové. Průvodní zpráva uvádí, že kamenný sokl bude zachován a očištěn; z porovnání fotografií je evidentní, že sokl je zcela nový. A další. Dílo završuje morbidní snímek detailu původní mosazné kliky, která přitom realizaci nepřežila.
Přestože vzniklo kvalitní soudobé dílo, cena v podobě zmizelé Karfíkovy stavby je pro mě příliš vysoká. V této souvislosti vyznívá tvrzení autorů o velkém (!) respektu k jeho dílu naprosto neupřímně.
a nikdo tady přece nemluví o polystyrénech a pohádkových barvách.
To je na povzdechy nad zmařenou příležitostí onen krásný barák opravdu ZREKONSTRUOVAT protiargument velmi mimo mísu. Něco jako: " a vy zase bijete černochy".