MNOHO POVYKU PRO NIC. PĚKNÉ AUTORSKÉ ČASOPISOVÉ VÝSTAVNICTVÍ A OBYVATE DOMU JE TŘEBA OBDIVOVAT ZA DOBROVOLNÉ SEBEPOŠKOZOVÁNÍ NA DUCHU A HLAVNĚ NA TĚLE, POKUD SE NEJEDNÁ O BEZDĚTNÉ HORSKÉ VŮDCE A JEJICH CELOŽIVOTNÍ TRÉNING. GRATULUJI.
....aneb jak spachat zlocin architekturou Je zajimave zalistovat si v architektonickych casopisech s dvacetiletym zpozdenim a zhodnotit, na co se da porad jeste divat a co se veze na vlne kratkodobych formalnich vystrelku. Doporucuju zejmena Architectural Review 80.leta. No snad ty popinavky tomu trochu pomuzou ...
...mozno vstoupit dvema vstupy dolu do haly, nebo molem ze zahrady nahoru do jidelny, nebo po schodech ze strechy primo do obytneho prostoru, pokud dokazete pristat..... obyvatele jsou zdatni.
sucho v krku, dojati a uneseni sme stali so zenou pred dvoma mesiacmi v tejto rozostavanej vile a dakujem Vam ze sme mohli sdielat aspon na chvilu slobodu, odvahu a tvorivost, ktoru ste do tohoto jedinecneho domu dokazali vlozit. majitelom uprimne zavidim, hlavne vyhlad smerom na prahu, ten obraz sa neomrzi.
pre mne osobne to je zatial vrcholny umelecky zazitok tohoto roku.
sice si nemyslím, že jde o zrovna nejvhodnější přístup k RD a mám své pochybnosti o užitné hodnotě, obzváště po pár letech, ale faktem je, že podobné výstřelky současná česká architektura potřebuje jako sůl. Trvá zde " šrámkovské dusno", chybí odvaha, vůle a hlavně hravost a bezprostřední radost z experimentování... tím rozhodně neodsuzuji klasicky střiženou, solidní a propočítanou architekturu, jen její nepoměrnou převahu a skoro-absenci "druhého názoru" v kvalitním provedení. navíc to bude vypadat dobře v časopisech a publikacích, a mezinárodní propagaci i mezi laickou veřejností česká architektura rozhodně potřebuje. takže: jen tak dál.
pán investor a ksa, klobúk dolu. architekt by si želal viac takých príležitostí, ako táto. inak súhklasím s honzom...
a fandím tomu domu - a dúfam, že ho nestihne osud podobný vile v stupave...
Také se mi líbí ta úspora na založení. Normální dům se zdmi okolo, když se něco v podloží pohne, tak si trochu popraská. Když se trochu pozorně podíváte, tak zjistíte, že je to u normálních domů prostě normální. Jenže tento ne! Jen se malinko nahne! A tak to má být! Druhá věc mě trochu zaskočila tím důsledným dotažením jedné z idejí moderního stavitelství v oboru rodinných domů. Od desítek let je úpěnlivou snahou řady investorů i architektů mít koupelnu a kdesi cosi dalšího nahoře, neb schody jsou jedním z koření architektonického řešení interiéru. Asi je to motivováno přesvědčením o nutnosti mít to jen pár kroků mezi koupelnou a pelechem, který prostě musí být v patře. Že pak někdy chybí koupelna dole pro některé jiné než očistné potřeby, to je asi podružné. Zrovna tak jako to, že když člověk zvetší, tak potom třeba do té koupelny ani nevyleze. No, ale to si už každý nějak vyřeší (samozřejmě prozíravější investor pořídí koupelny dvě - abych nikomu nekřivdil). No a toto je zde dovedeno k naprostému vyvrcholení. Neexistuje přízemí! Kolik všelijakých drobných problémů tím bylo definitivně vytvořeno. Těch drobných každodenností, které činí život bohatším. Po rovině se nejde vůbec. To musela poradit baba Jaga. Tím neříkám, že se tam nemusí investorovi líbit. Velmi děkuji za ty chvíle, kdy jsem si obrázky prohlížel poprvé. Fakt bezva.
2Milan: Jen blázni, malé děti a géniové posouvají svět kupředu.
2Palos: Schodiště? Kupodivu ne.
2hetzer: Vchod je 1 nebo jsou 2 nebo 3 nebo 4 - záleží na imaginaci, jak píše dk.
2z: Tímto sebepoškozováním se Vám velmi zlepší psychika. Zkuste to.
1) Pro koho jsou to experimentování (odvaha, umění, originalita, zajímavost, druhý názor atp. ) dobré, když i místní obdivovatelé vyjadřují jedním dechem značné pochybnostmi o užitné hodnotě a smyslu celé věci v této formě?
2) Dokážete se na to vůbec dívat jinak, než jako na frajeřinu?
3) Věříte autorské zprávě?
4) K čemu ta věc vůbec potřebuje ten uvolněný (samostaný) pozemek?
5) Jakou kubíkovou cenu odhadujete?
6) Šli byste do toho vy sami (tj. architektury ve stylu "páni kluci z 'Österaichu") ?
...hlavne pred odvahou stavebníka. Prajem jemu aj tvorcom, aby tento risk bol zisk. Spomínaný dom v Stupave i víkendová chata v Senci z r.1997 boli totiž v konečnom dôsledku dosť nevydarené experimenty, ktoré zlyhali v skúške časom. Ignorovali totiž klimatické podmienky a výsledkom bola síce výrazovo silná ale nefungujúca architektúra. Verím, že tentoraz sa autorom podarilo vyvarovať sa chýb z minulosti a majitelia si nový dom budú dlho a spokojne užívať. Tiež dúfam, že archiweb prinesie nejaké foto z tohto domu aj po jeho úplnom dokončení. Fotodokumentácia staveniska je síce zaujímavá, ale predsa len to nie je to celkom ono :o)
pipe: vskutku zaujmave otazky. az na ten Österaich. to ma pobavilo. pripomenulo mi to mojich rodicov, ktory nerozlisuju medzi sucasnou elektronickou hudbou a je to pre nich vsetko tuctuc. a ja tam vidim take obrovske rozdiely :/
otazka 2 je fakt otazka. mozno by lepsie znelo slovo gesto, aleto je to iste...a odpovedam ze ja to dokazem dokazem. dakujem uz len za to, ze takyto barak dokaze generovat napr takuto diskusiu. teda nuti cloveka uvazovat! a uz len to sa mi zva byt dost vela. atdatd. ale je to aj poriadna frajerina hlavnme postavit to. trochu ma mrzi prevedenie, ked vidim napr exterierove nastupne schodisko. ale prority boli zrejme niekde inde. gratulujem autorom a investorovi!
1) ano myslim ze je to dobre. je dobre kdyz nekdo vyzkousi novou cestu i kdyz je mozna slepa.
2) jako na experiment
3) ne, ale ja neverim zadne
4) kus mista kolem se hodi, a vyhled taky.
5) tak to si netroufnu
6) ani nahodou
nikdyx by ma nenapadlo, že bych si mohla postavit čistě jen dům na kuří nožce, a přitom se v tom dalo i bydlet. Schody na stáří asi nejsou nejlepší, nicméně, jestli tam jsou dva dětské pokoje, tak je dost pravděpodobný, že to není dům pro postarší manželský pár, a do té doby se to nějak vytříbí,....
:D (buď ty schody sešlapou do roviny, nebo budou dostatečně zvyklí na to, aby jim to nevadilo,....)
konečně, když můžou některý vesnický babky chodit několikrát týdně v 85 letech na nákup do města, proč by se nedalo zvyknout na dvoje schody,....
mě se to líbí
Je to naprosto ujete, az je to skvele ! Nevsedni stavba pro (urcite) nevsedni lidi. Takoveho stavebnika by si zaslouzil kazdy (dobry) architekt. Jaky to rozdil, napriklad od zde jinde uvedene hromady betonu a skla (viz. Rodinna vila, Praha - Zapad). Navic, tahle sranda se zda byti mnohem obyvatelnejsi a byla urcite take mnohem levnejsi. I kdyz, az na zaklady, se zde prilis setrit nedalo. Rikejme tomu frajerina, ale buranske vychloubani se (penezi) to neni.
moc originalni to neni a invencni? .... staci prolistovat par cisel japan architect..
schizofrenni japan architektura ve stylu origami usedla na ceske predpoli...
proc jen ti japonci k nam tak radi jezdi? neni to prave kvuli uniku pred tou jejich spolecnosti plne hekticna a vystrelku?....
...alespon to nebude mit osud jako ten nesmysl z copilitu. tedy pokud jsou to solidni materialy.
To Rakousko je zkratka - pro věci (všiml jsem si, že výše se podmědomě zdráhám říkat tomu domy), které jsou zároveň jakoby progresivní a zároveň poněkud retro. A vyznačují se hlavně používáním šikmých a zkosených tvarů - jejichž neefetivita se v malém měřítku bydlení projeví už docela výrazně - jsou těžce konceptuální a výtvarné - a mají mnohá ale. Třeba je to pro někoho úplně něco jiného - o to mi zde však nešlo.
O trendech, stylech nebo originalitě bych se totiž bavit nechtěl ;o)
Ale milá ele, studie de Moury je z roku 2007, a tohle se projektovalo již 2003-5. Stačí číst autorskou zprávu. Že by se opisovalo z budoucnosti? Pak sem s čísly Sportky na příští týden!
http://www.abcinterier.sk/news.php?id=338&sel=3
2thraal: Pamatuji paní, která v 80 letech bydlela v pátém patře bez výtahu.
je to na míru a konceptuální - tudíž to lze srovnávat pouze s podobnými koncepty. Napadá mě třeba projekt "mřížky" od šh a toto je tedy víc můj šálek čaje. A jestli je to inspirováno něčím jiným - to je úsměvné, co neni? Je to hračka skládačka tudíž používat kritéria pro rd či vilu je zcestné. Jako víkend house bych to bral - škoda že z terasy nenahodí do berounky...mě by zajímalo jaké má investor auto - při koherentním přístupu bych typoval "porše" křížené s ještěrkou.
Děkuji za info. 8000 za kubík je to cenově ještě velmi slušné - betonovému baráku to odpovídá.
Ostatních (hlavně stručných fanoušků - zdravím Pavla) bych se chtěl zeptat, v čem konkrétně je to progresivní, experimentální nebo skvělé, kam to archtitekturu bydlení dle jejich názoru posouvá, jaký nový princip nebo prvek tento dům testuje, k čemu je ten který prvek dobrý - a jak souvisí s celkovou formou domu...
(když jako chvilku zapomeneme na to, že se nám to líbí jako artefakt - alespoň mně se to líbí velmi)
Mě jen pobavila nelogičnost dedukce na základě fakticky předvedené časové souslednosti elou.
Stále se to točí kolem 7O. let, nic nového
| 16.05.08 04:15
Navíc mě totálně irituje ta šedivá plocha zámkové dlažby u kořene stavby... Japonci by to jistě vyřešili přírodním materiálem, příjemně kontrastujícím s nevšední stavbou, tady je to po česku typicky "nedotáhlé do detailu", a tak k tomu přesně pasuje ta betonová skruž s pumpou. Je to takový klon od de Moury, splácaný s tradicí šumperáku a doplněný prvky z hranatého autobusu Karosa. To se mi vůbec nelíbí.
cenu domu 01 povazujeme za uspech. presdtavte si, ze u drazsich prefa variant uvazujeme napriklad s vyklapecimi stenami umoznujicimi /principem rozvinuti kvetu/ plne propojit interier kalichu se zahradou.
...zmiňované v kterémsi příspěvku doufám že nejsou obecným kritériem mezi architekty při hodnocení toho či jiného "řešení" Dnes jsem se setkal s imponující a nepochybně ohromně inteligentní dámou která mě samého v mnoha směrech ohledně architektury IT SW IQ aj daleko překonává ale které nebylo jasné k čemu měly sloužit bandáže kloubů apod ukazované v jakémsi televizním šotu či reklamně na kdovíco jež měly u mladších osob navodit ponětí o obtížích které při pohybu musejí překonávat starší spoluobčané Pochopte to mohou být Vaše babičky maminky a tak No a ona po všech stránkách úctyhodná osoba vůbec nevěděla co tím mohlo být myšleno záměrně neříkám bylo protože je možné že nebylo a že šlo jen o reklamu na nějaké odstraňovače bolesti při chůzi pro ty co si je mohou zakoupit a bez zakoupení by museli jen ležet a skučet zatímco ti co by na ně neměli by také museli jenom ležet jen by k tomu neměli co zakoupit Z hlediska architektonické koncepce se jedná jen o to zda budou ležet v přízemí nebo v patře tedy pokud se jedná o RD Ale to se už dostávám k problémům saniťáků co tahají z patra ubohoučké lidi co musejí být v patře protože nemají v přízemí koupelnu protože jim to tak určil architekt a oni s tím kdysi s vidinou věčného mládí jaře souhlasili a co tuším mohou podobně tzv pravidly vytvářet i stavební úředníci Hlavním znakem moderní architektury tedy asi je ta mánie věčného mládí Proto přeji investoru tuto stavbu neobvyklou a inspirující diskuse další zakázky a kdeco dalšího kterou si on určitě dovede vychutnat A rád bych aby za pár desítek let napsal jak to všechno dopadlo Ale teď ještě ta představa toho sucha Pochopte Stojí tam pumpa Sigma v tom klasickém nezaměnitelné stoletém modrozeleném designu a kolem je všechno mrtvé protože nad tím vším se tyčí ta chalupa s kuchyní a těmi zmíněnými nadějeplnými dětskými pokoji Nebo Vy jste to ještě neviděli Tu mrtvost pod těmi nad svah vyšinutými architekturami které stíní trávě a jiným podobným hloupostem Mně to nevadí protože se tím zmenšuje plocha pro sekání trávy kterému jsem životaběhem nucen se oddávat a že to dělám dobře to mohu doložit fotkou ale kdo by měl věřit že jsem fotil kde jsem sliboval To je na svahu protivnější než na rovině Tak hlavně doufám že ta zrádná studna je tam jen po dobu stavby aby tam nakonec nestrašila v podivném jakoby funerálním kontrastu Omlouvám se za tyto plytké stesky Už se těším na potěšitelné snímky či vídea investorových skotačících a řítících se dítek pokud tedy vše dobře dopadne protože to je v nynější době podmínkou snesitelnosti
velmi dobra prace, gratulace vsem zucastnenym. jako pozitivni vidim i to, ze se podobnym problemem zabyvaji i jinde, viz: http://www.ymgci.net/english/projects/karuizawa/index.html
princip rozvinuti kvetu by mohl skutecne posunout debatu novym smerem a prave tato novost smeru by byla jeho legitimizaci jakoz i legitimizaci jeho novosti V nynejsi dobe kdy jsme trvale konfrontovani s pocitacovymi postorovymi iluzemi realne reprezentujicimi cisy predstavy o tom co si my prestavujeme jako dulezite cimz je autenticita techto nasich predstav zpochybnovana a dokonce myvame odzbrojujici a nas same zpochybnujici pocit ze nemuzeme poznat co vlastne vidime a co mame posuzovat se stava autenticita fyzickeho prozitku stale potrebnejsi ale mozna by takova fixace zase nemela byt projevena Ale stran posunu diskuse si ja nedelam naroky Naopak cekam ze...
au byl jsem dnes na MK Proto ale na druhe strane verim ze tam velmi preji moderni architekture ze o ni chteji diskutovat proste jsou otevreni Co lepsiho bychom/ste si prali Jak jinak by mely vznikat pamatky pro budoucnost Prece proto bojujeme za pamatkovou peci aby nasi potomci holomci nenicili co jsme udelali Byl tam i pan Merger Sice jsme si nerozumeli ve vsem ale sva stanoviska jsme si predlozili Byl jsem podezrely ze mam zpusoby jak likvidovat moderni architekturu ale jsme si snad vyjasnili ze se mi proste v nekterych mistech ci pojetich nelibi a ze muj nazor neni politicky vyznamny to je pro Vas asi hlavni
Ale jeste prece ze libi/nelibi se mi to smi rici jen treba Koucky (Koutsky - omlouvam se za nevedomost) Lukes ci nekteri zde diskutujici jakoze to kvalifikovane zduvodni nacez pak nemuseji vest diskusi ale ne nymand jako ja ne pokud nedoda argumenty Jeste se k tomu vratim mozna jinde Mluvili jsme i o vztahu k soucasnym stavbam z hlediska autorskeho prava a pamatkove ochrany Je to pozoruhodne tema protoze se hodnoceni potrebnosti ochrany muze velmi lisit u autora a u ochranare Nektery autor muze byt rad za podporu ze strany pamatkaru jiny muze chtit aby on mohl tzv resit pripadne zmeny a pamatkari mu do toho nemeli co mluvit Kazdopadne at Vas napadne cokoliv je to prispevek k dejinam kultury Tak se cinte at to nejsou takove hlouposti co se linou z hnojiste
.... ano radiatory stejne jako fasadni system, povrch domu a vse ostatni je podrizeno minimalizaci rozpoctu. materialy a barevnost interieru vybirali sami majitele. to je soucast konceptu. designem se tady architekt nezabyva a dodava vyhradne efektivni orgaizaci formace a sytem jak ji zrealizovat.
presto ze vysledek pusobi tak provokativne jak pisete je pragmaticky slozeny zevnitr a sleduje jednoduchy cil - zajistit maximalni vyuziti pozemku za prijatelnou cenu.
pro lepsi pochopeni konceptu vyvesime brzy na www.ksa.cz aktualni foto jiz zabydleneho domu a film z jeho realizace
hm a to je na tom to zvlastne - spojenie "drahej" geometrie a "east" prevedenia...
jo a este by ma zaujimala ona "poslechova mistnost". z rezov a podorysu nechapem kde sa nachadza. majitel je hudobnik alebo tak?
dom som sledoval uz od fotky toho pracovneho modelu na webe pred par rokmi. a vo finale je skvely, gratulujem. znovu ste ukazali, ze ste prerastli cesko-slovensky priestor.
ad koncept - ta myslienka, ze dodate priestor, ktory dokaze vytvorit platformu pre "zivot", je velmi sympaticka. len dufam ze tentokrat to nedopadne ako v stupave.
a hlavne sa uz tesim sa na film.
Mno, nezda se asi jen me, ze panove se zakoukali do Removy SMLXL (pripadne do nize uvedeneho Moury)? Pokouset se o realizaci puvodniho konceptu na Casa Da Musica se mi zda ponekud zcestne a potom...kopirovanim dobre stavby nevznikaji vzdy stejne dobre, i kdyz obcas ano.
Musicu sem nedavno na vlastni oci prokoukl jako krabici od bot obalenou objemy tak, aby se naplnil onen kyzeny krystal, lec tady se ani o jeho naplneni nejedna, co s temi hluchymi prostorami?
Stavba bezesporu zajímavá, jen mám dojem, že takové navrhují mladí architekti pro mladé klienty a ani jedna strana se nezabývá velmi blízkou budoucností - totiž stářím majitelů. Je to s podivem, ale u všech lidí probíhají nevratné změny - třeba jen v kloubech, a šlapat ty schody x krát denně jen při vlastním vegetění v domě ... Čas prověří úspěšnost konceptu i v téhle rovině. Ale přeju majitelům krásné a jistě vytoužené bydlení.
draha geometrie umoznila naplnit jeden z parametru zadani- vyzdvizeni obytneho prostoru nad strechu sousedni stavby, ktera v patreru cloni celkem uchvatny vyhled na udoli berounky.
naklady na hrubou stavbu-zelezobetonove telo domu byly dva miliony korun ceskych.
poslechova mistnost je prostor urceny pro sledovani filmu a poslechu hudby. vyuziva cast sikme steny na ktere budou posazeny pohovky. v pudorysu je oznacena 003. rez je veden schodistem. zavesime foto.
vsechny prostory u sikmych sten jsou vyuzity- poslechova mistnost, koupelna, dilna, sklady, dle zadani.
jak píše dk: " u drazsich prefa variant uvazujeme napriklad s vyklapecimi stenami umoznujicimi /principem rozvinuti kvetu/ plne propojit interier kalichu se zahradou" napovídá, že inspirací autorů nebyla jen módní šikmost ale i mašinistický technooptimismus inspirovaný přírodou. Peter Cook a Buckminster Fuller by měli radost. Pokud je obydlí místo klidu a zakotvení v čase a prostoru, pak je ale tento kalich jen hračkou pro vymanění se z každodenosti.
Vztah kvality ke kopírování je obecně považován za významný Asi to souvisí s představou, že např. originální stavba je něčím významnější než kopie téže Jestliže tedy pozoruji kopii a jsem spokojen mám začít být rozladěn když zjistím že jde o kopii originálu stojícího na jiném místě Anebo se mám začít ptát zrovna tak jako u originálu co vedlo ke vzniku Myslím si že hodnocení aktuálních staveb je v architektonické obci pozoruhodně nevěcné Ale proč ne že Jen je na tom nápadné to osočování či zlehčování oponentů Mě samotného to zajímá hlavně kvůli pátrání po tom jak hluboce asi mohlo být promyšlené v minulosti vkládání novostaveb do historického prostředí jak bylo pociťováno jako přínos jak byly vítány změny aj Přitom rovnou podotýkám že u mě to nevede k žádným pochybnostem o potřebě uchovávat kulturní dědictví a sám bych z něj neobětoval ani kousek Současně bych však chtěl říci něco co v podobných diskusích chápu jako skoro vše přehlušující šum že totiž si zřejmě nemalá část diskutujících spojuje pronesení názoru s možností získat pro něj nějakou politickou fandovskou či jinak mocenskou podporu V mém případě to tak prosím neberte Jakýkoliv názor předkládám bez jakéhokoliv nároku ohledně jeho prosazení Současně se zvědavostí až chorobnou čtu v textech diskutujících a možná i mezi jejich řádky Je tedy možné že případné čtenáře jen okrádám o čas nebo o fantazijní rozlet Nejspíše proto jsem také skončil kde jsem
Tedy pro mě osobně kopírovanost dané stavby je zajímavá a jsem vděčen za pronesená upozornění Líbily se mi ty poznámky k "východnímu zpracování" To může být zajímavé v souvislosti s těmi odsudky jakési pseudofunkcionalistické stavby z Ukrajiny nebo kde neboť zde jsou mnohdy opěvovány stavby které jsou z hlediska proporcí apod úplně srovnatelné
Investoru i architektovi děkuji za jejich ochotu pobavit
Interpunkce!
| 18.05.08 12:52
Pane Sommere, Vaše vyjádření je takřka v každé diskuzi v hojném počtu. Nic proti tomu nemám, ale naučte se, prosím, používat interpunkci, protože takto jsou Vaše příspěvky nečitelné. Takovou skrumáž znaků považuji za spam. Co Vám v tom brání?
Verim ze rozpocet limitoval, ale je to opravdu skoda. (Nejen) U tohoto typu staveb je kvalita zpracovani detailu rozhodujici. Takto to vypada jako Skoda Favorit
Ale myslím, že Vám doplnění pár čáreček a tečiček nepomůže. Tím nechci říci, že bych měl po ruce přínosné myšlenky nebo že by moje myšlenky mohly přesahovat Váš horizont. Spíše si přitom sám kladu otázky po tom, jak vypadá smysluplné sdělení, a proč to ta moje nejsou; na "čitelnost" mých "příspěvků" ta interpunkce může mít jen prťavý vliv - to Vás chci rovnou vyvést z iluze. Možná jsou tu předkládány i příspěvky s mluvnicky brilantními větami, přičemž to mohou být plky. Podle mého je v tom citlivá redakce, neboť mnohé zdejší příspěvky pěstitelů kvality na poli architektury mohly už dávno značně pozlobit cizeléra jazyka. Jak sama/sám vidíte, nerozpakuje se zařadit i anonymní příspěvek, když myslí, že by to mohlo přispět k mému umlčení či ukáznění. Jenže my na hnojišti vidíme svět přeci jenom poněkud specificky, v opojení slaných či kyselých výparů, vlastně nám vše okolo připadá pěkné a hodné diskuse, přičemž víme, že reagujeme jen na to, o čem víme, ovšem s tím, že svým kuňkáním nemusíme dostihnout očekávané adresáty, naopak.
Jinak je tu normální, že příspěvky z hnojiště jsou považovány za balast (spam). Pište lepší nebo přispějte tím, že je prostě přejdete. Reklamace efektivně můžete směřovat k redakci. Vlastně s ní formou některých svých příspěvků vedu privátní diskusi. Je tedy jen na redakci, že jste svědky mých úletů, experimentů či hledání cest k úsporám. Je možné, že redakce Vás vyslyší a zakročí. Za Vaši výhradu i otázku Vám tak jako tak děkuji a omlouvám se Vám za Vaše strádání, a přeji Vám, aby Vám naopak pozorování aktuálních stavebních produktů přinášelo jen potěšení z promyšleného celku i pečlivé přítomnosti každého detailu.
Pokusím se případně příště polepšit, samozřejmě v rámci svých omezených možností.
Redakci děkuji za doplnění nových fotografií. Jsou takové zlidšťující.
"Řopík" se svýma střílnama je daleko učinější a hezčí. Je to pevnost, Po shlédnutí TV mohu bezostychu říc , RD v Černošicích je profesní blábol. a čistá exhibice autorů,.Pokud to stačí, je to v pořádku i přes obsáhlou intellektuální debatu na Archiwebu.
...takovýto druh konceptuálního myšlení lze očekávat od studenta FA a ne od člověka , kterému svěříte několik milionů a takto vám zdůvodnuje jejich prvoplánové exhibiční využití. rozhovor s panem kopeckým o jejich dalekosáhlých mentálních pochodech, působí poměrně komicky, protože jestliže je výsledkem takového myšlení jen toto, pak je potřeba se zamyslet, jestli to mělo smysl...
...ale je fakt , že investor může být také poměrně nevyzrálý exhibicionista...
abakus - hlavne je super ze investor moze byt ktokolvek a moze mat naozaj akykolvek SEN. je nas na planete cez 6 miliard a je podla mna celkom pozitivne, ze nie sme vsetci uplne rovnaki. sloboda je fasa vec...
Otázka opravdu zní, do jaké míry je návrh originální. Vila Y2k z roku 1998 do Bordeaux od Rema Koolhaase, ze které se následně vyklubala Casa de Musica v Portu, je úplně totožným vzorem pro tento typ vykonzolovaných hříbků. Podobným příkladem může být realizovaný domek od Yamaguchiho v Karuizawě v Japonsku. Pánové z ksa. - krást se nemá!!!
To téma určitě viselo ve vzduchu a několik architektů si ho stáhlo na stůl. Zatímco v Portu je struktura ryze formální, v Černošicích jsou pro ni dobré důvody - minimální pozemek a maximální svah s příjemnou vegetací kolem. V Černošicích to skutečně sedí na správném místě. Marně přemýšlím, od koho ukradl Corbusiér motiv domu na pilotách. Od Benátčanů?
to jsou dost silna slova adame. v tvem pripade je toto konstatovani notoricke, takze prozatim promijim.
tento patek dopoledne mame posledni moznost k navsteve domu a rad ti dam sanci posunout tvuj zbrkly nazor na miste.
Prispevky do diskusi na archiweb nepisu - ale tentokrat mi to neda ... Pokud si budeme do nekonecna myslet, ze kdyz neco tvarove, formalne pripomina neco jineho / navrzeneho nekde jinde, nekym jinym ... tak to autor dozajista okopiroval (obkreslil) a tim to pro nas novostavbu diskvalifikuje ... mame problem ... a to dost velky. Kipnis na tohle tema zavedl dosti originalni pohled ... "kdyz se objevi podobny napad nekolikrat ... je to dukaz, ze problem je dostatecne zavazny a zajimavy a stoji za to se jim zabyvat ..."
Pri psani textu pouzivaji autori bezne citace z jinych textu, aby sva tvrzeni podporili a dodali jim na sile (tyto citace jsou nedilnou soucasti celeho clanku)... V architekture se tohle povazuje za faux pas, casto proto, ze se zdroj citace dostatecne neuvadi ... prave ze strachu, ze by mohl byt autor narknut z bezducheho kopirovani. A pritom nami tak obdivovany Rem Koolhaas je mozna nejvetsi zijici mistr priznanych citaci ...
Myslim si, ze neni horsi zpusob navrhovani, nez ten, ktery se nazajima o predchozi architektonicky vyvoj.
Situace pripomina pravnika, ktery Vam byl urcen k Vasi obhajobe. Jste obvineni z vrazdy a on Vam na prvni schuzce rekne: "Slibuji, ze si neprostuduji jediny pripad, ktery by se zabyval podobnym problemem jako je ten Vas, ale nasadim veskery svuj talent, schopnosti a kreativitu abych Vas uspesne obhajil." Myslim, ze bych si sel hledat jineho obhajce ...
Gratulace tymu ksa. k zajimave realizaci
P.S.1 / Moji prarodice bydleli v dome s mnoha schody. Myslim, ze je kazdodenni chozeni po schodech udrzelo v dobre kondici a prodlouzilo jim o nekolik let zivot.
P.S.2 / k rozhovoru ... obracena pyramida od Niemeyera je jeho nepostaveny navrh muzea pro Caracas.
obvinit ksa. z kopírování (neřkuli krádeže), a to zrovna koolhaasova casa de musica, je naprosto směšné. adame, vysvětlete mi, jak si představujete svět architektury, kde se žádné dvě stavby určitými prvky nepodobají? Každý den nacházím zde na archiwebu miliontý a první klon na téma "bílá krabice s okny". to není krádež? aplikuju-li váš princip, tak se v architektuře notoricky krade neustále. stále ty samé principy, stále ty samé poměry, ty samé barvy, materiály. kde je hranice, kdy se daný princip považuje za natolik správný či obecný, že jeho opakovaní již není krádež? úhel 90° je v pohodě, ale 60° už je kopírování někoho? nekonečný abuse funkcionalistického tvarosloví a estetiky se považuje za samozřejmý, protože to dělá každý. udělá-li kdokoliv cokoliv jiného, ve snaze vymanit se z nekonečného stereotypu, a náhodou se to podobá nějakému baráku někde jinde (což se podobá prakticky vždy, je nás prostě na světe hodně), je okamžitě obviňěn z krádeže. Dochází vám idiocie a ironie tohoto přístupu? Navíc, jak vznikají styly? slohy? (včetně např. funkcionalismu)... podle vás je vlastně teoretická existence určitého jednotného slohu jedna obrovská vzájemná krádež...
hysterické (a totálně pokrytecké) šílenství okolo "absolutní originality" je, obzvláště v architektuře, mimořádně nesmyslná a sebedestruktivní věc. zaprvé, z hlediska trvale udržitelného rozvoje je zcela nemožné neustále vymýšlet jen nové věci. zadruhé, je to také zcela nesmyslné, protože věci, které dobře fungují, měnit nemá smysl. zatřetí, prakticky to vylučuje dokonalost. racionální a logický postup je, že když někoho napadné dobrý nápad, je vhodné ho dále rozvíjet a zdokonalovat - až k naprostému perfekcionalismu. tak to funguje i ve vědě a je to jediný způsob, jak se hýbat dopředu. Proč je to proboha v architektuře špatně? a co byly tedy všechny slohy, které obohatily náše prostředí tolika krásnými stavbami? Gotika u nás začala bezhlavým kopírováním pár kostelů ve francii nebo německu... Je to špatně? a co byl funkcionalismus? ve své podstatě nakonec esteticky úplně stejně formální a dogmatický, jako všechny slohy před ním...
A konečně, ikdyž se odkloním od teoretizace problematiky originality v architektuře, tak domů podobných tomu od ksa. existují stovky a tisíce (nikoliv jeden), a vznikají už minimálně od 50. let 20. století. na "krystalickém" tvarosloví a vykonzolování není nic originálního, ani neoriginálního, je to možnost, kterou se může dát kdokoliv. označíte-li tento dům za krádež, pak asi není na světě domu, který by krádeží nebyl.
Po uplynutí nedlouhé doby se ukáže, že to "šílenství okolo 'absolutní originality'" bylo jen jedním ze slohových období minulosti. Naopak může být zajímavé v takových souvislostech pátrat po příčině toho, proč nám aktuálně probíhající věci připadají jiné, než ty dřívější.
Asi tu ani tak neresime originalitu nebo prejimani, ale jestli takoveto tvaroslovi v pojeti tak maleho prostoru ma smysl. Je skutecne vyznamne, ze kolem vznikaji domy, ktere vybocuji. Je ale spravne, ze jich vuci racionalne postavene vetsine je minimum. To, ze je to dnes "nejak naopak" vypovida o stavu spolecnosti, kde je nas tedy tolik a zanika v te vetsine vyznam jedince. Jako protivaha je videt, ze to cim dal vice lidem vadi a proto maji potrebu na sebe neustale upozornovat. Je to docela podobny fenomen jako v totalitnim rezimu, kde vsichni byli nuceni byt totozni a nejak se jim to nelibilo - viz sumperaky, a jako odezva dnesni originalni zastavba na predmestich. Z hlediska dlouhodobeho vyvoje ale vzdycky doba zhodnotila jako kvalitni věci to, co mělo dobrou a opodstatněnou myslenku, chytrou formu a vzhledem to bylo jednoduche a neokoukatelne. Toto se obtizne definuje,ale myslim, ze si to vsichni dovedeme predstavit. Bohuzel i pres nekonvencni originalitu me tento pocin nepresvedcuje, ze tyto kvality ma.
P.S. Nejsem skutecne presvedcenej, ze Rem Koolhas je takovej buh, jak si to asi dnesni generace architektu mysli.
Myslím , že zde prezentovaná realizace návrh de Moury více než připomíná. O kopii se zde nejedná, ale co původnost originální tvůrčí myšlenky? Může se noname hudební skladatel proslavit skladbou, která má výrazně podobnou melodii například písničce od Stounů?
...tady přeci nejde o "originalitu" nebo "kopírování". Důležité otázky jsou tři:
- Slouží a bude sloužit ten dům svému majiteli rovným dílem jak po stánce praktické tak co se týká naplnění estetického názoru?
- Bude stejně dobře sloužit i příštímu majiteli nebo se časem z něho stane neprodejný artefakt a upomínka na heroické odhodlání výstředního stavebníka a svéhlavých tvůrců.
- Snese jeho výrazná forma tak těsné sousedství výrazově banální zástavby v okolí?
...A srovnávat hudbu jakožto nejabstraktnější ze všech uměn s architekturou, která je naopak ze všech uměním dotýkaných oborů nejkonkrétnější, je přeci pitomost...
Myslieť si môžeš čokoľvek, ale v tomto prípade je to dôkaz povrchného pohľadu na vec. Skús si prečítať príspevok od Honzu (RA30412) o 4 príspevky nad tvojím. Myslím, že celkom dobre vystihol podstatu veci. A čo sa týka tej paralely s hudbou...
1. Vrámci jedného hudobného štýlu je normálne, že rôzne skladby majú určité spoločné prvky. Napríklad v bluese a rock-n-rolle (keď už si spomenul Stones) je tá podobnosť dosť výrazná a neviem o tom, že by s tým niektorý bluesman či rocker mal problém.
2. Práve v hudbe sa hojne využívajú citácie, prearanžované pasáže, vyňaté linky, sample a čo ja viem čo ešte z jestvujúcich skladieb a ich následná mixáž a spájanie v novom kontexte.
Ahoj, vtipné je že zrovna se Stouny má spojitost jedna velmi známá skladba - Bitter street symphony od the Verve - Verve do té doby celkem No Name se touto skladbou přece dost výrazně proslavili - Ona skladba obsahuje velmi výrazný orchestrální sampl z jedne skladby Stounů - The Last time z roku 1965 . Po té co byla skladba s úspěchem vydána se Stouni údajně přihlásili o 100% autorského podílu ... Více viz Wikipedia
Mně domek v Černošicích pouze zní stejně jako ten návrh od de Moury, jinak na tvoje 3 otázky klidně 3x ano. Podle Picassa taky maloval mrak kvalitních malířů například Filla. Tím si také odpovídám na otázku ze svého minulého příspěvku. Místní hudebník, který komponuje a hraje jako Stouni se může proslavit, ale pouze v regionálním měřítku.
To máš tak, mnohým možno znie Chuck Berry rovnako ako Jerry Lewis a Eric Clapton rovnako ako John Mayal. Na prvé počutie. Možno keď sa "započúvaš" pozornejšie, zistíš, že návrhy od de Mouru a ksa patria do rovnakého žánra, ale každý z tých domov je úplne iná pesnička.
v architekture, hudbe a spouste dalsich oblasti se stejnym resenim nelze vyhnout - neni to proste mozne. stejne jako je omezeny pocet not tak architektura ma proste omezene mnozstvi funkcnich stavebnich prvku. bylo by smesne chtit dum treba bez podlahy. pouzivanim stejnycch reseni proste vznika sloh jak uz nekdo vyse napsal. me je jedno kdo prvni vymyslel sikmou stenu, ja ji na svem dome chci tak aby co nejlepe plnila funkci kterou pozaduji!
... a kdyz uz jsme u toho pouceni minulosti ... spise bych sledoval podobnosti v premysleni, nez v tvarovani ... takze napriklad na tema minimalizace zalozeni ve slozite terenni situaci, cenova uspora + poskytnuti kvalitniho vyhledu (aspekty zminene autory) - nejlepsi priklad co znam je Lautnerova Chemosphere: http://www.johnlautner.org/Malin.html
ad v. toufar / korejska firma mass studies / http://www.massstudies.com - si za jeden ze svych cilu vytkla "systematickou heterogenizaci" - jako reakci na predchozi stavebni vyvoj v Koreji
Myslim, ze dosahuje vybornych vysledku ...
ad v. toufar /2/ nejsem presvedcen, ze vetsina domu je postavena racionalne. Pul roku prace v londynske komercni kancelari me zcela vylecilo z predstav o racionalite teto architektury. Ona i krabice s pravouhlym pudorysnym rozvrzenim muze byt zatracene neracionalni a jeji uzitna hodnota velmi mala - staci se peclive podivat.
A posledni poznamka k originalite: Neni nic horsiho, nez snazit se odlisit od tvarove podobneho objektu poukazanim na jiny kontext ... a la "Ano, vypada to podobne, ale tam kde to xy pouzil z ciste formalnich duvodu (tento nazor vychazi vzdy z naproste neznalosti techto duvodu), tam ja odpovidam zcela racionalne na situaci, ktera ani jine reseni neumoznila. Tomuto se prosim vyhnete. Neni to treba. Snazit se "pomoci" vlastnimu designu vysvetlenim slabin konkurencniho ... hmmm, ne."
/ Tato poznamka nesmeruje k autorum domu
Každý si tu racionalitu představuje po svém. Měl jsem asi použít lepší slovo "střízlivost" . Teď je to jasnější ?
Myslim, že se poněkud zůžil výběr že?
Ono vše lze převrátit. Takže předpokládám , že nám zašlete opět nějaké nakoukané odkazy se stoickým zdůvodněním...
V Portu jsem neobjevil racionální důvod pro formu Casa da Música. Asi to bude tím, že to měl být původně rodinný dům v jiném kontextu. Ve svahu? Forma je v Portu víc než obsah. Uznávám, že ty zbytkové prostory pod pláštěm mají své kouzlo. Koolhaas je zajímavý, ale svou emailovou schránku bych po něm nepojmenoval...
Přirovnání architektury k jiným oborům (zvlášť uměleckým) je vůbec pohyb na tenkém ledě. Proč hledat paralelu architektovy práce zrovna v muzice nebo sochařství - a ne třeba v softwarovém inženýrství, gastronomii nebo výše zmiňované advokacii?
Tradiční zařazování architektury do (čistě) uměleckého ranku, odlišného od "pouhého" stavitelství (proč?), je v současnosti podporováno mediálním kultem hvězd, tvořících originální a silně koncepční autorská díla (stejně jako v designu a módě)... To sice dodává oboru zajímavou image, jež vyvolená jména dobře prodává (značka je značka bez ohledu na kvalitu a smysluplnost konkrétního projektu), ale zároveň z něj dělá svébytný a velmi povrchní vizuální svět bez hodnot a měřítek, paradoxně zcela održený od běžné reality (v němž lze leccos - nebo spíš cokoliv - okecat, vzdyť tomu přece skoro nikdo "nerozumí").
Mluvme prosím raději o profesi, odborných znalostech a službě (která má sice svoji relativně individuální výtvarnou/stylovou stránku, ovšem také mnohé objektivní zákonitosti, i v tom tvarování - a také dostatek historických zkušeností) než o ryzím autorství, subjektivní tvorbě a umění (které je doménou teoretiků a novinářů z oblasti kunsthistorie, estetiky či filosofie - zpravidla bez architektonického vzdělání).
Už kvůli pouhé komunikaci s investory a veřejností (urbanismus a veřejný prostor jsou zásadnější než jednotlivé domy), mající malé či nulové povědomí o smyslu profese a parametrech architektonické kvality, by se méně vznešený, méně subjektivní, méně elitářský a především méně výtvarný pohled na věc docela hodil...
myslím si, že žádná přirovnání nejsou celkem potřeba: architektura je prostě jedno z odvětví užitého umění - čili defacto typ designu. jde tedy obecně o to jak to udělat funkční, hezké a realizovatelné, velmi zjednodušeně řečeno samozřejmě. o to samé jde i v urbanismu, průmyslovém designu, v interiérnovém designu, dokonce i v grafickém designu. krása+užitek, podle vlastního zaměření si případně pořadí přehoďte. ve svém principu je nakonec jedno, děláte-li barák, lampu, město, plakát nebo písmo: vždy řešíte jak skloubit krásu a funkci. někdy jde více i kontext, někdy je žádáno více krásy, někdy (málokdy) dokonce přímo umění (to nemá s krásou nic společného), někdy převažuje funkce, někdy je ideál vše v rovnováze. u něčeho potřebujete větší množství exaktních znalostí, u něčeho méně, ale na principu to nemění zhola nic. při řešení jednotlivých pod-problémů narážíme na mnoho podobností se sochařinou, s hudbou, s matematikou, s logikou, občas dokonce s filosofií.
užité umění je podle mě jasná, definovaná kategorie, jejíž krása však mimojiné tkví v tom, že kdykoliv může "přetékat" do jiných disciplín, jako je umění, věda, technika či filosofie. její podstata však zůstává vždy stejná.
ještě bych se chtěl na chviličku vrátit k problematice originality, a případným obviňování z krádeží... každý schopný architekt / designer / umělec si jde jakousi svou cestou. má určitý vkus, inspirují ho určité věci a za něčím se žene, prochází vývojem. ten si lze představit jako přímku na papíře pod určitým úhlem. vtip je v tom, že architektů / designerů / umělců jsou tisíce, každý si takto někam jde, sleduje svou přímku v onom pro něj specifickém úhlu, někteří se ženou za vzájemně podobnou věcí, ale prakticky žádní dva za přesně tou samou a ze stejného počátku... ale co se nestane? přímky dvou se protnou. stane se to vpodstatě každému, v určité fázy svého vlastního vývoje prostě dojde k něčemu, co se podobá fázi vývoje jiného. Je to důvod k přerušení přímky? K hledání nového počátku, či dokonce cíle? Přeruší-li architekt / designer / umělec kvůli této takřka nevyhnutelné kolizi kontinuitu svého dosavadního vývoje, který by na 99,9% pokračoval dále jinam než ten, se kterým se střetl (úhly - tedy počátek a cíl směřování jsou přeci rozdílné), ohrozí tím nesmyslně celý svůj další vývoj, který čím delší je, tím specifičtější také je. Chceme-li tedy mermomocí diskutovat o něčí originalitě, pak si myslím že důležité je podívat se, co dělal předtím, a co po tom, co ke "krádeži" došlo. o tom že je to i tak většinou nesmyslné označovat za krádež jsem mluvil již o několik příspěvků výše.
jinak mám pocit, že už k tématu bylo řečeno vše, dokonce i mnoho nad rámec tohoto domku... jak už tomu na diskuzích archiwebu bývá...
zesikmene plochy uvnitr
| 21.05.08 09:21
byl jsem uvnitr minuly srpen s KSA a koukam jak to pokrocilo.. bylo to dost rozestavene,..je to kazdopadne zajmavy, trochu ulet, to vyuziti zesikmenych ploch je dost diskutabilni uvnitr, vevnitr vas to hned napadne jesli to neni jen plytvani ..muze to mit ale zajimavy efekt dokoncene, ale to uz jsem nemel tu cest tam ted byt a udelat si o tom nazor
..kazdopadne kdyz neco vypada v Cechach jinak nez krychle nebo kvadr jsem docela rad a asi i vetsina ostatnich...nikdo snad nechce mit KFC nebo MC Donda architekturu, kde vse je formalne stejne, je to nuda a nic noveho...
..cela ceska scena prece neustale kopiruje zahranici, jedine kdy tomu tak nebylo zcela byl kubismus a expo nebo?Nebo kdy byla ceska(ceskoslovenenska) scena architektury v necem vudci?
Ano ta kontinuita je důležitá, ale u ksa je podepřená poměrně výrazně sledováním toho co je in, co se právě děje nového a nejsou v tom samozřejmě osamoceni, kdo to u nás nedělá? Při sledování trendů je dobře si vzpomenout na období dlouhých kvádrů, období šikmení a nyní na přicházející období blobů, ksa jsou prostě in.
zastavena plocha na terenu je 25m2. nad tim je patro, ktere roste na 138m2. sikme steny dole to spolunesou a zlevnuji konstrukci.
vyuziti sikmin, ktere vas znervoznuji je samozrejme dilci, jsou tam zkratka prostory na nekolika urovnich napojene na schodiste, ktere misto svislych sten maji po obvodu sikme a je to fajn. nicmene spodek v teto variante domu slouzi pouze jako vstupni hala propojena s dolni zahradou, dilna, studio, koupelna a sklady. hlavni obytny prostor je nad tim v urovni nad strechou sousedniho domu, kde zacina mimoradny vyhled do krajiny, kvuli kteremu tam majitele bydli. svazitost pozemku navic umoznuje prime spojeni obytneho prostoru terasou na zapade se zahradou nad domem, takze muzete vybehnout po par schodech do travy na zahradu, nebo na nich sedet a pozorovat zapad slunce. vsem zucastnenym prisel diagram vyuziti domu jako bohata nabidka na pozemku, ktery pro svou problematickou vyuzitelnost zustal jako jeden z poslednich v cernosickem svahu volny .
ad P.S.2 / Díky za upozornění. Niteroi v textu zůstala omylem i přes naše několikeré čtení... Šlo by vysvětlit, jak se to stalo, ale pro posunutí diskuse k Černošicím by to nemělo žádný význam... Ještě jednou díky. Vše napraveno.
gratulace ksa ...reci o ceske scene kopirujici zahranicni vzory jsou nepochopenim discipliny a jejich souvislosti... krome podnebneho a geografickeho vymezeni nic jako ceska architektura neexistuje
gratulace ksa ...reci o ceske scene kopirujici zahranicni vzory jsou nepochopenim discipliny a jejich souvislosti... krome podnebneho a geografickeho vymezeni nic jako ceska architektura neexistuje
Když tu byla vyzdvižena ta možnost sledovat z kterési části domu západ slunce, tak si říkám, že by se domek mohl otáčet - východy slunce jsou často také nádherné -, třeba jako to hlediště hyzdící zahradu v Českém Krumlově. Navíc by dům nemusel z každého pohledu vypadat pořád tak stejně. Tady by se to už asi instalovalo těžko, ale třeba příště... Možná ale už něco takového existuje a architekti se o tom učí ve škole - pak se omlouvám.
Když někdo použije pásové okno, tak je to ok, ale kdyby někdo postavil znovu vilu Savoye od LC, tak je to krádež. Domek v Karuizawě stojí ve svahu, stejně tak vila Y2K je navržena na svažitý pozemek - navíc před deseti lety. Černošice jsou identické. Pánové z ksa. - neuškodilo by více studovat, co již existuje jinde, potom by se nestalo fou paux v Černošicích.
to uz se v tom zacinas dost zamotavat adame. ciste pro tvuj duchovni klid ti znovu nabizim zitrejsi navstevu domu. ber to jako zes ji vyhral v loterii. stale verim v moznost tveho procitnuti.
to co tvrdis je absolutne irelevantne! vila v karizawe od Makoto Yamaguchi Architectural Design je uplne o niecom inom. ano je tam pouzita polygonova geometria rovnako ako v cernosicich, ale tam to konci. to akoby si tvrdil, ze kazda krabica kopiruje Corbusiera, alebo Miesa. ma to uplne iny diagram. k y2k to ma blizsie, ale stale daleko...
Důležité je přece to, jak a proč je dům navržen - ne to, zda se něčemu na druhém konci světa podobá (většinou jde o podobnost povrchní a výtvarnou).
U rodinného domu je vždy zásadní vztah k pozemku. Zde byla dána přednost výhledu před bezprostředním kontaktem se zahradou, která je obtížně využitelná. OK, investor si to tak přál. Je to ostatně dost subjektivní dilema, podobně jako základní volba "patrové řešení x jediná úroveň".
Proč se ale dům chová, jako by ten pozemek byl radioaktivní? Argumentace minimalizací základů a finančními úsporami je dost diskutabilní. Bráno do důsledků by to znamenalo, že z každého rodinného domu ve svahu je vhodné vytvořit prostor srovnatelný s bytem ve vyšším patře - bez přímého/snadného kontaktu s pozemkem. Smysluplnost samostatného rodinného se tím do značné míry popírá...
Druhou otázkou je konkrétní forma. Architekti obvykle bojují proti prostorové nevhodnosti úředně požadovaného podkroví, zatímco zde si obtížně využitelné kubíky připravili v podstatě dobrovolně.
adame, neustále plácáte to samé, ale diskuze se neúčastníte. opravdu bych rád, abyste zareagoval na příspěvky (cílené přímo vám) od adama gebriana (19.05.08 19:39) a mě (19.05.08 22:46). přečtěte si to prosím, zamyslete se nad tím, a podle svého nejlepšího uvážení zareagujte. protože jinak to vypadá, že jste trochu zaseklej, a nepřemýšlíte o tom co a proč říkáte, jen obviňujete.
pipe dum je otevreny do zahrady nahore. zahrada dole je mala, celkem prudky svah a dvoupatrova sousedni stavba blizko za plotem. jsou tam sice velke prosklene dvere z haly do zahrady, ale presto se spodek domu stavi k pozemku dost odtazite jak pises a pusobi na fotkach zezdola a z ulice jako bunkr. to je tady ale zamer. na jinem otevrenejsim pozemku bude mit plast v parteru mnohem vetsi perforace a propojeni s exterierem. tesime se na to.
Proč se ale dům chová, jako by ten pozemek byl radioaktivní?
Já vím, že se dům otevířá nahoře, ale schodiště na výšku asi půl patra už ve vztahu k zahradě pokládám za značnou bariéru, fyzicky i psychologicky...
Bylo by zajímavé bavit se také o vztahu k ulici (z hlediska soukromí), k pozemku a světovým stranám (z hlediska umístění a orientace - celková situace v dokumentaci citelně schází) nebo k terénnu (nejde se při vstupu trochu dolů a pak zase nahoru?)... K tomu bych ale nejdříve rád podnikl výlet do Černošic (z fotek těžko soudit). Kde přesně lze prosím ten barák najít?
to je všechno pravda pravdócí, ale...
Removy citace o překrucánky só přiznaný a On se jimi netají-spíše naopak!
A pánové z "kšá"?
Ale již dosti bylo, nebudu porád pruditi a znempříjemňovati život
Je třeba, aby se stavěly neotřelý baráky a ne jen tak plantalo dokola, jako to, co vidím z okna (anglické terraced houses mi po roce vážně nedělají dobře...)!
Fakt síla co spůsobil jeden z 10 nebo 15 kvalitních domů v porevolučním CS/SK...snad 5 z 15 bude pomalu jenom od ksa. Jinak docela příjemné interview nato, jak běžně známe DK.
Prvně gratulace autorům k realizaci. Myslím, že je správné experimentovat. Ale na této stavbě se mi nelíbí jedna věc. Všiměte si, že na všech fotkách dům vypadá vlastně nevýrazně. Tím chci říct. Mnohaúhelníkový obytný půdorys, který ovšem stojí na nějakým komolým jehlanu. Ten komolý jehlan to "jakoby" odlišil a vyzvedl do výšky tu prosklenou stěnu (kterou uvidíme kdekoli), vyzvedl bílou obdelníkoou fasádu s jedním oknem (kterou uvidíme taky jinde a kdekoli) a pod. Takže dle mého názoru, pokud se autor pustil do tak složitých tvarů, jakým jsou šikmé plochy, proč to náhle prakticky v jedné linii přerušuje a vrací se z odvážna zpět?? Ušetření základů je skělý fakt ( ) ale mylsím, že dům od pohledu kulhá a vypadá to, že se převáží. Viklan, kterej násilně drží velkým čepem zaraženým v zemi.
Slyšel jsem o exhibici, plagiátořině a o magoření. Vidím to tak, že architekt je ten, kdo určí spolu s investorem ( někdy ), co na daném místě bude stát za objekt. Páni tvůrci tohoto objektu určili tuto formu domu, určili tento výraz domu, a spolu v dohodě s investorem postavili to, na čem se nejpíše domluvili. ..... Vtipné je, že to vůbec někdo pomlouvá, ať si každý sáhne na svědomí, kolik z jeho nápadů už vymyslel někdo jiný, nebo že se nechal přímo něčím konkrétním inspirovat na tolik, že výsledek připomíná onu inspiraci. Vždy, když myslíš, že máš novinku, pecku.... neboj, už to někdo vymyslel před tebou
dik za info medo!
zni mi to ale spis jako zaznam nejake reality show, nez zaznam diskuse odborne poroty. celkem silne.
ostatni jiz trochu znam, tak nejvic tentokrat prekvapil intelektualni zaber honzy sepky.
co uz.
dalsi bramborova cena do lednicky.
víte co mi to připomělo, jak ted ukazovali v loskutákovy takový ten koš na pokaděný plýnky od detí,aby nesmrděli do okolí...myslím, že je to bezvadná reakce na dnešní společnost lidí co si mohou postavit takovýhle dům a neřešit soužití s jinými lidmi....ale jinak je to taky zajímavý řešení zastavěnosti pozemku, TAK BRAVO CHLAPCI ...kdyby mně přijal Ševčík na tu teorii architektury, zařadila bych to mezi velice filozoficky pojatý dům, kdy se každý kdo k němu přichází dostane k otázce, kdy bude stát vejce na špičce a následně zda bylo dřív než slepice. ten baráček mně fakt baví
Podle mého gusta. Trochu excentrický, ale ten skvělý vnitřní prostor to ospravedlňuje. Hala s prosklenými vstupními dveřmi a jeskyní studia je úžasná. Schodištˇ mraky, což je plus, páč jsem líný prase a za každý schod jsem vděčný. Velký a přitom členitý obytný prostor s výhledem daleko do kraje (první prosklená stěna na Archiwebu, která za to stojí) a na jeho protilehlých koncích zašívárny. Po dlouhý době knihovna, po miliónu pracoven. Navíc ten barák z ulice nepůsobí ani moc provokativně. S ohledem na to, že je vzhůru nohama. I když z jistých úhlů pohledu si člověk říká, už abych byl uvnitř. Jsem nadšený, i když není dokonalý. Chybí mi krbový kamna v jídelně a knihovnu bych udělal přes dvě patra. Byla by působivější a víc by se do ní vešlo.
1. Pro zadavatele a autory v první řadě. Pak pro mě a minimálně dalších 14 lidí.
2. Takhle jsem se na to nekoukal, dokud jsem si nepřečetl váš příspěvek. Potom taky ne.
3. Ty většinou nečtu, poněvadž dost často je to ukecaný nablblý ptydepe. V tomto případě jí rozumím.
4. Každej metr přírody dobrej.
5. Nemám ponětí. A je mi to celkem fuk. Nekupuju dřevo nebo pivo, ale barák.
6. Jo a byl bych odvážnější.
Přidat nový komentář
Diskusní příspěvky vyjadřují stanoviska čtenářů, která se mohou lišit od stanovisek redakce. Všechny příspěvky musí být schváleny redaktorem dříve než budou zveřejněny.
Redakce archiweb.cz ctí v maximální možné míře svobodu slova, nicméně ve výjimečných případech si vyhrazuje právo smazat nebo opatřit komentářem příspěvek, který se netýká tématu diskuse, porušuje platné zákony ČR nebo dobré jméno portálu, obsahuje vulgarismy nebo má reklamní charakter.
pre mne osobne to je zatial vrcholny umelecky zazitok tohoto roku.
a fandím tomu domu - a dúfam, že ho nestihne osud podobný vile v stupave...
2Palos: Schodiště? Kupodivu ne.
2hetzer: Vchod je 1 nebo jsou 2 nebo 3 nebo 4 - záleží na imaginaci, jak píše dk.
2z: Tímto sebepoškozováním se Vám velmi zlepší psychika. Zkuste to.
2) Dokážete se na to vůbec dívat jinak, než jako na frajeřinu?
3) Věříte autorské zprávě?
4) K čemu ta věc vůbec potřebuje ten uvolněný (samostaný) pozemek?
5) Jakou kubíkovou cenu odhadujete?
6) Šli byste do toho vy sami (tj. architektury ve stylu "páni kluci z 'Österaichu") ?
otazka 2 je fakt otazka. mozno by lepsie znelo slovo gesto, aleto je to iste...a odpovedam ze ja to dokazem dokazem. dakujem uz len za to, ze takyto barak dokaze generovat napr takuto diskusiu. teda nuti cloveka uvazovat! a uz len to sa mi zva byt dost vela. atdatd. ale je to aj poriadna frajerina hlavnme postavit to. trochu ma mrzi prevedenie, ked vidim napr exterierove nastupne schodisko. ale prority boli zrejme niekde inde. gratulujem autorom a investorovi!
2) jako na experiment
3) ne, ale ja neverim zadne
4) kus mista kolem se hodi, a vyhled taky.
5) tak to si netroufnu
6) ani nahodou
:D (buď ty schody sešlapou do roviny, nebo budou dostatečně zvyklí na to, aby jim to nevadilo,....)
konečně, když můžou některý vesnický babky chodit několikrát týdně v 85 letech na nákup do města, proč by se nedalo zvyknout na dvoje schody,....
mě se to líbí
schizofrenni japan architektura ve stylu origami usedla na ceske predpoli...
proc jen ti japonci k nam tak radi jezdi? neni to prave kvuli uniku pred tou jejich spolecnosti plne hekticna a vystrelku?....
...alespon to nebude mit osud jako ten nesmysl z copilitu. tedy pokud jsou to solidni materialy.
O trendech, stylech nebo originalitě bych se totiž bavit nechtěl ;o)
http://www.abcinterier.sk/news.php?id=338&sel=3
2thraal: Pamatuji paní, která v 80 letech bydlela v pátém patře bez výtahu.
http://www.elcroquis.es/MagazineDetail.aspx?magazinesId=23&l ang=en
Viz poslední odkaz Two houses in Douro ...
. .. dům je trendy jinak žádnej skutečnej progres .. divný tvarování ... minimalizace nákladů pod šest mega?? tak to je humor
Ostatních (hlavně stručných fanoušků - zdravím Pavla) bych se chtěl zeptat, v čem konkrétně je to progresivní, experimentální nebo skvělé, kam to archtitekturu bydlení dle jejich názoru posouvá, jaký nový princip nebo prvek tento dům testuje, k čemu je ten který prvek dobrý - a jak souvisí s celkovou formou domu...
(když jako chvilku zapomeneme na to, že se nám to líbí jako artefakt - alespoň mně se to líbí velmi)
au byl jsem dnes na MK Proto ale na druhe strane verim ze tam velmi preji moderni architekture ze o ni chteji diskutovat proste jsou otevreni Co lepsiho bychom/ste si prali Jak jinak by mely vznikat pamatky pro budoucnost Prece proto bojujeme za pamatkovou peci aby nasi potomci holomci nenicili co jsme udelali Byl tam i pan Merger Sice jsme si nerozumeli ve vsem ale sva stanoviska jsme si predlozili Byl jsem podezrely ze mam zpusoby jak likvidovat moderni architekturu ale jsme si snad vyjasnili ze se mi proste v nekterych mistech ci pojetich nelibi a ze muj nazor neni politicky vyznamny to je pro Vas asi hlavni
Ale jeste prece ze libi/nelibi se mi to smi rici jen treba Koucky (Koutsky - omlouvam se za nevedomost) Lukes ci nekteri zde diskutujici jakoze to kvalifikovane zduvodni nacez pak nemuseji vest diskusi ale ne nymand jako ja ne pokud nedoda argumenty Jeste se k tomu vratim mozna jinde Mluvili jsme i o vztahu k soucasnym stavbam z hlediska autorskeho prava a pamatkove ochrany Je to pozoruhodne tema protoze se hodnoceni potrebnosti ochrany muze velmi lisit u autora a u ochranare Nektery autor muze byt rad za podporu ze strany pamatkaru jiny muze chtit aby on mohl tzv resit pripadne zmeny a pamatkari mu do toho nemeli co mluvit Kazdopadne at Vas napadne cokoliv je to prispevek k dejinam kultury Tak se cinte at to nejsou takove hlouposti co se linou z hnojiste
presto ze vysledek pusobi tak provokativne jak pisete je pragmaticky slozeny zevnitr a sleduje jednoduchy cil - zajistit maximalni vyuziti pozemku za prijatelnou cenu.
pro lepsi pochopeni konceptu vyvesime brzy na www.ksa.cz aktualni foto jiz zabydleneho domu a film z jeho realizace
jo a este by ma zaujimala ona "poslechova mistnost". z rezov a podorysu nechapem kde sa nachadza. majitel je hudobnik alebo tak?
ad koncept - ta myslienka, ze dodate priestor, ktory dokaze vytvorit platformu pre "zivot", je velmi sympaticka. len dufam ze tentokrat to nedopadne ako v stupave.
a hlavne sa uz tesim sa na film.
Musicu sem nedavno na vlastni oci prokoukl jako krabici od bot obalenou objemy tak, aby se naplnil onen kyzeny krystal, lec tady se ani o jeho naplneni nejedna, co s temi hluchymi prostorami?
naklady na hrubou stavbu-zelezobetonove telo domu byly dva miliony korun ceskych.
poslechova mistnost je prostor urceny pro sledovani filmu a poslechu hudby. vyuziva cast sikme steny na ktere budou posazeny pohovky. v pudorysu je oznacena 003. rez je veden schodistem. zavesime foto.
vsechny prostory u sikmych sten jsou vyuzity- poslechova mistnost, koupelna, dilna, sklady, dle zadani.
Tedy pro mě osobně kopírovanost dané stavby je zajímavá a jsem vděčen za pronesená upozornění Líbily se mi ty poznámky k "východnímu zpracování" To může být zajímavé v souvislosti s těmi odsudky jakési pseudofunkcionalistické stavby z Ukrajiny nebo kde neboť zde jsou mnohdy opěvovány stavby které jsou z hlediska proporcí apod úplně srovnatelné
Investoru i architektovi děkuji za jejich ochotu pobavit
Jinak je tu normální, že příspěvky z hnojiště jsou považovány za balast (spam). Pište lepší nebo přispějte tím, že je prostě přejdete. Reklamace efektivně můžete směřovat k redakci. Vlastně s ní formou některých svých příspěvků vedu privátní diskusi. Je tedy jen na redakci, že jste svědky mých úletů, experimentů či hledání cest k úsporám. Je možné, že redakce Vás vyslyší a zakročí. Za Vaši výhradu i otázku Vám tak jako tak děkuji a omlouvám se Vám za Vaše strádání, a přeji Vám, aby Vám naopak pozorování aktuálních stavebních produktů přinášelo jen potěšení z promyšleného celku i pečlivé přítomnosti každého detailu.
Pokusím se případně příště polepšit, samozřejmě v rámci svých omezených možností.
Redakci děkuji za doplnění nových fotografií. Jsou takové zlidšťující.
...ale je fakt , že investor může být také poměrně nevyzrálý exhibicionista...
tento patek dopoledne mame posledni moznost k navsteve domu a rad ti dam sanci posunout tvuj zbrkly nazor na miste.
Pri psani textu pouzivaji autori bezne citace z jinych textu, aby sva tvrzeni podporili a dodali jim na sile (tyto citace jsou nedilnou soucasti celeho clanku)... V architekture se tohle povazuje za faux pas, casto proto, ze se zdroj citace dostatecne neuvadi ... prave ze strachu, ze by mohl byt autor narknut z bezducheho kopirovani. A pritom nami tak obdivovany Rem Koolhaas je mozna nejvetsi zijici mistr priznanych citaci ...
Myslim si, ze neni horsi zpusob navrhovani, nez ten, ktery se nazajima o predchozi architektonicky vyvoj.
Situace pripomina pravnika, ktery Vam byl urcen k Vasi obhajobe. Jste obvineni z vrazdy a on Vam na prvni schuzce rekne: "Slibuji, ze si neprostuduji jediny pripad, ktery by se zabyval podobnym problemem jako je ten Vas, ale nasadim veskery svuj talent, schopnosti a kreativitu abych Vas uspesne obhajil." Myslim, ze bych si sel hledat jineho obhajce ...
Gratulace tymu ksa. k zajimave realizaci
P.S.1 / Moji prarodice bydleli v dome s mnoha schody. Myslim, ze je kazdodenni chozeni po schodech udrzelo v dobre kondici a prodlouzilo jim o nekolik let zivot.
P.S.2 / k rozhovoru ... obracena pyramida od Niemeyera je jeho nepostaveny navrh muzea pro Caracas.
Vila Y2K nebyla navrzena do Bordeaux, vnejsi tvar Casa da Musica bych jen stezi oznacil za "formalni"
obvinit ksa. z kopírování (neřkuli krádeže), a to zrovna koolhaasova casa de musica, je naprosto směšné. adame, vysvětlete mi, jak si představujete svět architektury, kde se žádné dvě stavby určitými prvky nepodobají? Každý den nacházím zde na archiwebu miliontý a první klon na téma "bílá krabice s okny". to není krádež? aplikuju-li váš princip, tak se v architektuře notoricky krade neustále. stále ty samé principy, stále ty samé poměry, ty samé barvy, materiály. kde je hranice, kdy se daný princip považuje za natolik správný či obecný, že jeho opakovaní již není krádež? úhel 90° je v pohodě, ale 60° už je kopírování někoho? nekonečný abuse funkcionalistického tvarosloví a estetiky se považuje za samozřejmý, protože to dělá každý. udělá-li kdokoliv cokoliv jiného, ve snaze vymanit se z nekonečného stereotypu, a náhodou se to podobá nějakému baráku někde jinde (což se podobá prakticky vždy, je nás prostě na světe hodně), je okamžitě obviňěn z krádeže. Dochází vám idiocie a ironie tohoto přístupu? Navíc, jak vznikají styly? slohy? (včetně např. funkcionalismu)... podle vás je vlastně teoretická existence určitého jednotného slohu jedna obrovská vzájemná krádež...
hysterické (a totálně pokrytecké) šílenství okolo "absolutní originality" je, obzvláště v architektuře, mimořádně nesmyslná a sebedestruktivní věc. zaprvé, z hlediska trvale udržitelného rozvoje je zcela nemožné neustále vymýšlet jen nové věci. zadruhé, je to také zcela nesmyslné, protože věci, které dobře fungují, měnit nemá smysl. zatřetí, prakticky to vylučuje dokonalost. racionální a logický postup je, že když někoho napadné dobrý nápad, je vhodné ho dále rozvíjet a zdokonalovat - až k naprostému perfekcionalismu. tak to funguje i ve vědě a je to jediný způsob, jak se hýbat dopředu. Proč je to proboha v architektuře špatně? a co byly tedy všechny slohy, které obohatily náše prostředí tolika krásnými stavbami? Gotika u nás začala bezhlavým kopírováním pár kostelů ve francii nebo německu... Je to špatně? a co byl funkcionalismus? ve své podstatě nakonec esteticky úplně stejně formální a dogmatický, jako všechny slohy před ním...
A konečně, ikdyž se odkloním od teoretizace problematiky originality v architektuře, tak domů podobných tomu od ksa. existují stovky a tisíce (nikoliv jeden), a vznikají už minimálně od 50. let 20. století. na "krystalickém" tvarosloví a vykonzolování není nic originálního, ani neoriginálního, je to možnost, kterou se může dát kdokoliv. označíte-li tento dům za krádež, pak asi není na světě domu, který by krádeží nebyl.
s pozdravem Honza.
P.S. Nejsem skutecne presvedcenej, ze Rem Koolhas je takovej buh, jak si to asi dnesni generace architektu mysli.
- Slouží a bude sloužit ten dům svému majiteli rovným dílem jak po stánce praktické tak co se týká naplnění estetického názoru?
- Bude stejně dobře sloužit i příštímu majiteli nebo se časem z něho stane neprodejný artefakt a upomínka na heroické odhodlání výstředního stavebníka a svéhlavých tvůrců.
- Snese jeho výrazná forma tak těsné sousedství výrazově banální zástavby v okolí?
...A srovnávat hudbu jakožto nejabstraktnější ze všech uměn s architekturou, která je naopak ze všech uměním dotýkaných oborů nejkonkrétnější, je přeci pitomost...
1. Vrámci jedného hudobného štýlu je normálne, že rôzne skladby majú určité spoločné prvky. Napríklad v bluese a rock-n-rolle (keď už si spomenul Stones) je tá podobnosť dosť výrazná a neviem o tom, že by s tým niektorý bluesman či rocker mal problém.
2. Práve v hudbe sa hojne využívajú citácie, prearanžované pasáže, vyňaté linky, sample a čo ja viem čo ešte z jestvujúcich skladieb a ich následná mixáž a spájanie v novom kontexte.
ad v. toufar / korejska firma mass studies / http://www.massstudies.com - si za jeden ze svych cilu vytkla "systematickou heterogenizaci" - jako reakci na predchozi stavebni vyvoj v Koreji
Myslim, ze dosahuje vybornych vysledku ...
ad v. toufar /2/ nejsem presvedcen, ze vetsina domu je postavena racionalne. Pul roku prace v londynske komercni kancelari me zcela vylecilo z predstav o racionalite teto architektury. Ona i krabice s pravouhlym pudorysnym rozvrzenim muze byt zatracene neracionalni a jeji uzitna hodnota velmi mala - staci se peclive podivat.
A posledni poznamka k originalite: Neni nic horsiho, nez snazit se odlisit od tvarove podobneho objektu poukazanim na jiny kontext ... a la "Ano, vypada to podobne, ale tam kde to xy pouzil z ciste formalnich duvodu (tento nazor vychazi vzdy z naproste neznalosti techto duvodu), tam ja odpovidam zcela racionalne na situaci, ktera ani jine reseni neumoznila. Tomuto se prosim vyhnete. Neni to treba. Snazit se "pomoci" vlastnimu designu vysvetlenim slabin konkurencniho ... hmmm, ne."
/ Tato poznamka nesmeruje k autorum domu
Myslim, že se poněkud zůžil výběr že?
Ono vše lze převrátit. Takže předpokládám , že nám zašlete opět nějaké nakoukané odkazy se stoickým zdůvodněním...
Tradiční zařazování architektury do (čistě) uměleckého ranku, odlišného od "pouhého" stavitelství (proč?), je v současnosti podporováno mediálním kultem hvězd, tvořících originální a silně koncepční autorská díla (stejně jako v designu a módě)... To sice dodává oboru zajímavou image, jež vyvolená jména dobře prodává (značka je značka bez ohledu na kvalitu a smysluplnost konkrétního projektu), ale zároveň z něj dělá svébytný a velmi povrchní vizuální svět bez hodnot a měřítek, paradoxně zcela održený od běžné reality (v němž lze leccos - nebo spíš cokoliv - okecat, vzdyť tomu přece skoro nikdo "nerozumí").
Mluvme prosím raději o profesi, odborných znalostech a službě (která má sice svoji relativně individuální výtvarnou/stylovou stránku, ovšem také mnohé objektivní zákonitosti, i v tom tvarování - a také dostatek historických zkušeností) než o ryzím autorství, subjektivní tvorbě a umění (které je doménou teoretiků a novinářů z oblasti kunsthistorie, estetiky či filosofie - zpravidla bez architektonického vzdělání).
Už kvůli pouhé komunikaci s investory a veřejností (urbanismus a veřejný prostor jsou zásadnější než jednotlivé domy), mající malé či nulové povědomí o smyslu profese a parametrech architektonické kvality, by se méně vznešený, méně subjektivní, méně elitářský a především méně výtvarný pohled na věc docela hodil...
užité umění je podle mě jasná, definovaná kategorie, jejíž krása však mimojiné tkví v tom, že kdykoliv může "přetékat" do jiných disciplín, jako je umění, věda, technika či filosofie. její podstata však zůstává vždy stejná.
ještě bych se chtěl na chviličku vrátit k problematice originality, a případným obviňování z krádeží... každý schopný architekt / designer / umělec si jde jakousi svou cestou. má určitý vkus, inspirují ho určité věci a za něčím se žene, prochází vývojem. ten si lze představit jako přímku na papíře pod určitým úhlem. vtip je v tom, že architektů / designerů / umělců jsou tisíce, každý si takto někam jde, sleduje svou přímku v onom pro něj specifickém úhlu, někteří se ženou za vzájemně podobnou věcí, ale prakticky žádní dva za přesně tou samou a ze stejného počátku... ale co se nestane? přímky dvou se protnou. stane se to vpodstatě každému, v určité fázy svého vlastního vývoje prostě dojde k něčemu, co se podobá fázi vývoje jiného. Je to důvod k přerušení přímky? K hledání nového počátku, či dokonce cíle? Přeruší-li architekt / designer / umělec kvůli této takřka nevyhnutelné kolizi kontinuitu svého dosavadního vývoje, který by na 99,9% pokračoval dále jinam než ten, se kterým se střetl (úhly - tedy počátek a cíl směřování jsou přeci rozdílné), ohrozí tím nesmyslně celý svůj další vývoj, který čím delší je, tím specifičtější také je. Chceme-li tedy mermomocí diskutovat o něčí originalitě, pak si myslím že důležité je podívat se, co dělal předtím, a co po tom, co ke "krádeži" došlo. o tom že je to i tak většinou nesmyslné označovat za krádež jsem mluvil již o několik příspěvků výše.
jinak mám pocit, že už k tématu bylo řečeno vše, dokonce i mnoho nad rámec tohoto domku... jak už tomu na diskuzích archiwebu bývá...
..kazdopadne kdyz neco vypada v Cechach jinak nez krychle nebo kvadr jsem docela rad a asi i vetsina ostatnich...nikdo snad nechce mit KFC nebo MC Donda architekturu, kde vse je formalne stejne, je to nuda a nic noveho...
..cela ceska scena prece neustale kopiruje zahranici, jedine kdy tomu tak nebylo zcela byl kubismus a expo nebo?Nebo kdy byla ceska(ceskoslovenenska) scena architektury v necem vudci?
vyuziti sikmin, ktere vas znervoznuji je samozrejme dilci, jsou tam zkratka prostory na nekolika urovnich napojene na schodiste, ktere misto svislych sten maji po obvodu sikme a je to fajn. nicmene spodek v teto variante domu slouzi pouze jako vstupni hala propojena s dolni zahradou, dilna, studio, koupelna a sklady. hlavni obytny prostor je nad tim v urovni nad strechou sousedniho domu, kde zacina mimoradny vyhled do krajiny, kvuli kteremu tam majitele bydli. svazitost pozemku navic umoznuje prime spojeni obytneho prostoru terasou na zapade se zahradou nad domem, takze muzete vybehnout po par schodech do travy na zahradu, nebo na nich sedet a pozorovat zapad slunce. vsem zucastnenym prisel diagram vyuziti domu jako bohata nabidka na pozemku, ktery pro svou problematickou vyuzitelnost zustal jako jeden z poslednich v cernosickem svahu volny .
byly soucasti projektu i navrhy uprav okolniho pozemku nebo si to investor udelal dle sveho?
Il girasole – una casa vicino a Verona, např: http://artfilm.com/art/arch-girasole.htm
mimochodem, k předchozí diskuzi: nedopustil jste se právě kopírování nápadu ) ?
Il girasole – una casa vicino a Verona, např: http://artfilm.com/art/arch-girasole.htm
mimochodem, k předchozí diskuzi: nedopustil jste se právě kopírování nápadu ) ?
U rodinného domu je vždy zásadní vztah k pozemku. Zde byla dána přednost výhledu před bezprostředním kontaktem se zahradou, která je obtížně využitelná. OK, investor si to tak přál. Je to ostatně dost subjektivní dilema, podobně jako základní volba "patrové řešení x jediná úroveň".
Proč se ale dům chová, jako by ten pozemek byl radioaktivní? Argumentace minimalizací základů a finančními úsporami je dost diskutabilní. Bráno do důsledků by to znamenalo, že z každého rodinného domu ve svahu je vhodné vytvořit prostor srovnatelný s bytem ve vyšším patře - bez přímého/snadného kontaktu s pozemkem. Smysluplnost samostatného rodinného se tím do značné míry popírá...
Druhou otázkou je konkrétní forma. Architekti obvykle bojují proti prostorové nevhodnosti úředně požadovaného podkroví, zatímco zde si obtížně využitelné kubíky připravili v podstatě dobrovolně.
re ie:
Bylo by zajímavé bavit se také o vztahu k ulici (z hlediska soukromí), k pozemku a světovým stranám (z hlediska umístění a orientace - celková situace v dokumentaci citelně schází) nebo k terénnu (nejde se při vstupu trochu dolů a pak zase nahoru?)... K tomu bych ale nejdříve rád podnikl výlet do Černošic (z fotek těžko soudit). Kde přesně lze prosím ten barák najít?
to je všechno pravda pravdócí, ale...
Removy citace o překrucánky só přiznaný a On se jimi netají-spíše naopak!
A pánové z "kšá"?
Ale již dosti bylo, nebudu porád pruditi a znempříjemňovati život
Je třeba, aby se stavěly neotřelý baráky a ne jen tak plantalo dokola, jako to, co vidím z okna (anglické terraced houses mi po roce vážně nedělají dobře...)!
http://www.archnet.sk/diskusia-k-cene-arch-2008/3/
http://www.trajekt.org/?tid=1&id=1023
zni mi to ale spis jako zaznam nejake reality show, nez zaznam diskuse odborne poroty. celkem silne.
ostatni jiz trochu znam, tak nejvic tentokrat prekvapil intelektualni zaber honzy sepky.
co uz.
dalsi bramborova cena do lednicky.
2. Takhle jsem se na to nekoukal, dokud jsem si nepřečetl váš příspěvek. Potom taky ne.
3. Ty většinou nečtu, poněvadž dost často je to ukecaný nablblý ptydepe. V tomto případě jí rozumím.
4. Každej metr přírody dobrej.
5. Nemám ponětí. A je mi to celkem fuk. Nekupuju dřevo nebo pivo, ale barák.
6. Jo a byl bych odvážnější.