Ve stínu Reina Sofia
Ve stínu, ano, protože samotné muzeum do stínu uvrhnout nemůžeme. Namísto toho musí stávající budova jasně dominovat. Mohutná strohá budova „obléhaná“ svými skleněnými výtahy střeží umělecká díla z nejposlednější doby. Musíme přísahat věrnost, vyjádřit svůj respekt a oddanost. Muzeum roste. Jeho rozloha se zvětšila. Připojuje k sobě část okolí, nicméně netouží převzít moc či traumatizovat – namísto toho doufá, že poměry upraví a podtrhne.
Navrhl jsem jemný a přirozený zásah. Muzeum bere na západě pod své křídlo trojúhelníkový blok tří až čtyř stávajících budov a také několik stromů: dokonce i když jsou tyto budovy nahrazovány, zůstávají nové objekty přibližně na stejném místě. Vztah s okolní zástavbou se nijak zásadně nemění, namísto toho se západní fasáda muzea osvobodí.
Čelní strana fasády bude krytá sklem se světelnými projektory a lamelami. Malá skleněná věž doplní rodinu těch, které již zakončují ostatní fasády muzea.
Přístavba je přístavba; kamenný a žulový sokl muzea je protažený do přistavěné části, kde se stává podlahou v prostorách krátkodobých výstav, knihovny, restaurace a kanceláří.
Z původně existujících budov jsme symbolicky zachovali dvě zdi – nikoli pro jejich krásu, ale spíše k umocnění pocitu transformace. Stejně tak jsme ponechali zásadní stromy. Tři nové budovy – „monstra“ jsou sestaveny kolem nádvoří. Každá z nich má dominující program. První, na jihu je knihovna; druhá, na západě je místem setkávání (auditorium, bar a restaurace); třetí, na severu je určena pro krátkodobé výstavy a jako jediná má přímé napojení na muzeum. Všechny budovy se otevírají na terasy – některé veřejné jiné vyhrazené pouze pro zaměstnance. Knihovna se těší stropnímu světlu a vsunutým světlíkům. Velká okna chrání ocelové žaluzie, jež jsou perforovány vzory odkazujícími ke kaligrafii – drobná rafinovanost, jež vytváří intimitu a kvalitu osvětlení vhodného ke studiu.
Auditorium a salonky jsou unikátní svou formou, zděděnou z typologie divadel: žlutý box se zaoblenými rohy a jakoby nataženou kůží, obklopený terasami jako ve foyer.
Krátkodobé výstavy se rozprostírají na třech podlažích variovaných a snadno uživatelných prostor. Flexibilita je výsledkem geometrické rozrůzněnosti; umožňuje proměnu kurátorské koncepce i prostor samotných. Velmi vysoký centrální prostor, velmi nízký postranní prostor (pro kresby, video a instalace), dvojitá síla zdí kvůli zapojení audiovizuálních projekcí nebo vytvoření hloubky, a rozlehlá, světlem zalitá hala – toto vše s možností otevření do nádvoří nebo využití osvětlovacích konzol zavěšených ze stropu či ze zdí. Návštěvník může svou prohlídku prodloužit o procházku po terasách a pod křídlem, pod střechou. Střecha je přesně perforovaná, aby propouštěla přirozené světlo do knihovny, výstavních prostor a do nádvoří; křídlo, jež je dostatečně zářivé na to, aby reflektovalo fasádu muzea a stromy. Křídlo, pod nímž v odrazech a průhledech objevíme nebe; sjednocující křídlo, jež se muzea nedotýká, ale naopak se nejméně metr od něj zastavuje, aby tak dovolilo proniknout světelným paprskům; křídlo, jehož spodní strana navazuje přesně na římsu předposledního patra muzea. Aby mohlo růst, vytváří muzeum křídlo: křehké, ochranné, vlídné křídlo, jež návštěvníkovi signalizuje, že je s bdělostí a péčí střežen.
Jean Nouvel