Počet zemí vystavujících letos v benátských Giardini se oproti minulým ročníkům rozrostl, o dva týdny se také prodloužila doba trvání celé akce, zvětšil se areál druhé tématicky zaměřené části bienále v Arsenale a přibylo doprovodných akcí roztroušených po celém městě. Přes nepopiratelný nárůst plošných nároků působilo bienále jako by mu ubylo exponátů i vystavujících osobností. Nebylo takovým show jako v minulých letech, kdy se světoznámí architekti přijeli pochlubit s modely aktuálních realizací, což byla většinou jediná stmelující idea celé akce.
Richard Burdett, kurátor letošního bienále, zvolil heslo „Města, architektura a společnost“. Pro výstavu v Arsenale bylo vybráno šestnáct velmi rozdílných metropolí. Volba měst nebyla náhodná. Kromě toho, že se Burdett touto tématikou na londýnské LSE již dlouhá léta zabývá, tak byla v minulém roce překročena magická hranice 50% lidí žijících ve městech. Zatímco před sto lety to bylo necelých deset procent, tak v polovině tohoto století budou ve městech žít už tři čtvrtiny celé světové populace. Výstava se snaží pochopit, co se odehrává (a bude odehrávat) v největších megapolích světa.
Již ze zvyku jsem jako první navštívil národní expozice v Giardini. Švýcarsko se proměnilo v Dominikánskou republiku, Dánsko s Maďar- skem dělali reklamu Číně a depresivních prezentací bylo více, než na kolik byl člověk z minulých ročníků zvyklý. Po prohlídce pochmurných expozic v ruském, českém, holandském a belgickém pavilonu mě na závěr prvního dne ve smrákajícím se areálu Giardini přivítala rozzářená expozice Španělska. Světlá dřevěná podlaha, měkké rozptýlené světlo linoucí se ze skleněných panelů a desítky videoportrétů žen stojících za zrodem kvalitní španělské architektury byly hojivým balzámem na duši. Pavilony Německa a Francie, dvou odvěkých kulturních i politických rivalů, byly jedinými místy, kam jsem se s chutí vracel.
Druhý den začal i skončil prohlídkou národních expozic a doprovodných akcí rozesetých po celém ostrově. Většinou jde o individuální aktivity jednotlivých zemí a osobně v vidím těchto akcích budoucnost bienále. Je daleko méně strnulé, odpadá stereotyp a také pach instituovanosti. Nejde již o módní přehlídku národních pavilonů seřazených jako vojáci podél několika os. Hong Kong nebo Lucembursko se ještě držely poblíž hlavního vstupu do Arsenalu. Slovinsko, Island nebo mladé Rakušáky už musel člověk začít po městech hledat. Nejnadšenější jsem byl však ze Srbské expozice. Původně měli vystavovat v Giardini společně s Černou Horou. Politická situace však rozhodla, že si Srbsko muselo najít vlastní prostory. Volba padla na třípodlažní dům na zapadlém náměstí mezi náměstím svatého Marka a Arsenale. Srbský pavilon neměl sice takovou návštěvnost, jako kdyby byl součástí některé ze dvou hlavních částí bienále. Vše ale nahradil osobní přístup ke každému návštěvníkovi. U vstupu vás oslovila hosteska, vše vysvětlila a v případě zájmu seznámila s kurátorem, který společně s dalšími členy týmu intenzivně pracoval na projektu „Nový Bělehrad“. A to zdarma.
Arsenalskou expozici, věnovanou podrobným analýzám šestnácti světovým metropolím, předěluje rudý prostor pojmenovaný illymind, kde zdarma dostanete smrtící dávku černé kávy, aby jste se mohli plně soustředit i v druhé polovině výstavy. Přestože se autoři snažili prezentovat data o městech zábavnou formou, je tato občerstvovací stanice namístě. Udržet pozornost u všech šestnácti kójí s ciframi, tabulkami, heslovitými nápisy a mediální projekcí je téměř nemožné. Ono by nakonec stačilo koupit si katalog a ve volných chvílích postupně pročítat jednotlivé pasáže. Strávit tak ohromné množství informací najednou bylo obtížné.
Hlavní novinkou bienále byla fascinace Čínou. Jejím duchem byl nasycen celý letošní areál bienále. Kromě toho, že každý druhý návštěvník Benátek pocházel z Asie, tak se i některé národní pavilony nesly v čínské produkci (Dánsko, Maďarsko, ...). Nejlidnatější země světa celou věc přijala s klidnou hlavou. Její pavilon se nacházel až na samém konci Arsenale. V podstatě ani o žádný pavilon nešlo. Wang Shu a Xu Jiang jen vyskládali na bambusovou konstrukci 60 000 starých keramických střešních tašek pocházejících ze zbouraných staveb, které musely ustoupit dravým developerským projektům nadnárodních firem.
Giardini di Castello - expozice jednotlivých zemí
Argentina název:
Latitud 33° 41’ S, Longitud 59° 41’ Okomisař: Daniel Silberfaden
Arménie název:
Nature featuring City, City featuring peoplekomisař: Ashot Haykazun Grigoryan, Ara Zaryan
místo: Palazzo Zenobio, ex Collegio Armeno Moorat-Raphael, Dorsoduro 2596
Austrálie název:
Micro-Macro Citykomisař: Lucy Turnbull
web:
www.architecture.com.auPoprvé, co bienále navštěvuji, byl pavilon otevřený. Lehká forma silně ovlivněná Glennem Murcuttem nezklamala ani uvnitř.
Belgie název:
The Beauty of the Ordinary? komisař: Label Architecture
web:
www.labelarchitecture.bePodle názvu výstavy hledali Belgičané krásu v obyčejných věcech. Zařadili se však jen na seznam mezi ostatní nudné a depresivní expozice.
Brazílie komisař: Commissioner Manoel Francisco Pires da Costa
kurátor: Jacopo Crivelli Visconti
web:
www.bienalsaopaulo.org.brČínská lidová republika název:
Tiles Garden: A Dialogue Beyond City, Between An Architect And An Artistkomisař: Fan Dì An
kurátor: Wang Mingxian
Nejlidnatější země světa celou věc přijala s klidnou hlavou. Její pavilon se nacházel až na samém konci Arsenale. V podstatě ani o žádný pavilon nešlo. Wang Shu a Xu Jiang jen vyskládali na bambusovou konstrukci 60000 starých keramických střešních tašek pocházejících ze zbouraných staveb, které musely ustoupit dravým developerským projektům nadnárodních firem.
Černá Hora název:
New Effortskomisař: Spasoje Krunič
kurátor: Miloš Perovič
Česká republika a Slovenská republika název:
MetaCitykomisař: Radomíra Sedláková, Pavel Piekar
Dánsko název:
Co-Evolutionkomisař: Danish Architecture Centre
kurátor: UiD
web:
www.uid.dk/co-evolutionVzniklo díky spolupráci mladými čínskými a dánskými architektonickými kancelářemi. Kromě Benátek se expozice ukázala také na 2. architektonické bienále v Pekingu a DAC v Kodani. Tématem byl udržitelný rozvoj. Při takovém rozvoji, jaký Čína zažívá v posledních letech, si nemůže dovolit dělat ve své urbanizační politice chyby. Proto přijímá zavážná rozhodnutí založená na zkušenostech a vědomostech západních zemí. Jestli je to tak správně, ukáže čas.
Estonsko název:
Joint Spacekomisař: Pille Epner
kurátor: Ülar Mark
web:
www.urbanmark.ee/veneziaFinsko název:
City Homekomisaři: Severi Blomstedt, Roy Mänttäri
Bravura současné finské architektury pravděpodobně leží v drobných stavbách. Letos prezentované velké projekty moc nepřesvědčily. Vše naštěstí zachraňoval Aaltův dřevěný pavilon.
Makedonie název:
The City of Possible Worldskomisař: Frosina Zafirovska
kurátoři: Minas Bakalcev, Mitko Hadži Pulja
místo: Palazzo Zenobio, ex Collegio Armeno Moorat-Raphael, Dorsoduro 2596
Francie název:
Métavillakomisař: Francis Lacloche
web:
www.exyzt.orgJednoznační letošní vítězové.
Gruzie název:
Past, Present and Future of the capital of Georgia - Tbilisikomisař: David Abuladze
kurátor: Elisabed Giorgadze, Maka Memanishvili
místo: Chiesa di San Gallo, Campo San Gallo, San Marco
Holandsko název:
Seeing is Knowing: the Dutch urban perspectivekomisař: Netherlands Architecture Institute
kurátor:
Aaron Betsky, Martien de Vletter
web:
www.nai.nlPohled Aarona Betsky na historii jednoho města, ale ne z pohledu urbanistických plánů a abstraktních schémat, ale z kreseb a architektonických vizualizací.
Chile název:
Cultural Palacio La La Monedakomisaři: Alejandro Manriquez, Patricia Rivadeneira
kurátor: Pablo M. Lopez
místo: Palazzo Zenobio, ex Collegio Armeno Moorat-Raphael, Dorsoduro 2596
Chorvatsko název:
In - between the systemskomisař: Andrija Rusan
web:
www.randic-turato.hrIsland název:
The Icelandic National Concert & Conference Centre. The project Eastern Port of Reykjavikkomisař: Thórhallur Vilhjálmsson
místo: Istituto Provinciale per l’Infanzia “Santa Maria della Pietà”, Castello 3701
Irsko název:
SubUrban to SuperRuralkomisař: Commissioner Shane O'Toole
kurátor: FKL architects
web:
www.architecturefoundation.ieItálie název:
La Città Nuova. Italia-y-2026. Invito a Vemakomisař: Pio Baldi
kurátor: Franco Purini
web:
www.padiglioneitaliano.orgDo největšího pavilonu Giardini do kromě národních expozic Chorvatska, Argentiny, Irska a JARu vešly také prezentace škol (Studio Basel ETH, Berlage Institute, Royal College of Art, MIT) a výzkumné projekty.
Izrael název:
Life Saver - Typology of Commemoration in Israel - Architecture and Societykomisař: Michael Gov
kurátor: Tula Amir
web:
www.labiennale-israeli-pavilion.orgJaponsko název:
Unknown Japanese Architecture and Citieskomisař: Terunobu Fujimori
Předtím, než prolezete nízkým otvorem v dřevěném plotě, si musíte sundat boty a nosit je pak stále při sobě v igelitovém pytlíku. Můžete pak intenzivněji vnímat pocity při chůzi po bambusových rohožích. Japonci zde vystavují neznámou architekturu, kterou kromě fotografií doprovázejí surové modely vyřezané z jednoho kusu kmene dřeva.
Jihoafrická republika Název:
South Africa - Trans Formations: Between ownership and belonging, transitional space in the post apartheid metropoliskomisař: Lenin Shope
kurátor: Mphethi Morojele
Jižní Korea název:
perma n stantkomisař: Joh Sung-Yong
Nejsilnější byl projekt mrakodrapu pro zesnulé. Organická struktura ve tvaru obřího svalu v sobě uchovává kulové schránky s mrtvými, které se po zaslání vzpomínkové smsky aktivují a do široka září.
Kanada název:
SweaterLodgekomisař: Greg Bellerby
kurátoři: Greg Bellerby, Chris Macdonald
web:
www.sweaterlodge.caTato severoamerická země vystavila oranžovou fleecovou bundu o rozměrech 12.2 x 26.5 metru. 400 m² látky vzniklo recyklací použitých nápojových lahví. Po skončení bienále bude tento kus obřího oděvu převezen zpět do Kanady, kde bude rozstříhán na čepice, šály a rukavice, které poslouží dobročinným účelům.
Kolumbie název:
Bogota: from chaos to meta-citykurátor: Luis Carlos Colón Llamas
místo: Palazzo Zenobio, ex Collegio Armeno Moorat-Raphael, Dorsoduro 2596
Kypr název:
Porous Borderskomisař: Petros Dymiotis
kurátoři: Morpho Papanikolaou, Rena Sakelaridou
místo: Spazio Eventi Libreria Mondadori, San Marco 1345
Litva název:
Urban Dicekomisař: Sergejs Nikiforovs
kurátor: Ugis Senbergs, Sigmars Jauja, Didzis Jaudzems
místo: Riva S. Biagio, Castello 2145
Lucembursko název:
Welcome to Paradisekomisař: François Valentiny
kurátor: Fondation de l’Architecture et de l’Ingénierie
místo: Castello 2126/A, Arsenale, Campo della Tana
web:
www.welcometoparadise.luSnaha dělat si ze sebe legraci se musí ocenit. O co je vše snazší, když si děláte legraci z toho, jak moc jste bohatí.
Německo název:
Convertible City - Modes of densification and dissolving boundarieskomisaři:
Armand Grüntuch,
Almut Ernstweb:
www.convertiblecity.deMaďarsko název:
re:orient - migrating architectureskomisař: Zsolt Petrányi
kurátor: Attila Nemes
web:
www.reorient.huInstalace měla pravděpodobně být vystavena až příští rok na uměleckém bienále v Benátkách a možná také v pavilonu jiného státu. Z pohledu Evropana si kurátor vzal na mušku asijský vkus, jaký běžně vídáme na tržištích a dodal mu akademičtější nádech.
Polsko název:
Transferkomisařka: Agnieszka Morawinska
kuátorka:Gabriela Switek
web:
www.labiennale.art.plPortugalsko název:
Lisboscopiokomisařka: Claudia Taborda
web:
www.iartes.pt/bienalveneza2006Skulptury stojící volně vedle
Stirlingova knihkupectví u vchodu do Giardini.
Rakousko název:
City = Form Space Netkomisař:
Wolf D. Prixkurátor: Reiner Zettl
web:
www.labiennale.atTři oblasti, tři architekti:
Hans Hollein (forma), Friedrich Kiesler (prostor), Gregor Eichinger (síť).
název:
Rock over Barockmísto: Ikona Gallery, Salone n. 2 dei Magazzini del Sale
Pole pro mladou rakouskou scénu Artec, Urs Bette, Delugan_Meissl, the next ENTERprise architects, Wolfgang Tschapeller, ...
Slovinsko název:
Formula New Ljubljanakomisař: Tomaž Brate
web:
www.sadarvuga.commísto: Gallery A+A (San Samuele) San Marco 3073
Skandinávské země název:
Arctic Cities: Kiruna, Oulu, Tromsøkomisaři: Roy Mänttäri, Eija Salmi
web:
www.northerngateway.noRumunsko název:
Remix! Urban drama for nine cubes and many playerskomisař: Marius Marcu-Lapadat
Velmi hravé.
Rusko název:
Inhabited localitykomisař: Eugeny Zyablov
kurátor: Eugeny Asse
Oproti minulému ročníku nabralo Rusko obrat o 180 stupňů. Po svěžím studentském workshopu zeje letošní pavilon prázdnotou a pocitem města duchů.
Řecko název:
The dispersed urbanity of the aegean archipelagokomisaři: Elias Constantopoulos, Lois Papadopoulos
kurátoři: Elias Constantopoulos, Korina Filoxenidou, Katerina Kotzia, Lois Papadopoulos
Miniaturní Řecko sbalené do dřevěných beden.
Srbsko název:
Project Belgradekomisař/kurátor: Aleksandar Janković
web:
www.projectbelgrade.comPůvodně měli vystavovat v Giardini společně s Černou Horou. Politická situace však rozhodla, že si Srbsko muselo najít vlastní prostory. Volba padla na třípodlažní dům na zapadlém náměstí mezi náměstím svatého Marka a Arsenale. Srbský pavilon neměl sice takovou návštěvnost, jako kdyby byl součástí některé ze dvou hlavních částí bienále. Vše ale nahradil osobní přístup ke každému z návštěvníků.
Singapur název:
Singapore Built and Unbuiltkomisař: Commissioner Milton Tan
konzultant:
Toyo Itomísto: Istituto Provinciale per l’infanzia “Santa Maria della Pietà”, Castello 3701
Španělsko název:
Spagna [f.] - We, the Citieskomisař: Manuel Blanco
Světlá dřevěná podlaha, měkké rozptýlené světlo linoucí se ze skleněných panelů a desítky videoportrétů žen stojících za zrodem kvalitní španělské architektury.
Švýcarsko téma:
Elliptic City: Independent Financial Center of the Americaskomisař: Urs Staub
kurátor:
Bernard Tschumiweb:
www.bak.admin.chPomocí hry s čísly nám Bernard Tschumi vlastně odhalil, že mezi Švýcarskem a Dominikánskou republikou nebude zase až tak velký rozdíl.
Velká Británie téma:
Echo Citykomisařka: Emily Campbell
kurátoři: Jeremy Till a Ian Anderson, Ruth Ben Tovim, Tim Etchells, Hugo Glendinning, Jim Prevett, Trish O’Shea, Martyn Ware & Sarah Wigglesworth
web:
www.britishcouncil.orgJediné, co mě nově překvapilo, bylo to, že se do pavilonu vstupovalo přes terasu ze zadní části domu. Na malé ploše se sešlo příliš velké množství osobností a jediným jednotícím prvkem byl chaos.
Spojené státy americké název:
After the Flood: Building on Higher Groundkomisař: Robert Ivy
kurátor: Christian Bruun
web:
www.architecturalrecord.comDalší katastrofa, tentokrát přírodního rázu, stmelila americký národ a jejich pavilon měl opět jednotný výraz. Po loňských následcích hurikánu Katrina na jihu Louisiany se kurátor rozhodl zdokumentovat následky katastrofy v nejpostiženějším městě New Orleans a představit reakce architektů na situaci po povodni.
Uruguay název:
SMVDkomisařka: Cristina Bausero
Po dlouhých letech absentování Uruguaye na benátském bienále se konečně otevřely dveře do jejího pavilonu. Kromě výstavy SMVD (The Montevideo Seminars, spaces for reflection and collective proposal through urban projects) se na ploše velmi ochuzené podobě tísnila také výstava prezentující dílo architekta Eladio Dieste. Kromě toho, že jeho výstava (i s překrásnými modely) byla k vidění už na minulém bienále, tak tato putovní výstava navštívila už většinu evropských měst.
Venezuela název:
Other’s Citykomisař: Juan Pedro Posani