Jako minimalistická realizace je to pozoruhodné, zejména detaily jsou čisté a stylové. Ale že je to v sekci urbanismus, to se divim, bohužel to do okolní zástavby vnáší zbytečnou jinakost a disharmonii, jak je dobře vidět na 1. letecké fotce. Kdoví jestli tu kapli v Jestřebí vůbec dělal Kuba?
Vazeny pan Hetzer,
z Vasich prispevkov je jasne, ze sa do problematiky vyznate ako hus do piva, ale vsetko hned velmi rychlo skritizujete. Naozaj by ste nam mohli ukazat dom, ktory vyhovuje Vasim poziadavkam aj ked o tom silno pochybujem ze taky existuje.
Ten obklad je podla vsetkeho z modrinu, ktory casom zosedne, ale nepotrebuje ziadne natery, ani udrzbu.
Takze tak.
... k projektu - kobuk dole, je to skvele odvedena praca, Pani si dopriali "vsehochut" a vysledok je uchvatny. Kiezby u nas vyrastalo viac takychto komplexov a menej satelitov...
architektura dobra,
detaily vyvoněné,
urbanisticky to vcelku zapadá,
ale je třeba počítat s tolerantními sousedy - tedy hlavně nevlezlými a za cenu, kterou bydlení zde bude stát, je toho soukromého prostoru a prostoru vůbec, pramálo.
bohužel k nám ještě nedorazila jednoduchost slepencové atriové architektury, díky které by se něco takového ještě povýšilo.
hloupost nekterych jizlivych pripominek (zdravim mistra hetzera) lze vyvratit snad jen chytrou odpovedi...tak tedy:DREVO pouzite na vsech fasadach souboru na krutci, bylo upraveno technologii thermowood, ktera spociva (mnou laicky receno) ve vyplaveni silic a nasledneho suseni a upravou kourem- "udeni" ve velkych halach, princip je stary jako indiani sami,u nas jej zacali pouzivat severske narody jako prvni. takze ANO v tomto pripade se jedna o temer bezudrzbovy material.
K této realizaci se ještě vrátím, protože jsem se s ní seznámil celkem detailně, ale přece jen jedna rychlá rada. Místo neustálého rytí do všeho a do všech by pomohlo, pokud by jste zvednul zadek od compu a šel se tam podívat. Do areálu se dalo několikrát i v rámci dnů otevřených dveří dostat a tam by jste jistě dostal odpověď na všechny Vaše zvídavé otázky. Třeba i ohledně toho dřeva. Já tam byl a tak to vím(-:
dokonalý univerzální design, který ale Kuba s Pilařem bohužel používají na všechno a bez ohledu na funkci - ať je to knihovna nebo VUT. Zde se to projevuje v necitlivém začlenění do okolí. Nesmyslné se mi jeví především uspořádání a umístění laťkovaných řadovek, u kterých polovinu předzahrádky zabírá rampa do garáže a na odvrácené straně je téměř slepá fasáda s okny pouze do atria.
Nemáte pravdu s univerzálním designem. Kromě kaple v Jestřebí jsou autory opět kaple v Černé u Měřína - tato zajímavá stavba byla včera na nominacích Klubu za starou Prahu, loni nominace Mies van der Rohe... bohužel na archiwebu není prezentována (??), něco například zde http://www.casopisstavebnictvi.cz/clanek.php?detail=419 nebo zde http://www.estav.cz/zpravy/ctk/cerna-kaple.html
jan sedlacek: pro vas je kazda otazka jizliva? ale za odpoved dekuji, z obrazku to poznat nebylo
Daniel John: ne kazdy muze sednou do auta a jet nekolik set kilometru se podivat na realizaci
Když ta v Jestřebí na rozdíl od v Černé a od Zumthora reaguje na kontext, ty jsou už zase jen více/méně vtipné, ale nenavazují na nic. Tam v Jestřebí asi došlo k nějaké vyjímečné koincidenci.
Nemohu developerovi odpustit uzavřené ghetto. Architektura v tomhle případě není důležitá, je kvalitní a měla by být dnes již samozřejmým standartem. Ale to, co dělá soubor Krutec pro město je absolutní nula, pokud nepočítám dopravní vytíženost území ve špičkách.
To si jen chystáme půdu pro další články. Během července snad zbyde trocha času na kritický pohled. Mnozí si myslí, že podobné soubory jsou receptem na problémy satelitní výstavby, což si nemyslím a je potřeba to víc říkat.
Tož já nevím. Mně to příjde takové nemastné, neslané. Architektura je to asi kvalitní, ale co týče jakési urbanity a atraktivity prostoru z hlediska veřejného dění...nevím, nevím...občas to na mě působí příliš formálně a uměle...všelijaké ty rostlinky a chodníčky...prostě tomu chybí přirozenost...
nejsem si s nimi jisty.. to sklo pusobi krasne a ciste, ale nevim jak se na tom balkone citi sam obyvatel.. aby to nedopadlo tak, ze si kazdy to sklo necim polepi, aby ziskal trochu soukromi a balkon se mu stal prijemnym.
ikdyz to by trebas nemuselo byt take na skodu a doslo by tim k uplnemu dokonceni arch. dila
Následující řádky píšu nerad především z toho důvodu, že tenhle obytný soubor představuje zklamání nadějí, které jsem s ním spojoval. Některé problematické momenty jsem sice mohl tušit už dříve, ale naplno se problémy vynoří teprve s dokončeným dílem.
1) Nejprve si řekněme něco o tom, co má na svědomí investor. Stavebník v samotném soutěžním zadání deklaruje následující:
„...Přírodní rámec nabízí realizaci nadstandardních a luxusních obytných domů v zeleni, tak jako je tomu u výtvarnické kolonie Ořechovky, stavěné podle koncepce 20. let nebo u kolonie Baba...“
Domy na Babě i na Ořechovce jsou přirozenou součástí městské tkáně, je zde zachován městotvorný fenomén veřejné ulice. Lidé mohou procházet volně kolem a podle nátury se buď novostavbám obdivovat nebo na ně hartusit, promluvit s novými sousedy a pochválit jim skalku... Na Krutci ovšem namísto vilové čtvrti vzniklo jen oplocené milionářské ghetto. Zatímco laciné soubory katalogových domků na okrajích měst vytvářejí specifické sociální problémy, jako bývá nevraživost mezi novými obyvateli a starousedlíky či syndrom zelených vdov, u této luxusní realizace si podhoubí pro takové potíže stavebník vytvořil dobrovolně sám!
Navzdory zažité tradici volného průchodu krajinou, která v Českých zemích trvá staletí, se investor přiklonil k importovaným vzorům exkluzivních kondominií s nepřetržitou ostrahou. Takové obytné okrsky možná vytvářejí vyšší pocit bezpečí, ale k neformální atmosféře uvolněnosti a pohody, kterou obvykle spojujeme s bydlením, příliš nepřispívají.
Je docela pravděpodobné, že stavebník s českými zákazníky vlastně vůbec nepočítal - a nebo jen zcela okrajově. Pokud by snad bývala investorem zahraniční společnost, která by celou koncepci pojala jako vytvoření ochranné klece okolo zjemnělé klientely, kterou je zapotřebí chránit před drsnou realitou „divokého východu“, rozumněl bych tomu lépe, ale od tuzemského investora takový přístup překvapí. Architekti Kuba a Pilař však v rozhovoru shodně tvrdí, že prý to ti lidé „tak vyžadují“ a „bezpečí většina klientů upřednostňuje“. ...Hm (7:- |)
Jak dokládá rozhovor s architekty, investor od samého začátku požadoval enklávu izolovanou od okolí, takže srovnání s Babou či Ořechovkou se jeví spíš jako účelová snaha parazitovat na dobrém jménu slavných čtvrtí, jejichž milé ovzduší přirozeně živoucího města ovšem navržený soubor nenabízí.
2) Další výtka už směřuje k projektantům samotným a týká se jedné známé bolesti: domy mají elegantní proporce fasád, byla provedena pečlivá volba materiálů, dokonce je i nebývale pěkně zpracovaný parter...ale kamenem úrazu jsou opět účelnost a dispozice! Tady si architekti znovu spletli dům se sochou a luxus s okázalým plýtváním.
- Řadové domy II (půdorys viz časopis Architekt č. 6/2008) architektů Kuby a Pilaře ve východní řadě mají na první pohled výtečně vypracované dispoziční řešení, které si vzalo to nejlepší ze zahraničních vzorů kompaktního bydlení. Při bližším zkoumání se však dostaví nemilá překvapení.
Především není jasné, proč kuchyně postrádá jakékoliv okno a osvětlena je pouze sekundárně přes obytný prostor, ačkoliv přímé osvětlení její umístění v půdorysu bez nejmenších problémů umožňovalo. Je opravdu vyspekulovaná kompozice fasády tak důležitá, že kvůli její čistotě musí paní domu při práci za šerého dne svítit a nemůže oknem zavolat na děti, které si hrají před domem?
A vrchol přichází vzápětí, když si všimnete, že pokoj v přízemí (patrně ložnice pro hosty) má úplně nesmyslnou orientaci okna na sever! Je nepochopitelné, proč takhle architekti připravili budoucí uživatele o jednu prosluněnou obytnou místnost. Když už tvůrce nechtěl umístit okno do západní fasády, mohl celý problém snadno vyřešit mechanickým otočením půdorysu kolem delší osy, aby okno směřovalo na jih, aniž by to mělo nepříznivý dopad na cokoliv dalšího. Jak tahle zbytečná chyba vznikla, se můžeme jen dohadovat.
- V důsledku apriorního estetického záměru „udělat dům bez oken“, zašli architekti Kuba a Pilař při svévolném nakládání s půdorysem patrně nejdále u vily č. 11. http://www.krutec.cz/pdf/rodinne_vily/11.pdf Dům o hrubé podlažní ploše 346 m2 obsahuje jenom tři ložnice. Ta největší z nich má terasu s výměrou 47 m2, což představuje plochu dvou solidních pokojů, zatímco koupelnu sdílí spolu s další ložnicí na patře. Vysloveně anekdoticky pak vyhlíží místnost ukrytá uprostřed půdorysu vstupní úrovně pojmenovaná jako „pracovna“ – vzhledem k nesmírně krkolomnému způsobu horního osvětlení patrně střižna (7:- P)
- Vily architektů Rudišových č. 1 http://www.krutec.cz/pdf/rodinne_vily/1.pdf má rovněž půdorys upořádaný nevysvětlitelným způsobem. Obývací pokoj oddělený od kuchyně chodbou (!) není o mnoho větší než hlavní ložnice a obří jídelna se patrně z nedostatku výstižnějšího pojmenování označuje jako "obytný prostor". Jsou zde různá neúčelná zákoutí a nesmyslně předimenzované vnitřní komunikace. K tomu přistupuje podivná orientace ložnic ke světovým stranám. Je záhadou, jakým způsobem rodinný dům se čtyřmi obytnými místnostmi, z nichž dvě neodpovídají požadavkům normy na oslunění, získal stavební povolení a kolaudační rozhodnutí.
Sám za sebe připouštím, že to všechno vypadá úžasně na fotografii, ale uživatel převážnou část života vnímá svůj dům skrze UŽÍVÁNÍ a nikoliv prostřednictvím užaslého pozorování rafinované fasády "bez oken". Co si počne majitel, až bude jednou prodávat nemovitost, kde jsou jediné dvě (!) ložnice v celém domě orientovány na severovýchod a severozápad a kde má chodba mezi nimi rozlohu 21,03 m2...? Mám za to, že tady zákazník koupil v pečlivě vydesignované obálce ty nejdražší kubíky vzduchu, jaké byly ve střední Evropě k mání.
- U vily č. 10 http://www.krutec.cz/pdf/rodinne_vily/10.pdf z dílny ateliéru ABM architekti mě síly opustily. Tady nechť se půdorysům věnuje někdo jiný.
Namítnete snad, že sama podstata luxusu spočívá v možnosti nejednat pod tlakem ekonomické nutnosti. Že je možno, dopřát si požitek z určité marnotratnosti, připustit jistou míru zbytného. Já však myslím, že jedním z největších bohatství, které máme, je svoboda...mnohost možností! A dobrá architektura má za úkol především přinášet rozmanité příležitosti. Majetek je jedním z prostředků, které naši svobodu rozšiřují, pokud ho umíme rozumně užívat. Ovšem samotné drahé materiály ani oplocení s ostrahou přeci neospravedlňují použití výrazu „luxusní“, když nabízená architektura svým uživatelům spektrum jejich možností zužuje a svobodu jim tak ubírá. Je opravdu svobodný ten, kdo je architektem donucen obývat, uklízet, vytápět a chladit obtížně využitelné prostory svého vlastního domu? Je opravdu znakem luxusu to, když zákazník dostane za drahé peníze obrovský dům, který špatně funguje, jenom proto, aby si mohl říct, že si ten neúčelný komfort může dovolit?
...Já každému přeju, když má štěstí na movitého zákazníka. Ale to ještě neznamená, že musí projektant spolu s developerem podporovat klienty v chování po vzoru "nových Rusů".
...Předem děkuji za to, že redakce ještě doplní půdorysy (7;- ))
na styl bydlení bohatých, nedivím se, že chtějí být za plotem.
a napadlo v typologickém ulpění šakala, že architekti dali přednost výhledu před osluněním?
Ano, ano, plně souhlasím se šakalem, díky za (na něj nezvykle obsažný) komentář. Já, ač dnes žiju v horách, se stále tak trochu cítím jako patriotka mých rodných Dejvic,a tak zaštiťování se Babou, Hanspaulkou či Ořechovkou u podobných projektů mi otevírá kudlu v kapse.
Tyto projekty ghet, uzavřených proti okolnímu nepřátelskému a nebezpečnému světu (správně zde byl zmíněn styl infiltrace "Nových Rusů"), jdou přece přímo proti duchu kdysi tak milých, přívětivých a k nedělní procházce vybízejících čtvrtí a natrvalo mění jejich tvář... je mi z toho smutno.
Nechci nic říkat, ale většinou takové ty oplocené gheta a satelity mají daleko vetší problém s kriminalitou a bezpečností, než kterákoliv ulice, kde funguje přirozeně veřejný život a je něčeho součástí.
...No, nejlepší výhled má ta část "obývacího prostoru",...
...která směřuje do centra města - to jest na jihovýchod. Slušně je na tom po stránce výhledu taky ta ložnice, co kouká na severovýchod do Šárky. Ovšem ta druhá z obou ložnic je nahraná po všech stránkách.
...Ale výhled nevýhled - architektova povinost je vybalancovat nároky na hygienu s těmi ostatními co možno nejlépe, jelikož mu to neukládá jen prostý ohled na potřeby zákazníka ale též strohá dikce vyhlášky. A, jak známo, zákon je minimem morálky... (7;- ))
taky souhla se šakalem, je neuvěřitelné kam až může dojít inspirace pouštním bydlením vedené snahou po maximálním zastínění v podmínkách střední Evropy. Snad tu byl zájem developera získat klienty z Arábie?
Vážení,
osobně jsem navštívil dům číslo 1 těsně před dokončením. Odešel jsem s rozčarováním nad dispozicí, která každého člena rodiny maximálně odizoluje , působí naprosto odtažitě, nesplňuje jakékoliv propojení funkčnosti a estetiky (myslím, že přípojka na pračku v chodbě 1.patra není zrovna můj šálek kávy) a navíc celé okolí se popase nad Vaším soukromím. Klobouk dolů před kanceláří, která dokázala členy rodiny takto odseparovat. Jako největší stupiditu považuji ,jak již bylo řečeno šakalem, obývák velikosti kuchyňského koutu, plně oddělený od ostatních místností chodbou velmi výrazné plochy. Tento dům navrhuji na "Cenu roku za ......".
S pozdravem
Petr Jandík
kdysi jsem tam trávil dny u babičky, pod tím milionářským ghetem je ukryté smetiště kam jsme podnikali výpravy, Praha 6 bude za chvíli celá patřit Novým Rusům, škoda, že nechtějí bydlet jen v takových koloniích za drátama s pistolníkama
naprosto jednoduché fádní stylově dokonalé luxusní toto všechno se dá přiřadit pod kolonku moderní a s touto kolonkou zase souvisí pojem žádané, můj názor: škoda že kolem domů není více prostorů přijde mi že si lidově kouká jeden druhému do taliře, ale jináč se líbí.
diky za přispěvek tamtenovi.
určite jste sedl konečne do vkusu i panu víchovi. je vidět , že anglikanská rustikální výstavba má stále své kvality i příznivce. kdyby české milionářské čtvrti vypadali alespoň takto, tak by to pořád bylo lepší, než inspirace z baumaxu.
k pouštní architektuře. nevím, proč by mělo být neštastné přijmout slepencovou formu - bez ohledu na podnebí, když s ní dosáhnu kvalitních vnitřních prostor a soukromí. pan vích si asi vše představuje vše naglancované s měděným oplechováním a hromadou keříků všeho druhu. to nemluvím o tom nutném obhlížení každého domu, když jdu kolem venčit psa.
na závěr: je fakt smutné, že i když někdo vyprojektuje něco aspoň takhle "slušnýho" i s těma mouchama. a buhví jestli ty mouchy nevychází od investora, že každej hnidopich si tu vylívá kritiku na sebemenším přehmátnutým centimetru.
skutečně by stálo za to vidět dispozice vás neomylných a přesných autorů.
možná bychom dostali závrať.
- "...bez ohledu na podnebí..."
- "...když s ní dosáhnu kvalitních vnitřních prostor a soukromí..."
- "...i s těma mouchama..."
- "...na sebemenším přehmátnutým centimetru..."
...Tohle jste nemohl napsat po přečtení předchozích svědectví lidí, kteří ty domy viděli opravdu zblízka, že?
...a vy jste mohl rovnou napsat: bla bla bla, jsem strašnej honič a strašně se ukájim u každýho komentáře, ve kterým všechno zreju a všechny zkritizuju, bla bla bla...
k podnebi. myslim, že architektura slepence neni VŮBEC odvislá od podnebí. je to reakce na úsporu místa a hledání soukromí.
dispozice mají své nevýhody. ukažte mi nějakou , která je nemá. možná taková, ve které je jediná obytná místnost hajzl s umyvadlem ne?
a centimetry bohužel vždycky neštimujou zatim totíž nebyl žádnej architekt, kterej by spočítal všechny rovnice pro obydlí.
nakonec i přes to , co se každýmu kvalitnějšímu baráku dá vytknout, je určitě fajn, že tu něco takovýho je. protože, kdyby všechno dělali samí přizdisráčové a omalovánkáři, tak nevim, nevim.
nakonec předpokládám, že tam stejně bydlet nebudete, takže jediný, co vám zbyde je závist - přinejlepším z úspěchu někoho jinýho
Ve Vokovicích bydlím, takže přesně vím jak Krutec vypadá. Dobře znám cenu zdejších bytů i pozemků. Přesto musím říct, že i kdyby se bydlení na Krutci prodávalo za zlomek ceny, nikdy bych si to nekoupila. Komplex na mě působí naprosto neosobně. Jeho vyčleněnost z okolního prostředí z něj dělá něco extra zvláštního. Nechápu vlastně, proč byl umístěn sem, stejně dobře mohl stát kdekoliv jinde a výsledek by byl určitě obdobný. Krutec vytvořil novou část Vokovic, která nehodlá místním nic nabídnout. Sám pak chce čerpat nesporné výhody bydlení ve starší zástavbě se vzrostlou zelení na hraně největšího přírodního parku v Praze. Nebudu se zabývat architektonickým provedení a materiály, neboť tomu opravdu nerozumím. Čemu ale rozumím je to, že majitelé nových domů a bytů za své peníze určitě nedostali ani trochu soukromí. A že jejich bydlení při pohledu přes obrovské prosklené plochy, případně šílené skleněné balkonky připomíná skutečně život ve "zlaté" kleci.
Taky bydlím kousek od Krutce a nelíbí se mi. Už jsem někde četl komentář, že obyvatelé tohoto malého ráje mají sice les za plotem, ale v plotě není branka... Nechápu, jaký smysl má bydlet v oploceném areálu na kraji Šárky.
Pokud jde o řadovky – nejsem architekt, ale i bolševik uměl postavit řadové domy lépe (viz sídliště Baba z osmdesátých let). Na co je rodinný dům, když nemá zahradu? Měli by je spíš prodávat jako byty v jednobytových viladomech nebo tak něco.
A pokud jde o dřevo na fasádách – jakkoliv drahá barva či porchová úprava, vaření v oleji či já vím co nepomůže. Dřevo na fasádě trpí hlavně UV zářením a dřív nebo později se rozpadne. Za deset let budou domy olezlé. Speciální úprava? Tak možná za dvanáct let. To jan sedlacek: jako investor bych skutečně ocenil projektanta/architekta, který mi bude tvrdit, že dřevo vydrží věčně. Já považuju za věčnou fasádu postavenou v roce 1935, která dodnes drží a kupodivu nevypadá úplně ošklivě. Železniční pražce vydrží dvacet let a to jsou pražce, které nemusí být krásné! Modřín nebo buk, za deset let to bude na opravu a na tu se přijdu osobně podívat.
"kdyby všechno dělali samí přizdisráčové a omalovánkáři, tak nevim, nevim." --- puvodne jsem nechtel reagovat a dale rozebirat neumele pajcovani,kopirovani puvodnich del a autoru,nebot to bylo v dostatecne mire rozebirano u jinych staveb --- ovsem vase reakce,s pouzitim terminu "omalovankari",tedy kopiste je trefou silne mimo terc --- jak pisi,nechtel jsem se o tom zminovat,ale nyni to povazuji za nutne.O co jde - vila č.1 - Rudisove,je dokonale a do posledniho detailu obslehnuta vila vyprojektovana a postavena pro Dr.Kristu Hauser v Belgii - byla publikovana jako maly zel.bet.dum pro jednu osobu v revue Betonargumente aus Österreich ( 1994 ),dale v Architektur Fachmagazin Heft 3 - April 2001 a v neposledni rade v casopisu Zlaty řez - tusim ze v r. 1999 - vcetne prokotovaneho půdorysu podlazi,rezu a detailu posuvnych prosklen.sten - dum nemel pouze polozapusteny suteren s garazovanim - jinak jsou obe podlazi nachlup stejna a architektura domu ( bez oken - jak zde nekteri zminuji ) dtto - nahoda stejneho konceptu je v danem pripade vyloucena --- bohuzel --- v kazdem z pruvodnich textu je zduraznovano,ze jde o dum pro jednu osobu,tedy to co zde nazyvate sirokou zbytecnou chodbou je v originalu pojmenovano jako jidelna se stolem pro dva lidi - dum byl projektovan do zastavby rodinnych domku a pranim pi.Dr. bylo,aby intimni prostory domu byly dokonale ukryty pred cizimi pohledy - z toho vznikla pudorysna stopa nerovnoramenneho "U" a otevreni domu pouze do male soukrome zahrady,kde odpocivne drevene plato v pripade Rudisu je doplneno o jezirko ctvercoveho pudorysu o sirce strany prosklene steny obyvaci haly --- proti Krutci v podstate nic nenamitam,nejde vsak o zadne novum,nebo epochalni prekvapeni a jeho zivotaschopnost ukaze delsi cas --- smysl meho komentare - repliky spociva pouze v reakci na to,ze autory domu povazujete nejsips za genialni a ostatni za omalovankare- kopisty --- jak prave ctete,i zde doslo ke kopirovani stareho projektu ( zrejme v domeni,ze tak "starou" veci se uz nebude nikdo zabyvat) .Nu a pokud mate "historicka" vydani casopisu Zlaty rez,presvedcite se sam,jak dokonale byl projekt zkopirovan.Toliko k omalovankarum,Rudisum a zavisti k uspechu nekoho jineho - jak pisete.
nezastávám se krutce. výše jsem psal jeho prostorové nedostatky, ale připadá mi dnes poněkud SMĚŠNÉ se bavit o originalitě a o tom, že někdo někde něco "opral". termín "omalovánkáři" jsem použil s ohledem na jedince, kteří jen obtahujou půdorysy, což toto není. možná, že jste se do těch originálních domů příliš zakoukal, ale asi to nemá smysl v zaujatosti řešit.
podstatné už bylo řečeno.
Čéče, tak takú znôšku žlčovitých výkalov, akú sa vám podarilo naskladať do vášho príspevku, to som na archiwebe ešte "nežral". Nabudúce doporučujem menej emócií a väčšiu znalosť toho, čo tak vehementne obhajujete. Potom možno nebudete na príspevok o voze reagovať rečami o koze a odlišný názor zvládnete vyjadriť kultivovane s pomocou vecných argumentov. Zatiaľ je to bohužiaľ tak, že vecnými argumentmi svoju kritiku podporuje šakal, zatiaľ čo vy vykrikujete blá blá blá a podporujete to vulgarizmami.
Měl jsem to štěstí a navštívil jeden z bytů. Byli jsme pozvání navrhnout přenosnou zeleň na terase. Velice nás překvapilo bídné zpracování detailů - dotažení dřevěné podlahy korkem, nevzhledné přesahy izolací u zábradlí na terase, nesouměrné usazení oken atd. A co nás překvapilo nejvíce byla absence rozvodů elekřiny a vody na terase. Dalo by se předpokládat, že když si někdo opatří byt s terasou 18x3,5 m bude na ní chtít mít třeba světlo a nebo květiny. Takže v současné době řešíme jak tento VÁŽNÝ NEDOSTATEK elegantně vyřešit. U nemovitostí této cenové relace bych opravdu očekával téměř bezchybnost.
Nebudu puntíčkář a nechám bez komentáře snad až příliš úsporná křivočará schodiště, která architekti ve svých půdorysech v Unhošti používají. Ale jako vkusné a velice praktické rodinné bydlení to téměř nemá chybu (7:- ))
vyfotit a zbourat a postavit ještě lepší a vyfotit a z......
takhle to asi dopada ,když se prvotně myslí na to jak dům bude vypadat v časopisu, než nato jak se v něm bude žít. Možná je to tím, že se domy stavěly pro anonimního obyvatele, asi jen s našeptáváním investora uchu lahodících větiček do oušek architektů. Nebo je o tím, že veškeré ideály o dobré architéktuře po všech srákách oslepuje vize stát se architektonickou celebritou (v českém měřítku). I přesto si nemyslím, že ani jeden z architektů si nepředstavovali mít své realizace za tlustou zdí, i když to nazívají exkluzivitou, soukromím, bezpečím a jinými realitně makléřskými cukrlaty. Je to jak to je a všichni kdo mají otevřené oči to vidí. Investo nařídil, tak co se dá dělat. Jen na okraj přál bych všem někdy zažít architektonický poznávací zájezd s panem Kubou a Pilařem a jejich fotoaparáty detailně fotící domy co se jakoby náhodou z jejích "rýsovacích per " staví na českých trávnících. Ale to je mor české architektůry obecně, jsme tu prostě pomalejší než v jiných zemích směrem na západ ale některých i na východ. A musíme si pomáhat jak jen to jde viz. krásný a jasný příspěvek A.J.K.
...Máte na mysli skutečnost, že garáž s obývacím pokojem sousedí přes jedinou zeď a ráda byste větší distanc? Nebo vám vadí ta ostavná plocha pro vůz návštěv?
Dispozice mi přijdou pravda racionálně a prakticky uspořádané, ale šakale - vkusné? ta rezignace na kontext vám neva? dle mne je to stylově stejná blízkovýchodní infiltrace krabice do české kotliny jako Krutec, jen trochu těžkopádnější, nebo chcete-li civilnější.
...všimněte si, pane Víchu, že jsem Krutec co se týká čistoty výrazu pochválil a práci s kontextem jsem nijak nehaněl, ačkoliv sama idea uzavřeného areálu nějaké "kontextualitě" zrovna nepřispívá. Ve svých výtkách jsem se omezil jen na otázku praktičnosti a racionalitu, která byla po mém soudu v příkrém rozporu s deklarovanou honosností.
Na druhou stranu je třeba uvážit, že Unhošť je výstavba, která sociálním statutem svých budoucích obyvatel stojí přibližně o řád níž než ten krutě drahý Krutec - a jako taková si vede ve své kategorii dosti dobře. Soubor se nachází na samém kraji obce u místního rybníka, od okolní zástavby se nijak okázale nedistancuje ani s ní nesrůstá. Výškou, barevností ani nějakým afektovaným tvarováním hmot na sebe neupozorňuje. Dá se říct, že prostě stojí nenápadně v sousedství. Domy jsou položeny na jižně orientovaném, mírně klesajícím terénu, od břehu rybníka pod svahem je odděluje řada vzrostlých topolů. Oplocení je částečně tvořeno transparentními dílci, které umožní, aby se budoucí zeleň soukromých pozemků stala též součástí veřejných prostorů...
Umístění domů na pozemcích je účelné a ponechává dost místa zahradě. Vizuální soukromí obyvatel je velmi dobře vyřešeno orientací oken, aniž by tím utrpěly nároky na oslunění místností. Výrozově je to střídné a samozřejmě můžete namítat, že jde o "středomořskou krabici". Ale narozdíl od Krutce to nepůsobí "bunkroidně". Až se domy propojí se zelení, bude vše vyhlížet určitě dobře. Ostatně, vzpomeňte si, jak bezútěšně vyhlížejí baťovské domky na stařičkých fotografiích pořízených těsně po dokončení. To se všechno časem úplně změní - ve Zlíně i v Unhošti.
Unhošť je středně drahé bydlení (ikdyž pro většinu Čechů i tak nedostupné), které se netváří jako něco, co není. Nesnaží se budit dojem okázalého luxusu odvozeného z lifestylových časopisů a z rozhovorů o bydlení celebrit. Účelné půdorysy, které nesázejí na bohaté excentriky, ale počítají s tradiční rodinou, materiálově prosté kombinace, žádné náročné detaily... Pravda, okna bych raději viděl z borovice než z plastu (7;- ))
Ono i sídlištím pomáhá košaté stromoví. Takový Prosek je dnes významně obyvatelnější než Jižní město. Ale to už neni řeč o urbanismu, ale o zahradní architektuře.
v dnešní době docela chápu. Dříve se zámecká sídla také umisťovala za zeď. Je to fenomén doby, kdy se movitější obyvatelé schovávají za zeď pod ostrahou. Veřejná ulice je příliš vystavená nájezdům lůzy, která čmárá sprejema po fasádách a klíčema po autech. Nově vzniklý veřejný prostor je anonymní, patří všem a proto není zájem ho nějak architektonicky povyšovat, není to ekonomicky přímo zdůvodnitelné, narozdíl od dálnic, tunelů a dalších podivuhodností.
... je mozna skoda, ze zde nemaji moznost prispivat pouze architekti nebo lide co uz neco dokazali, ci co maji poneti o tomto oboru. Vetsina prispevku jsou hrozive blaboly chytraku, co odpoledne odlozi lopatu a jdou prenocovat do garsonky na Jiznim meste ...
Vite, mě vždycky překvapí, jak rozdílné poznatky si z podobně zajímavých diskuzí, jako je třeba tato, odnášejí jednotlivci. A přitom by se dalo předpokládat, že je zde čtou (minimálně průměrně) inteligentní lidé...
pro mě je zajímavým poznatkem to, že pod kvalitními a zajímavými stavbami, se objeví vášniví kritici, kteří kupodivu u evidentních průšvihů, jako návrh radnice v přelouči, mlčí.
tyranie krásy tomas 25.06.08 14:52
dokonalý univerzální design, který ale Kuba s Pilařem bohužel používají na všechno a bez ohledu na funkci - ať je to knihovna nebo VUT. Zde se to projevuje v necitlivém začlenění do okolí.
A s tím se dá velmi souhlasit .
Co si z diskuze odnáším já jako nearchitekt? Určitě mi některé příspěvky otevírají diskutované stavby z jiné strany, mnohé mi rozšiřují obzory, některé mi mluví z duše, s jinými bytostně nesouhlasím a další mi pomáhají utřídit si vlastní laické názory... no, a některé příspěvky považuju za úplné blbosti
Jako například ty o české malosti, závisti, lopatách, sídlištích, umakartových jádrech, šmoulích domcích atakdál- ty jsou nanic.
To je právě na zdejších diskusích divné, jakými metodami se snaží mravokárci vychovávat kritiky, místo aby jim zdvořile vysvětlili, v čem že ty přednosti čehosi jsou. Dnes jde již o stavby s ambicemi na památkovou ochranu (když už pana architekta Prágra navrhují na světové dědictví a směšně také točnu v Krumlově za technickou památku, ačkoliv ta jako choromyslná a barbarská "součást" barokní kompozice je dávno chráněna jako její existující prvek...). Člověče alenko, tak proti radnici v Přelouči zakročte Vy. Ale uvažte přísloví ohledně p... Přelouče; před čím ji chcete zachraňovat. Výstavba podle zde ukazovaného návrhu by pořekadlo jen potvrdila. Čili je takové počínání úměrné koloritu, jehož ochrana je dnes zvláště citlivě světově vnímána.
Čtu první řádky příspěvku paní šárky a fandím všemu, čtu druhý odstavec (možná je to všechno jeden odstavec, ale není to dobře vidět, protože tam autorka mastí ty národní, co to povídám, vždyť mě zažalují, ivanovské ksichtíky), a jen se divím. Nemohu se nevidět v těch jejích maločeších. Když už je tak výmluvná, měla by se za ně stavět. Nebo nás chce zadupat do země? Když čtu své příspěvky v této diskusi i dalších (přiznávám se ke grafománii, ač nejsem grafiťák), ptám se, co jsem schopný poznat a vyložit. V čem je ta má sprostota, že nedovedu vysvětlit, v čem je pitomá stavba zjevně pitomá.
Pane Sommere, za ten xichtík se omlouvám, chtěla jsem to prostě jen zlehčit, ale asi se mi to povedlo jen zmatnět.
A pak vám už nerozumím- "Moji maločeši"??? Proč "moji"??? Já tohle klišé nepoužívám, pouze reaguji na časté zde na archiwebu používané nálepky. Dokonce ani nevím, jak se malý český člověk rozezná v diskuzi od velkého českého člověka a už vůbec nevím, jak se za něj stavět. Myslíte jako do řady? Nebo jak? A pokud jde o zadupávání do země, tak určitě zadupat do země malého českého člověka by mělo jít snadněji než nějakého velkého českého člověka, ale ještě jsem to nezkoušela (tady by měl bejt ten pro vás iritující smajlík).
S tema priblblyma smajlikama s panem Somrem souhlasim (asi i proto, ze sam nevim jak je sem prilepit). Ale Vase prispevky, pani Sarko, vzdy velmi rad ctu a ocenuji, nebot co se i architektury tyce, znate o ni (aniz by jste to mozna sama vedela) asi mnohem vice, nez nekteri autorizovani. Asi to mate v krvi. Nebyl Vas pan otec architekt?
Když já ty smajlíky zase až tolik nepoužívám (tady měl jeden být)...ale děkuji Vám za laskavá slova. Možná jsem opravdu trochu ovlivněná rodinným prostředím (máte pravdu s mým tatínkem)... a protože mě architektura zajímá z výtvarného hlediska (profesionální deformace), a taky protože u nás na vsi mohu částečně ovlivňovat její vzhled díky práci v zastupitelstvu, mám archiweb ráda hlavně pro jeho diskuze, protože...viz výše.
Ale to jsme se od Krutce dostali fakt daleko, takže alou zpátky na šachovnici.
ja neviem ci to nahodou nie je blba otazka, ale zaujimalo by ma, ci nahodou niekto neviete ako sa da zavesit ten klinker na strop, alebo podhlad, alebo cokolvek?? nemate nejaky detajl, alebo link na nieco??
Vyjádřím se jen k zahradní architektuře tohoto souboru - nic moc. Nechápu betonové zídky, které nic nezakrývají ale samy jsou zakrývány keříky. Nechápu ty šikminy - asi je má zakrýt půdopokryvná zeleň - snad to nebude to klasické křádí, které lapá odpadky a nedá se moc udržovat. Nechápu vyskoké betonové zdi sousedící s velkoplošnými okny. Celé si to nějak protiřečí.
Přidat nový komentář
Diskusní příspěvky vyjadřují stanoviska čtenářů, která se mohou lišit od stanovisek redakce. Všechny příspěvky musí být schváleny redaktorem dříve než budou zveřejněny.
Redakce archiweb.cz ctí v maximální možné míře svobodu slova, nicméně ve výjimečných případech si vyhrazuje právo smazat nebo opatřit komentářem příspěvek, který se netýká tématu diskuse, porušuje platné zákony ČR nebo dobré jméno portálu, obsahuje vulgarismy nebo má reklamní charakter.
http://www.archiweb.cz/showpic.php?art_id=136&art_type=build ings&pic_id=5
z Vasich prispevkov je jasne, ze sa do problematiky vyznate ako hus do piva, ale vsetko hned velmi rychlo skritizujete. Naozaj by ste nam mohli ukazat dom, ktory vyhovuje Vasim poziadavkam aj ked o tom silno pochybujem ze taky existuje.
Ten obklad je podla vsetkeho z modrinu, ktory casom zosedne, ale nepotrebuje ziadne natery, ani udrzbu.
Takze tak.
detaily vyvoněné,
urbanisticky to vcelku zapadá,
ale je třeba počítat s tolerantními sousedy - tedy hlavně nevlezlými a za cenu, kterou bydlení zde bude stát, je toho soukromého prostoru a prostoru vůbec, pramálo.
bohužel k nám ještě nedorazila jednoduchost slepencové atriové architektury, díky které by se něco takového ještě povýšilo.
jinak gratulace
Daniel John: ne kazdy muze sednou do auta a jet nekolik set kilometru se podivat na realizaci
ikdyz to by trebas nemuselo byt take na skodu a doslo by tim k uplnemu dokonceni arch. dila
1) Nejprve si řekněme něco o tom, co má na svědomí investor. Stavebník v samotném soutěžním zadání deklaruje následující:
„...Přírodní rámec nabízí realizaci nadstandardních a luxusních obytných domů v zeleni, tak jako je tomu u výtvarnické kolonie Ořechovky, stavěné podle koncepce 20. let nebo u kolonie Baba...“
Domy na Babě i na Ořechovce jsou přirozenou součástí městské tkáně, je zde zachován městotvorný fenomén veřejné ulice. Lidé mohou procházet volně kolem a podle nátury se buď novostavbám obdivovat nebo na ně hartusit, promluvit s novými sousedy a pochválit jim skalku... Na Krutci ovšem namísto vilové čtvrti vzniklo jen oplocené milionářské ghetto. Zatímco laciné soubory katalogových domků na okrajích měst vytvářejí specifické sociální problémy, jako bývá nevraživost mezi novými obyvateli a starousedlíky či syndrom zelených vdov, u této luxusní realizace si podhoubí pro takové potíže stavebník vytvořil dobrovolně sám!
Navzdory zažité tradici volného průchodu krajinou, která v Českých zemích trvá staletí, se investor přiklonil k importovaným vzorům exkluzivních kondominií s nepřetržitou ostrahou. Takové obytné okrsky možná vytvářejí vyšší pocit bezpečí, ale k neformální atmosféře uvolněnosti a pohody, kterou obvykle spojujeme s bydlením, příliš nepřispívají.
Je docela pravděpodobné, že stavebník s českými zákazníky vlastně vůbec nepočítal - a nebo jen zcela okrajově. Pokud by snad bývala investorem zahraniční společnost, která by celou koncepci pojala jako vytvoření ochranné klece okolo zjemnělé klientely, kterou je zapotřebí chránit před drsnou realitou „divokého východu“, rozumněl bych tomu lépe, ale od tuzemského investora takový přístup překvapí. Architekti Kuba a Pilař však v rozhovoru shodně tvrdí, že prý to ti lidé „tak vyžadují“ a „bezpečí většina klientů upřednostňuje“. ...Hm (7:- |)
Jak dokládá rozhovor s architekty, investor od samého začátku požadoval enklávu izolovanou od okolí, takže srovnání s Babou či Ořechovkou se jeví spíš jako účelová snaha parazitovat na dobrém jménu slavných čtvrtí, jejichž milé ovzduší přirozeně živoucího města ovšem navržený soubor nenabízí.
2) Další výtka už směřuje k projektantům samotným a týká se jedné známé bolesti: domy mají elegantní proporce fasád, byla provedena pečlivá volba materiálů, dokonce je i nebývale pěkně zpracovaný parter...ale kamenem úrazu jsou opět účelnost a dispozice! Tady si architekti znovu spletli dům se sochou a luxus s okázalým plýtváním.
- Řadové domy II (půdorys viz časopis Architekt č. 6/2008) architektů Kuby a Pilaře ve východní řadě mají na první pohled výtečně vypracované dispoziční řešení, které si vzalo to nejlepší ze zahraničních vzorů kompaktního bydlení. Při bližším zkoumání se však dostaví nemilá překvapení.
Především není jasné, proč kuchyně postrádá jakékoliv okno a osvětlena je pouze sekundárně přes obytný prostor, ačkoliv přímé osvětlení její umístění v půdorysu bez nejmenších problémů umožňovalo. Je opravdu vyspekulovaná kompozice fasády tak důležitá, že kvůli její čistotě musí paní domu při práci za šerého dne svítit a nemůže oknem zavolat na děti, které si hrají před domem?
A vrchol přichází vzápětí, když si všimnete, že pokoj v přízemí (patrně ložnice pro hosty) má úplně nesmyslnou orientaci okna na sever! Je nepochopitelné, proč takhle architekti připravili budoucí uživatele o jednu prosluněnou obytnou místnost. Když už tvůrce nechtěl umístit okno do západní fasády, mohl celý problém snadno vyřešit mechanickým otočením půdorysu kolem delší osy, aby okno směřovalo na jih, aniž by to mělo nepříznivý dopad na cokoliv dalšího. Jak tahle zbytečná chyba vznikla, se můžeme jen dohadovat.
- V důsledku apriorního estetického záměru „udělat dům bez oken“, zašli architekti Kuba a Pilař při svévolném nakládání s půdorysem patrně nejdále u vily č. 11. http://www.krutec.cz/pdf/rodinne_vily/11.pdf Dům o hrubé podlažní ploše 346 m2 obsahuje jenom tři ložnice. Ta největší z nich má terasu s výměrou 47 m2, což představuje plochu dvou solidních pokojů, zatímco koupelnu sdílí spolu s další ložnicí na patře. Vysloveně anekdoticky pak vyhlíží místnost ukrytá uprostřed půdorysu vstupní úrovně pojmenovaná jako „pracovna“ – vzhledem k nesmírně krkolomnému způsobu horního osvětlení patrně střižna (7:- P)
- Vily architektů Rudišových č. 1 http://www.krutec.cz/pdf/rodinne_vily/1.pdf má rovněž půdorys upořádaný nevysvětlitelným způsobem. Obývací pokoj oddělený od kuchyně chodbou (!) není o mnoho větší než hlavní ložnice a obří jídelna se patrně z nedostatku výstižnějšího pojmenování označuje jako "obytný prostor". Jsou zde různá neúčelná zákoutí a nesmyslně předimenzované vnitřní komunikace. K tomu přistupuje podivná orientace ložnic ke světovým stranám. Je záhadou, jakým způsobem rodinný dům se čtyřmi obytnými místnostmi, z nichž dvě neodpovídají požadavkům normy na oslunění, získal stavební povolení a kolaudační rozhodnutí.
Sám za sebe připouštím, že to všechno vypadá úžasně na fotografii, ale uživatel převážnou část života vnímá svůj dům skrze UŽÍVÁNÍ a nikoliv prostřednictvím užaslého pozorování rafinované fasády "bez oken". Co si počne majitel, až bude jednou prodávat nemovitost, kde jsou jediné dvě (!) ložnice v celém domě orientovány na severovýchod a severozápad a kde má chodba mezi nimi rozlohu 21,03 m2...? Mám za to, že tady zákazník koupil v pečlivě vydesignované obálce ty nejdražší kubíky vzduchu, jaké byly ve střední Evropě k mání.
- U vily č. 10 http://www.krutec.cz/pdf/rodinne_vily/10.pdf z dílny ateliéru ABM architekti mě síly opustily. Tady nechť se půdorysům věnuje někdo jiný.
Namítnete snad, že sama podstata luxusu spočívá v možnosti nejednat pod tlakem ekonomické nutnosti. Že je možno, dopřát si požitek z určité marnotratnosti, připustit jistou míru zbytného. Já však myslím, že jedním z největších bohatství, které máme, je svoboda...mnohost možností! A dobrá architektura má za úkol především přinášet rozmanité příležitosti. Majetek je jedním z prostředků, které naši svobodu rozšiřují, pokud ho umíme rozumně užívat. Ovšem samotné drahé materiály ani oplocení s ostrahou přeci neospravedlňují použití výrazu „luxusní“, když nabízená architektura svým uživatelům spektrum jejich možností zužuje a svobodu jim tak ubírá. Je opravdu svobodný ten, kdo je architektem donucen obývat, uklízet, vytápět a chladit obtížně využitelné prostory svého vlastního domu? Je opravdu znakem luxusu to, když zákazník dostane za drahé peníze obrovský dům, který špatně funguje, jenom proto, aby si mohl říct, že si ten neúčelný komfort může dovolit?
...Já každému přeju, když má štěstí na movitého zákazníka. Ale to ještě neznamená, že musí projektant spolu s developerem podporovat klienty v chování po vzoru "nových Rusů".
...Předem děkuji za to, že redakce ještě doplní půdorysy (7;- ))
a napadlo v typologickém ulpění šakala, že architekti dali přednost výhledu před osluněním?
Tyto projekty ghet, uzavřených proti okolnímu nepřátelskému a nebezpečnému světu (správně zde byl zmíněn styl infiltrace "Nových Rusů"), jdou přece přímo proti duchu kdysi tak milých, přívětivých a k nedělní procházce vybízejících čtvrtí a natrvalo mění jejich tvář... je mi z toho smutno.
...Ale výhled nevýhled - architektova povinost je vybalancovat nároky na hygienu s těmi ostatními co možno nejlépe, jelikož mu to neukládá jen prostý ohled na potřeby zákazníka ale též strohá dikce vyhlášky. A, jak známo, zákon je minimem morálky... (7;- ))
osobně jsem navštívil dům číslo 1 těsně před dokončením. Odešel jsem s rozčarováním nad dispozicí, která každého člena rodiny maximálně odizoluje , působí naprosto odtažitě, nesplňuje jakékoliv propojení funkčnosti a estetiky (myslím, že přípojka na pračku v chodbě 1.patra není zrovna můj šálek kávy) a navíc celé okolí se popase nad Vaším soukromím. Klobouk dolů před kanceláří, která dokázala členy rodiny takto odseparovat. Jako největší stupiditu považuji ,jak již bylo řečeno šakalem, obývák velikosti kuchyňského koutu, plně oddělený od ostatních místností chodbou velmi výrazné plochy. Tento dům navrhuji na "Cenu roku za ......".
S pozdravem
Petr Jandík
http://www.thethomsestate.com/
určite jste sedl konečne do vkusu i panu víchovi. je vidět , že anglikanská rustikální výstavba má stále své kvality i příznivce. kdyby české milionářské čtvrti vypadali alespoň takto, tak by to pořád bylo lepší, než inspirace z baumaxu.
k pouštní architektuře. nevím, proč by mělo být neštastné přijmout slepencovou formu - bez ohledu na podnebí, když s ní dosáhnu kvalitních vnitřních prostor a soukromí. pan vích si asi vše představuje vše naglancované s měděným oplechováním a hromadou keříků všeho druhu. to nemluvím o tom nutném obhlížení každého domu, když jdu kolem venčit psa.
na závěr: je fakt smutné, že i když někdo vyprojektuje něco aspoň takhle "slušnýho" i s těma mouchama. a buhví jestli ty mouchy nevychází od investora, že každej hnidopich si tu vylívá kritiku na sebemenším přehmátnutým centimetru.
skutečně by stálo za to vidět dispozice vás neomylných a přesných autorů.
možná bychom dostali závrať.
- "...když s ní dosáhnu kvalitních vnitřních prostor a soukromí..."
- "...i s těma mouchama..."
- "...na sebemenším přehmátnutým centimetru..."
...Tohle jste nemohl napsat po přečtení předchozích svědectví lidí, kteří ty domy viděli opravdu zblízka, že?
k podnebi. myslim, že architektura slepence neni VŮBEC odvislá od podnebí. je to reakce na úsporu místa a hledání soukromí.
dispozice mají své nevýhody. ukažte mi nějakou , která je nemá. možná taková, ve které je jediná obytná místnost hajzl s umyvadlem ne?
a centimetry bohužel vždycky neštimujou zatim totíž nebyl žádnej architekt, kterej by spočítal všechny rovnice pro obydlí.
nakonec i přes to , co se každýmu kvalitnějšímu baráku dá vytknout, je určitě fajn, že tu něco takovýho je. protože, kdyby všechno dělali samí přizdisráčové a omalovánkáři, tak nevim, nevim.
nakonec předpokládám, že tam stejně bydlet nebudete, takže jediný, co vám zbyde je závist - přinejlepším z úspěchu někoho jinýho
Pokud jde o řadovky – nejsem architekt, ale i bolševik uměl postavit řadové domy lépe (viz sídliště Baba z osmdesátých let). Na co je rodinný dům, když nemá zahradu? Měli by je spíš prodávat jako byty v jednobytových viladomech nebo tak něco.
A pokud jde o dřevo na fasádách – jakkoliv drahá barva či porchová úprava, vaření v oleji či já vím co nepomůže. Dřevo na fasádě trpí hlavně UV zářením a dřív nebo později se rozpadne. Za deset let budou domy olezlé. Speciální úprava? Tak možná za dvanáct let. To jan sedlacek: jako investor bych skutečně ocenil projektanta/architekta, který mi bude tvrdit, že dřevo vydrží věčně. Já považuju za věčnou fasádu postavenou v roce 1935, která dodnes drží a kupodivu nevypadá úplně ošklivě. Železniční pražce vydrží dvacet let a to jsou pražce, které nemusí být krásné! Modřín nebo buk, za deset let to bude na opravu a na tu se přijdu osobně podívat.
podstatné už bylo řečeno.
Nebudu puntíčkář a nechám bez komentáře snad až příliš úsporná křivočará schodiště, která architekti ve svých půdorysech v Unhošti používají. Ale jako vkusné a velice praktické rodinné bydlení to téměř nemá chybu (7:- ))
Na druhou stranu je třeba uvážit, že Unhošť je výstavba, která sociálním statutem svých budoucích obyvatel stojí přibližně o řád níž než ten krutě drahý Krutec - a jako taková si vede ve své kategorii dosti dobře. Soubor se nachází na samém kraji obce u místního rybníka, od okolní zástavby se nijak okázale nedistancuje ani s ní nesrůstá. Výškou, barevností ani nějakým afektovaným tvarováním hmot na sebe neupozorňuje. Dá se říct, že prostě stojí nenápadně v sousedství. Domy jsou položeny na jižně orientovaném, mírně klesajícím terénu, od břehu rybníka pod svahem je odděluje řada vzrostlých topolů. Oplocení je částečně tvořeno transparentními dílci, které umožní, aby se budoucí zeleň soukromých pozemků stala též součástí veřejných prostorů...
Umístění domů na pozemcích je účelné a ponechává dost místa zahradě. Vizuální soukromí obyvatel je velmi dobře vyřešeno orientací oken, aniž by tím utrpěly nároky na oslunění místností. Výrozově je to střídné a samozřejmě můžete namítat, že jde o "středomořskou krabici". Ale narozdíl od Krutce to nepůsobí "bunkroidně". Až se domy propojí se zelení, bude vše vyhlížet určitě dobře. Ostatně, vzpomeňte si, jak bezútěšně vyhlížejí baťovské domky na stařičkých fotografiích pořízených těsně po dokončení. To se všechno časem úplně změní - ve Zlíně i v Unhošti.
Unhošť je středně drahé bydlení (ikdyž pro většinu Čechů i tak nedostupné), které se netváří jako něco, co není. Nesnaží se budit dojem okázalého luxusu odvozeného z lifestylových časopisů a z rozhovorů o bydlení celebrit. Účelné půdorysy, které nesázejí na bohaté excentriky, ale počítají s tradiční rodinou, materiálově prosté kombinace, žádné náročné detaily... Pravda, okna bych raději viděl z borovice než z plastu (7;- ))
co si z diskuzí na archiwebu odnášíte vy?
dokonalý univerzální design, který ale Kuba s Pilařem bohužel používají na všechno a bez ohledu na funkci - ať je to knihovna nebo VUT. Zde se to projevuje v necitlivém začlenění do okolí.
A s tím se dá velmi souhlasit .
Jako například ty o české malosti, závisti, lopatách, sídlištích, umakartových jádrech, šmoulích domcích atakdál- ty jsou nanic.
A pak vám už nerozumím- "Moji maločeši"??? Proč "moji"??? Já tohle klišé nepoužívám, pouze reaguji na časté zde na archiwebu používané nálepky. Dokonce ani nevím, jak se malý český člověk rozezná v diskuzi od velkého českého člověka a už vůbec nevím, jak se za něj stavět. Myslíte jako do řady? Nebo jak? A pokud jde o zadupávání do země, tak určitě zadupat do země malého českého člověka by mělo jít snadněji než nějakého velkého českého člověka, ale ještě jsem to nezkoušela (tady by měl bejt ten pro vás iritující smajlík).
Ale to jsme se od Krutce dostali fakt daleko, takže alou zpátky na šachovnici.