Ty jo, 1 000 x 1 000 000,- Kč bez DPH, vidím, že buď je 1,- Kč = 1 Rupie, jinak to snad není ani možné za projektové práce. To za chvíli nepostavíme ani veřejné záchodky pod cenu 100 000 000,- Kč samozřejmě bez DPH. Hmmmmm
V zadání soutěže v roce 2021 uvažovaných 5,7 miliard bude na filharmonii velikosti Paláce kultury málo. Petr Hlaváček, současný kandidát STAN na primátora, dva týdny po vyhlášení výsledků soutěže zvedl cenu z loňských 4,9 na 9,4 miliard a připočetl i 2,4 za přípravu území, která prý v původní ceně nebyla zahrnuta, a dostal se na 11,8 miliardy. S projektovými pracemi nově za 1,02 jsme v součtu za 12,82 miliard bez daně. Číslo je to vysoké, ale dle mých informací Hlaváčkem prezentovaná suma stále neodpovídá skutečnosti a bude ještě i v současných cenách dvojnásobná. Pařížská filharmonie stála před inflací, tedy před 7 lety, 10 a Labská v Hamburku dokonce 23 miliard Kč. Po započtení letošní inflace ve stavebnictví budou náklady okolo 30 miliard. Je myslím vhodné si nechat udělat několik nezávislých odhadů ceny, aby nedošlo k "překvapení".
Rozlehlost Vltavské, kam se vejde celý Palác kultury a kam by se Rudolfinum stejně jako Labská filharmonie vešly třikrát, je proč zde stavět není úsporné a vede k předimenzovanosti celého projektu, jak v jeho zadání (tři sály 1800, 700 a 500 míst, hudební knihovna, škola, kreativní a co-working prostory, nahrávací studia, restaurace, kavárna, obchody a parkoviště pro 300 míst), tak v návrzích, kde se žádný z 19 soutěžících nevešel do soutěží předpokládané ceny. Soukromý investor by takové návrhy diskvalifikoval a soutěž zrušil.
Více zde https://blog.aktualne.cz/blogy/tomas-vich.php?itemid=43082
1. nic jako honorářový řád neexistuje a to už ani v Německu
2. původní předpokládané náklady bylo vypočítané v rámci přípravy soutěže. Navýšení za období zhruba roku a půl je logické vzhledem k situaci jaká je a honorář odpovídá současným propočtům stavebních nákladů.
3. přípravný tým nejsou žádní nazdárci a čísla si necucají z prstu, tedy asi toliko k ohánení se desítkami miliard vlevo a vpravo
4. stavební program je nastaven tak, aby se ten dům uživil. Proto to není jeden sál, ale multifunkční stavba, která může fungovat 24/7/365. Je k tomu několik desítek až stovek stránek analýz a čísel, proč tomu tak je. Kdo tomu nechce rozumět, má problém.
5. diskvalifikace účastníků a rušení soutěže má nějaká pravidla, zákon a tak dále. Soukromý investor ať si dělá co chce...
... "mít problém" může tak akorát ňákej Agličan z Vysočan. Ostatní se dostali do potíží, eventuelně jsou v nesnázích. (Ta otrocky překládaná angličtina je fakt mor!)
Ale jinak do potíží jsme se v dané věci dostali všichni – bohužel, zcela bez ohledu na to, jakou míru porozumění tomuhle tématu hodláme věnovat. Tenhle svými rozměry a urbanistickými souvislostmi desítky let nevídaný projekt se bohužel trefil do té nejšílenější doby, jaká tady za posledních 80 let byla. Teď už je jasné, že se to nikdy nepostaví. A nejen to! Ani v okolních Bubnech se stavět nezačne, protože na tuhle investici postupně přestanou být zvědaví i sami investoři. Orco, původní vlastník bubenských pozemků, málem zkrachovalo v roce 2008, a muselo část zdejšího nemovitého majetku rozprodat, aby vůbec získalo likviditu. A to, prosím, byla tehdejší krize laškovnou strázní na úrovni operetní zápletky v porovnání s tím, co naší cvilizaci čeka teď.
Bude zle! Akorát některým projektantům bude ještě chvíli líp (7:- +)
Re: šakal
| 02.10.22 09:36
Můžete mít pravdu, nemusíte. Netvařte se, jakože máte křišťálovou kouli. Hloubku a dopady krize prostě neznáme, je zcela jiná než ta z roku 2008. To je jediné jisté.
Na to, co zde pise "sakal" neni kristalova koule nutna. Jen trocha zivotni zkusenosti postaci a tu on zrejme ma. A to, ze krize bude on jasne naznacuje a to ze bude horsi je zakonite.
Tady se kdejaký architekt pozastavuje nad náměstkem, nebo cenou projektu. Evidentně ten návrh od BIG není pro dané místo symbolem. A netrefil to nikdo z těch, co odevzali návrh za 2 mega. Tady přeci všichni z oboru musí vědět, že soutěže se má zadarmo zúčastnit ten, kdo si je jistý svojí vizí a proto do toho tu energii dá. Pokud někdo ví, že dostane 2mega za studii, tak mu stačí naplnit soutěžní podmínky a tak se tady taky stalo a výsledek je na pendrek.
Jako letitý optimista se při pohledu do mé křišťálové koule celkem děsím. Mám rád chronologii moderních dějin, která nás od pádu Bastily roku 1789 učí, že každých 20 let přichází nová doba, nová generace s novým světonázorem. Jsou to ty pověstné osmičky a devítky naší historie. Každá nová generace ve svém mladistvém nadšení reaguje na předchozí tak, aby napravila její nedorazy a našla nový lepší svět. Je to motor pokroku. Tedy asi byl, mezi lety 1969-89 se povedlo silné postmoderní generaci ukončit studenou válku a osvobodit poválečné totality v Evropě. Pak už se ty historické úkoly moc nedaří naplňovat. Po roce 1989 po pádu totality jsem očekával New age, svět plný přirozeného a organického souznění a přišlo retro krabicového neomodernismu.
V roce 2008 po pádu burzy jsem očekával Bright age, dobu poznané pravdy a šťastného osvícení, a přišla doba postpravdivá a postfaktická, kdy lež a korupce jsou součástí ekonomické a politické praxe.
Od roku 2029 očekávám Peace age, dobu míru, globální harmonie a dodržování principů trvale udržitelného rozvoje, a nejspíš přijde stěhování národů a totální chaos včetně totálních totalit.
Chronologická SWOT analýza světového pokroku nám nabízí jak hrozby, tak výzvy, takže, Roberte, pardon, nemohu souhlasit, návrh od BIG v podobě opakujícího se origami kosočtverce je jasným symbolem.
Zvolená architektonická forma je danému místu cizí. Navržené sklonité pochozí střechy, částečně osázené zelení je nevhodné řešení z hlediska údržby v zimním období a nepohodlné vzhledem k chůzi po rampách obecně. Technické řešení takové střechy a výrazně proskleného pláště budovy neslibuje pro dnešní dobu a budoucnost energeticky efektivně fungující objekt. Návrh nereflektuje místo mezi dvěma mosty, kdy se očekává, že výsledná figura stavby bude ukončovat a vypointuje plánovanou zástavbu v šiším kontextu daného místa i vzhledem k sousedství Vltavy. Autor odmítá reagovat na trasu tubusu metra, který v polovině rozděluje pozemek staveniště, naopak nechává se tímto determinovat při osazení monobloku objektu k Negrelliho viaduktu, kde je zvýšený hluk z projíždějících vlaků. Návrh splňuje soutěžní podmínky včetně těch kontroverzních jako odstranění půvabné pozemní stavby s komponovaným okolím stanice metra Vltavská a přilehlé tramvajové trasy z ulice Antonínská.
Přidat nový komentář
Diskusní příspěvky vyjadřují stanoviska čtenářů, která se mohou lišit od stanovisek redakce. Všechny příspěvky musí být schváleny redaktorem dříve než budou zveřejněny.
Redakce archiweb.cz ctí v maximální možné míře svobodu slova, nicméně ve výjimečných případech si vyhrazuje právo smazat nebo opatřit komentářem příspěvek, který se netýká tématu diskuse, porušuje platné zákony ČR nebo dobré jméno portálu, obsahuje vulgarismy nebo má reklamní charakter.
Rozlehlost Vltavské, kam se vejde celý Palác kultury a kam by se Rudolfinum stejně jako Labská filharmonie vešly třikrát, je proč zde stavět není úsporné a vede k předimenzovanosti celého projektu, jak v jeho zadání (tři sály 1800, 700 a 500 míst, hudební knihovna, škola, kreativní a co-working prostory, nahrávací studia, restaurace, kavárna, obchody a parkoviště pro 300 míst), tak v návrzích, kde se žádný z 19 soutěžících nevešel do soutěží předpokládané ceny. Soukromý investor by takové návrhy diskvalifikoval a soutěž zrušil.
Více zde https://blog.aktualne.cz/blogy/tomas-vich.php?itemid=43082
Kolik má dnes Praha dluhů?
2. původní předpokládané náklady bylo vypočítané v rámci přípravy soutěže. Navýšení za období zhruba roku a půl je logické vzhledem k situaci jaká je a honorář odpovídá současným propočtům stavebních nákladů.
3. přípravný tým nejsou žádní nazdárci a čísla si necucají z prstu, tedy asi toliko k ohánení se desítkami miliard vlevo a vpravo
4. stavební program je nastaven tak, aby se ten dům uživil. Proto to není jeden sál, ale multifunkční stavba, která může fungovat 24/7/365. Je k tomu několik desítek až stovek stránek analýz a čísel, proč tomu tak je. Kdo tomu nechce rozumět, má problém.
5. diskvalifikace účastníků a rušení soutěže má nějaká pravidla, zákon a tak dále. Soukromý investor ať si dělá co chce...
Ale jinak do potíží jsme se v dané věci dostali všichni – bohužel, zcela bez ohledu na to, jakou míru porozumění tomuhle tématu hodláme věnovat. Tenhle svými rozměry a urbanistickými souvislostmi desítky let nevídaný projekt se bohužel trefil do té nejšílenější doby, jaká tady za posledních 80 let byla. Teď už je jasné, že se to nikdy nepostaví. A nejen to! Ani v okolních Bubnech se stavět nezačne, protože na tuhle investici postupně přestanou být zvědaví i sami investoři. Orco, původní vlastník bubenských pozemků, málem zkrachovalo v roce 2008, a muselo část zdejšího nemovitého majetku rozprodat, aby vůbec získalo likviditu. A to, prosím, byla tehdejší krize laškovnou strázní na úrovni operetní zápletky v porovnání s tím, co naší cvilizaci čeka teď.
Bude zle! Akorát některým projektantům bude ještě chvíli líp (7:- +)
V roce 2008 po pádu burzy jsem očekával Bright age, dobu poznané pravdy a šťastného osvícení, a přišla doba postpravdivá a postfaktická, kdy lež a korupce jsou součástí ekonomické a politické praxe.
Od roku 2029 očekávám Peace age, dobu míru, globální harmonie a dodržování principů trvale udržitelného rozvoje, a nejspíš přijde stěhování národů a totální chaos včetně totálních totalit.
Chronologická SWOT analýza světového pokroku nám nabízí jak hrozby, tak výzvy, takže, Roberte, pardon, nemohu souhlasit, návrh od BIG v podobě opakujícího se origami kosočtverce je jasným symbolem.