Cílem žaloby Muchy Plockové je dohoda o umístění Slovanské epopeje

Vložil
ČTK
04.02.2025 18:45
Praha


Praha - Žaloba, kterou podala Jarmila Mucha Plocková, má za cíl vymoci dohodu mezi dědici malíře Alfonse Muchy a Prahou o umístění slavného cyklu obrazů Slovanská epopej. Novinářům to dnes řekla advokátka Muchy Plockové Zuzana Císařová před prvním jednáním soudu k podané žalobě. Soud se znovu sejde k dalšímu dokazování 27. května. Město se nedávno dohodlo s dalším malířovým dědicem Johnem Muchou, který ohledně vlastnictví obrazů vedl s pražským magistrátem obdobný dlouholetý spor.


Spor s Johnem Muchou se ve zkratce točil kolem toho, že podle dědicových advokátů Praha plátna nikdy nevlastnila, protože nesplnila malířovu podmínku, že má pro plátna vybudovat důstojné prostory. Mucha nejprve spor prohrál, ale Nejvyšší soud věc následně vrátil na začátek a v roce 2020 malířův dědic u prvoinstančního soudu uspěl.

Následně se obě strany dohodly na smíru s tím, že město umístí plátna v prostorách plánovaného obchodního komplexu Savarin skupiny Crestyl u Václavského náměstí. Zatím není jasné, zda se tak vůbec stane, podle Muchova advokáta Františka Vyskočila to však na dohodě nic nemění. "My jsme tady trošku z donucení, pro nás ta věc je ukončená," řekl dnes advokát u soudu.

Hlavním důvodem pro podání žaloby je podle Muchy Plockové její zásadní nesouhlas s umístěním obrazů v Savarinu. "Jsem přesvědčena, že Praha je povinna pro epopej postavit samostatný pavilon," uvedla dnes. Kritizuje také to, že i když v předchozím sporu podpořila Prahu, její zástupci se na ni při jednání o umístění obrazů neobrátili. Řekla, že nemá zájem získat plátna do svého vlastnictví. Její advokátka Zuzana Císařová dodala, že žádoucím výsledkem soudu by byl pravomocný soudní smír mezi všemi třemi stranami, který může zahrnovat i závazek ohledně umístění epopeje.

Právní argumentace Císařové je taková, že obrazy vlastnil Mucha a následně, jelikož Praha nesplnila darovací podmínku, přecházely na dědice. Praha zároveň měla stále možnost výstavní sál postavit a plátna legitimně získat do vlastnictví, nyní je však podle advokátky problematické to, že současná Praha není univerzální právním nástupcem původního královského hlavního města a jeho závazky včetně darovací smlouvy k epopeji na ni nepřešly.

Praha dlouhodobě od předchozího sporu odmítá i to, že obrazy vlastnil Mucha. Skutečným vlastníkem byl podle advokáta města Romana Felixe na základě dobových dokumentů průmyslník Charles Crane, který si plátna objednal a městu je daroval. Otázka toho, nakolik je nynější Praha nástupcem svých předchozích právních forem, podle něj není v tuto chvíli podstatná. "To si myslím, že je zcela irelevantní, to je na zcela jiný soudní spor," řekl.

Cyklus Slovanská epopej tvoří 20 velkých pláten, která Mucha od roku 1910 maloval 18 let. Po dokončení dílo daroval Praze s podmínkou, že mu vybuduje důstojné výstavní prostory, termín však nestanovil. Od roku 2021 jsou plátna zapůjčena na zámek v Moravském Krumlově, náměstek pražského primátora Jiří Pospíšil (TOP 09) nedávno uvedl, že plánuje navrhnout prodloužení zápůjčky o dalších pět let.
0 komentářů
přidat komentář

Související články