Umělecká díla určená k výzdobě architektury nebo veřejného prostoru vznikala už od antiky. V Československu byla v době existence socialistického státu tato produkce podporovaná zákonem, z rozpočtu stavby muselo jít určité procento na vznik uměleckého díla. Během „zlatých šedesátých“ tak vznikla řada kvalitních děl. V období normalizace tato praxe pokračovala, většinou však realizacemi oficiálních autorů, kteří měli větší šanci dostat se k finančně zajímavé práci. Zakázky získávali ale také méně exponovaní autoři, kteří do nich propašovávali témata ze své volné tvorby. Vznikla tak řada kvalitních realizací, zejména na nově vznikajících sídlištích a také kolem veřejných budov. Od roku 1989 dochází k soustavnému ničení těchto děl, jednak kvůli vandalismu a obchodu s drahými kovy, ale také vinou nezájmu společnosti a politiků o veřejný prostor. Dochází tak k nevratným ztrátám, které nejsou adekvátně nahrazeny nově vznikajícím uměním. Jednou z iniciativ, která realizace z období 70. a 80. let 20. století dokumentuje, popularizuje a snaží se je chránit, je projekt Vetřelci a volavky Pavla Karouse, s nímž přinášíme rozhovor.
Rád se případně zapojím jako editor textů a obrázků, tagů apod. V moderním sochařství se neorientuji, ale jsem přesvědčen o potřebě data uspořádávat a sdílet, bez ohledu na téma.
Je to záslužná práce to mapování veřejné plastiky, zvláště v dnešní umělecky chudé době. Já osobně bych ocenil strukturovanější metodiku, přeci jen dávat do jednoho pytle socialistický realismus 50. let, abstrakci a bruselské inspirace vajíček a volavek 60. let, oslavu mládí, sportu, rodiny a šťasných zítřků reálného socialismu 70. let a postmoderní humor 80. let mě znervózňuje, protože tím povyšuje úpadková 50. a 70. léta a znevažuje 60. a částečně 80. léta. Ale jako vstup je to výborné.
...já bych to bral kus od kusu. Na to, jestli léta byla úpadková nebo ne, bych se vyflák...
Jo... docela by mě zajímala geneze jednotlivých názvů. Tak třeba ta Malejovského dívka na piazettě u Nové scény Národního divadla (nikoliv Nové síně) má v knize "Co je co v Praze" (Ctibor Rybák a kol.) název "Socialistická vlast" a nikoliv "Znovurození kultury". Rovněž ona Frýdeckého zachráněná socha na Folimance se jmenuje podle zmíněné knihy "Gymnastka" a nikoilv "Akrobatka". Nechci se hádat... jen mě to zajímá.
...A příjmení Stanislava Libenského se píše bez háčku (7;- ))
Silný talent sochařův je nad -ismus. Někdy -ismu díky, někdy navzdory, zazáří. Talent se ale musí někde rozvinout a etablovat. Spousta práce, mnoho let. Sochař není popstar. Že společnost nezvažuje, jakých druhů talentů je vlastně člověk mocen, aby se pro ně a tím pádem konečně i pro člověka samého stala místem k žití, to je úpadek.
Ergo chronologie je dobrá, v plynutí času byl vždycky pořádek. Pevný a jistý chodník je užitečný, zvláště máme-li reflektovat takovou podivnost, jakou je pachtění brouků-sochaříků .
Pane architekte Víchu, asi rozumím, jak to myslíte. Ale myslím si, že fáze analýzy a hodnocení poválečných dekád přijde právě až se podaří dát zpětně dohromady všechna data, fakta, poznatky, které s tou dobou souvisí. Myslím si, že zatím jsme stále v dobíhající fázi všeobecné "inventury".
Pravda, je třeba sledovat jednotlivé osudy jednotlivých tvůrců a ty srovnávat, jen jsem chtěl upozornit na to, že dávat dohromady socialistický realismus Vincence Makovského a mobily Jiřího Nováka je matoucí, s touto diferenciací bych neotálel, pokud není cílem dokonalé zmatení hodnot.
pozornost i péči by si zasloužilo také dílo Jiřího Nováka, které stojí u nájezdu na dálnici u Ruzyňského letiště, cestou od severu (Horoměřice, Velké Přílepy).
Velmi se omlouvám za chyby v popiskách vznikly přeposláním starších fotek s chybnou nebo nepřesnou popiskou (mojí) kromě "Znovuzrození kultury" který to byl asi alternativní název podle autora, jak jsem ho našel v dobovém tisku - Výtvarná kultura. děkuji za upozornění
cit: "....Karel Gott je popový zpěvák a zároveň může být i normalizační...." No, poté, co v srpnu 1969 zmlátili lidi na Václaváku ne sovětští ale českoslovenští policajti se v rámci všeobecného pocitu hanby a marasmu zvažovalo, zda v září nezrušit Bratislavskopu lyru. Soudruzi zrušení nepovolili, i jeli tam tehdy zazpívat i dva Karlové. Karla Kryla cestou vytahla policie z vlaku. Karel Gott tam šťastně vyzvracel husákovskou českoslovenštinou Mááám rozpráukový duóóóm ..a zvítězil. Od té doby vytékal 24 hodin denně ze všech obou médií, pro mne je ne "popový" ale jen a pouze normalizační dodnes. Když jej před 22 lety vytáhl Havel na balkon Melantrichu, aby společně s K.Krylem (!) zazpívali hymnu, naskočila mi husí kůže a něco mi říkalo - hele, průser na obzoru.
Dnešní mizení obvykle léta zanedbávaných výtvarných artefaktů min.půlstoletí je jen jeden z průvodních jevů neuvěřitelného propadu lidské kvality veřejné správy. Lidí, jejichž "výtvarno" se vejde do ikonostasu LED TV, drátěného Rumcajde (Švejka) na zdi a nového vozu před domem.
Nna druhé straně žasnu nad karousovým názorem, vrátit panelákům "sochařskou" šeď. To, že "estetizaci" sídlišť aplikují tvůrci jejichž úroveň charakterizuje zmíněný "rumcajs" přece neznamená návrat k děsivé šedi ze které měli lidé depku.
Nevím, co znamená "reálný kapitalismus". Ironická nadsázka? V Holandsku je kapitalismus reálně 500 let. V Culemborgu (střed země) se hlavní historické náměstí za roční intenzivní spoluúčasti místních, především těch, kdo na ně hledí z oken proměnilo v totálně promodelovanou plochu kde dlažba integrálně přejde v sezení to v umělecký artefakt, hrací koutek...každý čtvereční metr v sobě má intelektuální vklad který ani nelze z pouhé jediné návštěvy pochopit. I to je socha ve městě. Součet IQ všech zúčastněných. Pražský veřejný prostir bydí dojem, že intelektuálně vzniká jako rozdílová hodnota, v horším případě postupně narůstající záporný součet IQ všech těch referentů,dopraváků, siťařů, "životně-prostředníků" odboru investic, hygieniků a v neposlední řadě poslanců, lůzrů kteří se přisáli na některou z volitelných partají.
A ještě jedno - p. Karous se bojí jmenovat, sděluje: ..pod projektem je podepsán architekt který má vzdělání na ČVUT a ani on nepochopí kbvalitu..." Proč nenapíše "na institucializované indolenci a vandalismu za veřejné peníze (!) se podepsal pan TEN A TEN. Protože ten architekt je fakticky větší společenský vřed než bezdomovec, který až na to, že páchne, nikomu nic neničí a nezneužívá moci razítka nemaje. Věci se mají pojmenovávat. Výstava volavky (bez nápovědy bych nápis nepochopil) v sobě má hodně práce ale abstraktně teoretizující pojetí je na idioty s razítkem slabé kafe. Ti do DOXu nechodí.
Přidat nový komentář
Diskusní příspěvky vyjadřují stanoviska čtenářů, která se mohou lišit od stanovisek redakce. Všechny příspěvky musí být schváleny redaktorem dříve než budou zveřejněny.
Redakce archiweb.cz ctí v maximální možné míře svobodu slova, nicméně ve výjimečných případech si vyhrazuje právo smazat nebo opatřit komentářem příspěvek, který se netýká tématu diskuse, porušuje platné zákony ČR nebo dobré jméno portálu, obsahuje vulgarismy nebo má reklamní charakter.
Jo... docela by mě zajímala geneze jednotlivých názvů. Tak třeba ta Malejovského dívka na piazettě u Nové scény Národního divadla (nikoliv Nové síně) má v knize "Co je co v Praze" (Ctibor Rybák a kol.) název "Socialistická vlast" a nikoliv "Znovurození kultury". Rovněž ona Frýdeckého zachráněná socha na Folimance se jmenuje podle zmíněné knihy "Gymnastka" a nikoilv "Akrobatka". Nechci se hádat... jen mě to zajímá.
...A příjmení Stanislava Libenského se píše bez háčku (7;- ))
Ergo chronologie je dobrá, v plynutí času byl vždycky pořádek. Pevný a jistý chodník je užitečný, zvláště máme-li reflektovat takovou podivnost, jakou je pachtění brouků-sochaříků .
děkuji
Dnešní mizení obvykle léta zanedbávaných výtvarných artefaktů min.půlstoletí je jen jeden z průvodních jevů neuvěřitelného propadu lidské kvality veřejné správy. Lidí, jejichž "výtvarno" se vejde do ikonostasu LED TV, drátěného Rumcajde (Švejka) na zdi a nového vozu před domem.
Nna druhé straně žasnu nad karousovým názorem, vrátit panelákům "sochařskou" šeď. To, že "estetizaci" sídlišť aplikují tvůrci jejichž úroveň charakterizuje zmíněný "rumcajs" přece neznamená návrat k děsivé šedi ze které měli lidé depku.
Nevím, co znamená "reálný kapitalismus". Ironická nadsázka? V Holandsku je kapitalismus reálně 500 let. V Culemborgu (střed země) se hlavní historické náměstí za roční intenzivní spoluúčasti místních, především těch, kdo na ně hledí z oken proměnilo v totálně promodelovanou plochu kde dlažba integrálně přejde v sezení to v umělecký artefakt, hrací koutek...každý čtvereční metr v sobě má intelektuální vklad který ani nelze z pouhé jediné návštěvy pochopit. I to je socha ve městě. Součet IQ všech zúčastněných. Pražský veřejný prostir bydí dojem, že intelektuálně vzniká jako rozdílová hodnota, v horším případě postupně narůstající záporný součet IQ všech těch referentů,dopraváků, siťařů, "životně-prostředníků" odboru investic, hygieniků a v neposlední řadě poslanců, lůzrů kteří se přisáli na některou z volitelných partají.
A ještě jedno - p. Karous se bojí jmenovat, sděluje: ..pod projektem je podepsán architekt který má vzdělání na ČVUT a ani on nepochopí kbvalitu..." Proč nenapíše "na institucializované indolenci a vandalismu za veřejné peníze (!) se podepsal pan TEN A TEN. Protože ten architekt je fakticky větší společenský vřed než bezdomovec, který až na to, že páchne, nikomu nic neničí a nezneužívá moci razítka nemaje. Věci se mají pojmenovávat. Výstava volavky (bez nápovědy bych nápis nepochopil) v sobě má hodně práce ale abstraktně teoretizující pojetí je na idioty s razítkem slabé kafe. Ti do DOXu nechodí.