Bylo by ideální, kdyby interní audit muzea umění v Olomouci, který provedlo ministerstvo kultury, byl celý zveřejněn.
Oni by si pak občané jistě udělali sami obrázek, jak to tam v muzeu po celá desetiletí "řídili"=pytlíkovali ředitelé Zatloukal a Soukup.
Možná by vyšlo i najevo jak vybírají architekti na základě pouhé studie.
Jestliže SEFO byla akce visegrádské čtyřky, která se nepovedla v mezinárodním měřítku za 10 let uskutečnit, vidím jako nejlepší tuto epizodu s politováním uzavřít a už se o ni nepřít. Zbytečně se tím špiní to podstatné - potřeba dostavby MUO. Soutěžní řád ČKA umožňuje, jak se ctí přijmout Šépkův návrh: nejprve vypsat tzv. "ideovou soutěž", která slouží pro zjištění portfolia názorů. Díky ní by se zmapovaly jednotlivé ideové architektonické přístupy a porotou vybraly ty nejlepší. Tím by se i ověřilo spektrum možností. Následovala by tzv. "projektová soutěž", kde by už mohl být JŠ vyzván spolu s výherci ideové soutěže, a kde by došlo k finálnímu rozhodnutí, komu bude zadána projektová dokumentace dostavby MUO. To by mohlo být pro všechny zárukou, že se najde vskutku nejlepší řešení. Myslím, že by to bylo eticky rovné a že by se tím vyrovnal náskok, který původní návrh SEFO má. Na druhou stranu 10 let ve vývoji architektury je dlouhá doba a bylo by škoda přijít o aktuální řešení, které bude současné, inspirativní a přátelské.
Cítím a chápu za Vašimi slovy, pane Víchu, že je na čase si položit otázku, zda tzv. SEFO vůbec ano či ne.
Je možná už čas oddělit zrno od plev.
Zda není názor většiny normálních nezaujatých občanů o "kvalitách" velmi draze nakoupených "exponátů" SEFA přeci jenom zprávný.
Někteří, a není jich málo, dokonce doporučují odvézt mnohé do spalovny odpadků.
To aby nedošlo k omylu, peníze investované do umění stejně jako do vzdělání jsou ty nejlépe investované peníze. Mnohá společenská a politická nedorozumění a estetické neduhy jsou důsledkem nedostatečné kultivovanosti. Umění do spalovny odpadků rozhodně nepatří.
To aby nedošlo k omylu pane Víchu, umění je od schopnosti něco umět.
A různé čmrkánky, paňáci, fleky, skvrny a podobné hrůzy opravdu velmi mnoho občanů pokládá jen za zničený materiál, hloupost a neschopnost. Znáte ten případ v Německu v Dortmundu, kdy uklízečka v muzeu zametla z podlahy nějaké smetí, písek a prach a no ouvej ?! Prý to bylo umělecké veledílo moderního veleumělce Martina Kippenbergera, jen to k té špíně nikdo nenapsal.
A v roce 1986 se stal v Düsseldorfské akademii umění obětí úklidu Mastný kout, jehož autorem byl německý moderní taky umělec Joseph Beuys.
Rozumím, umění 20. století je pozoruhodné těmito obrazoboreckými tendencemi, kdy se umění jako umění opravdu, ale opravdu netváří. Podobné je to s architekturou, kdy se architektura tak dlouho oprošťovala až vzniklo panelové sídliště s umakartovými jádry, kde lidé ztrácí orientaci v prostoru i v životě. Všechno zlé je k něčemu dobré, třeba si dnes už řeči symbolů, významů, proporčních vztahů, úžasných atmosfér, komplexních kontextů, charakterů a krásy zase budeme vážit.
Pan ministr kultury Staněk dnes zveřejnil, kromě jiného, že cena pozemků při nákupu pozemků pro stavbu SEFA byla neuvěřitelně předražená ... snad to dopadne a trestního oznámení se dočká i bývalý ředitel Muzea umění Olomouce, Zatloukal.
Trochu predcasna. Pomlazka se kona az v pondeli.
Ale vem to cert, mnohem dulezitejsi, co s tou (podle mne i jinych) jiz predem zbytecnou soutezi na VP ? Pochybuji, ze nastupce Fajta bude miti stejne, az nabozenske, nadseni pro "opravu neposkozeneho". Proste se prosoutezi nejaky ten million (nasich penez) a vec se da k ledu. Doufam, ze soutezni podminky vymezuji pravo vypisovatele i nic nestavet.
Ano, svatá pravda, pane Dr. Lusciniole ..."nic nestavět"... . To by se mělo tesat do kamene a připsat tam-přitesat tam: muzeum na plastové paňácy a jiná potvorstva za 500 mega, když stát má přes bilión Kč dluhů a Olomouc přes 1,6 miliardy Kč.
Pan Šmatelka to vzal za správný konec, určitě by bylo lepší v prvé řadě zplatit státní dluhy a ne nasekat každý rok miliardy dluhů nových.
Modernistické hrůzy a ostudná potvorstva počkají v depozitářích klidně mnoho dalších let.
Doba pak prověří jejich kvalitu.
Přidat nový komentář
Diskusní příspěvky vyjadřují stanoviska čtenářů, která se mohou lišit od stanovisek redakce. Všechny příspěvky musí být schváleny redaktorem dříve než budou zveřejněny.
Redakce archiweb.cz ctí v maximální možné míře svobodu slova, nicméně ve výjimečných případech si vyhrazuje právo smazat nebo opatřit komentářem příspěvek, který se netýká tématu diskuse, porušuje platné zákony ČR nebo dobré jméno portálu, obsahuje vulgarismy nebo má reklamní charakter.
Oni by si pak občané jistě udělali sami obrázek, jak to tam v muzeu po celá desetiletí "řídili"=pytlíkovali ředitelé Zatloukal a Soukup.
Možná by vyšlo i najevo jak vybírají architekti na základě pouhé studie.
Je možná už čas oddělit zrno od plev.
Zda není názor většiny normálních nezaujatých občanů o "kvalitách" velmi draze nakoupených "exponátů" SEFA přeci jenom zprávný.
Někteří, a není jich málo, dokonce doporučují odvézt mnohé do spalovny odpadků.
A různé čmrkánky, paňáci, fleky, skvrny a podobné hrůzy opravdu velmi mnoho občanů pokládá jen za zničený materiál, hloupost a neschopnost. Znáte ten případ v Německu v Dortmundu, kdy uklízečka v muzeu zametla z podlahy nějaké smetí, písek a prach a no ouvej ?! Prý to bylo umělecké veledílo moderního veleumělce Martina Kippenbergera, jen to k té špíně nikdo nenapsal.
A v roce 1986 se stal v Düsseldorfské akademii umění obětí úklidu Mastný kout, jehož autorem byl německý moderní taky umělec Joseph Beuys.
Ale vem to cert, mnohem dulezitejsi, co s tou (podle mne i jinych) jiz predem zbytecnou soutezi na VP ? Pochybuji, ze nastupce Fajta bude miti stejne, az nabozenske, nadseni pro "opravu neposkozeneho". Proste se prosoutezi nejaky ten million (nasich penez) a vec se da k ledu. Doufam, ze soutezni podminky vymezuji pravo vypisovatele i nic nestavet.
Modernistické hrůzy a ostudná potvorstva počkají v depozitářích klidně mnoho dalších let.
Doba pak prověří jejich kvalitu.