Galerie VI PER Vás srdečně zve na zahájení výstavy Taking More Than What's There to Give a doprovodnou komentovanou prohlídku s kurátorkou výstavy Alinou Paias. V současné architektonické tvorbě je stále ještě běžné spoléhat se na různé druhy těžby. Řada projektantů a badatelů se proto snaží definovat a usnadnit postupy, jež by architektonickou praxi vyvázaly z nezbytné závislosti na těžbě. S tím, jak tyto obavy pronikají do hlavního proudu uvažování, se objevuje i otázka, jaké jsou další formy těžby, které jsou základem architektonické produkce. Energie je podstatnou součástí tohoto zkoumání: termín šedá nebo také ztělesněná energie se často používá jako jeden ze způsobů hodnocení dopadu určité budovy na životní prostředí a popisuje formu energetického dluhu: součet veškeré energie spotřebované během životního cyklu budovy nebo některé z jejích součástí, a to od těžby surovin až po likvidaci odpadu. V tomto výpočtu je zachyceno chápání, že pohyb, transformace a rozptyl energie podporují tvorbu architektury. Energie je oživujícím a základním faktorem od těžby surovin až po extrakci hodnoty, konkrétně nadhodnoty, prostřednictvím mobilizace práce na staveništi i v architektonické kanceláři. Prezentovaná výstava, která je v těchto úvahách pevně zakotvena, zkoumá těsný vztah mezi energií, prací a hodnotou při tvorbě architektury a vystavěného prostředí. Jakmile je zřejmé, že energie představuje materiální podklad pro hodnotu, maximalizace hodnoty vyjadřuje maximalizaci spotřeby energie. Tvorba architektury se pak odehrává na hranici přetěžování, a někdy tuto hranici dokonce překračuje a bere si tak víc, než je možné dát. Výstava shromažďuje výzkumy, příběhy konkrétních míst i nezodpovězené otázky stejně jako nadějné alternativní cesty. Sekce nazvaná Economies of Architecture (Ekonomiky architektury) představuje výzkumy z různých koutů planety odhalující vztahy mezi těžbou, spotřebou energie a maximalizací hodnoty. Zahrnuje důl, kde architektura závisí na těžbě surovin a energie a zároveň ji podporuje; dále ukazuje továrnu, v níž jdou ruku v ruce dopady na životní prostředí s nebezpečnými pracovními podmínkami; následně prostředí infrastruktury, kde se veškeré energetické toky prostorově zhmotňují v podobě pracovníků a materiálů; staveniště jakožto středobod architektonické produkce a hlavní místo těžby nadhodnoty; ateliér, kde monetizace architektury přímo ovlivňuje způsob práce architektů; a nakonec obydlenou budovu, kde se všechny tyto podmínky spojují a budova je následně spotřebovávána. Práce stipendistů Evropské architektonické platformy LINA, rozkročené mezi Prahou a Lisabonem, kde se výstava paralelně koná, řeší obydlenou architekturu jako spotřebitele energie, spekulativní kartografii územní dynamiky vyčerpání v Evropě, a sítě solidarity mezi pracovníky ve stavebnictví v boji proti klimatické krizi. Výstavu uzavírá video The Void of Its Other, které zkoumá finanční a politické tlaky a pobídky, které utvářejí bytovou výstavbu v dnešním Rotterdamu. Vystavující: Alfonse Chiu & Emma Kaufmann LaDuc, Alina Paias & Benjamin Schoonenberg, Angela Gigliotti, Belgian Architects United, Evelina Gambino & Jess Gough, Jean Souviron, Laura Pappalardo, Lesia Topolnyk, Liam Ross, Netherlands Angry Architects!, Paulien Bremmer, Serah Calitz, Sergio Kopinski Ekerman. Kurátorka: Alina Paias Alina Paias je architektka, publicistka a kurátorka, která se zabývá technologiemi a formami poznání v architektonické tvorbě a využívá přitom širokou škálu různých filozofických přístupů. Byla jednou z kurátorek Mezinárodního bienále architektury 2024 v Rotterdamu s titulem Nature of Hope a je členkou redakčního týmu časopisu o teorii architektury Footprint, vydávaného technickou univerzitou v Delftu (TU Delft). Výstava vznikla v rámci programu LINA European Architecture Platform a ve spolupráci s Lisbon Architecture Triennale, kde se bude výstava konat v termínu 8/3–13/5/2025.
0 komentářů
Přidat nový komentář
Diskusní příspěvky vyjadřují stanoviska čtenářů, která se mohou lišit od stanovisek redakce. Všechny příspěvky musí být schváleny redaktorem dříve než budou zveřejněny.
Redakce archiweb.cz ctí v maximální možné míře svobodu slova, nicméně ve výjimečných případech si vyhrazuje právo smazat nebo opatřit komentářem příspěvek, který se netýká tématu diskuse, porušuje platné zákony ČR nebo dobré jméno portálu, obsahuje vulgarismy nebo má reklamní charakter.
Redakce archiweb.cz ctí v maximální možné míře svobodu slova, nicméně ve výjimečných případech si vyhrazuje právo smazat nebo opatřit komentářem příspěvek, který se netýká tématu diskuse, porušuje platné zákony ČR nebo dobré jméno portálu, obsahuje vulgarismy nebo má reklamní charakter.