...No, je to drahé, protože je to prostě hrozná kráva... obrovská. Když to bude z něčeho důstojnějšího než jen stesané ze špalků, tak to prostě bude stát prachy. Ostatně myslím, že navzdory tomu, jak se toto dílo zaštiťuje jménem posvátné oběti zdejší totality, je to prostě patafyzický výtvor, z něhož památce Jana Palacha prostě žádná čest neplyne. Ať už byl John Hejduk architekt sebezajímavější, tady se prostě netrefil... (7:- /)
Prosím Vás, web evidentně používat dovedete, zkuste si napřed o tom "dílku" něco zjistit než napíšete takovouhle "větičku"...
Kéž by se opravdu povedlo je konečně realizovat.
A ve středu Palachova náměstí zůstane ten monumentální větrák z garáží?? je to škoda, ty Hejdukovy plastiky patří dle vítězného soutěžního projektu na nádvoří nové fakulty architektury ČVUT. Proč se vše u nás dělá tak ad hoc a nic se nedotáhne do konce?
...ve středu Palachova náměstí by se měl ten Pragerův betonovej "pařez" upižlat, tu děsnou sochu Antonína Dvořáka patří odvézt do musea kuriozit, načež nejlepší ozdobou celého prostranství zůstane veduta Hradčan.
Jinak, jak správně poznamenal předřečník: po Palachovi se náměstí jmenuje, dotyčný má na průčelí tamní Filosofické fakulty, kde studoval filosofii a politickou eknomii, instalovanou posmrtnou masku z bronzu, tak co?
...Vážně nechápu, co by si s tím Hejdukovým monstrem počala ČVUT, která s Palachem vůbec nesouvisí.
Já bral Palacha vždycky jako obecný symbol boje studentů za svobodu, podobně jak Opletala. Šakale, normálně s přehledem nad věcí a teď najednou monstrum? U nás na domě je taky pamětní deska Škrétovi, ale srovnávat Škrétu s Palachem, to je jako srovnávat Křižíka s Husem!
těch 8mil.dát na vyřešení (odstranění) pařezu z Palachova náměstí. Dům sebevraha a jeho matky nic pozitivního nepřinese. Je hrozný, když vznikne naddimenzovaná trudnomyslná věc, nepřehlédnutelná ve veřejném prostoru.
To závisí jak Hejdukovu sochu Roberte chápete, já ji beru jako svého druhu kafkovský surrealismus, kdy matce stojí vlasy hrůzou, jak syn hoří svatým ohněm... Palach krom toho, že je nejtěžší osobní tragédií, tak je probuzením občanského svědomí na mnoho generací dopředu, tak tomu rozumím já a hluboce to ctím. Asi tato interpretace Palachova činu a Hejdukova díla není ještě dost zřejmá, ale to není jejich chyba, spíše otázka nedostatečné prezentace na jedné straně a nepochopení smyslu na straně druhé. Ctěme své hrdiny a rozumějme jim.
matce stojí vlasy hrůzou, jak syn hoří svatým ohněm
Tato Vaše interpretace prezentovaného návrhu pomníku tento posunuje do tragikomické polohy. Důvod navíc přoč ho nerealizovat. Ale popletl jste to. Jde o dům sebevraha a dům jeho matky, kdy shoří dva světy. Proto ta akceptovatelná architektonická forma.
Nebanalizujte takhle ten skvely pomnik. Tato abstrahovana forma se neda shrnout vstavanim vlasu nebo pripodobnenim k domecku jednim tahem. Kazdy si s tou velmi silnou sochou spoji milion svych vlastnich vyznamu. Je to nadcasove a nadherne dilo vyjimecneho tvurce a je v prvni rade ostuda, ze uz davni nestoji.
jsou v názvu díla. Co v tom vidím jsem napsal výše. Mysllím, že co je tragikomické má blízko k označení hloupé už vzhledem k námětu (pro mne nepochopitelnému činu), které tohle dílo svojí formou zpřítomňuje. Navíc podle mne je zde otázka velikosti těchto objektů, kde se v návrhu nutně počítá s ohromující objemností, která dodává dílu zákonitě na důležitosti tím, jak je nepřehlédnutelné ve své banální formě díky svojí rozměrnosti . Představíme-li si památník v provedení do výšky lidské postavy, tak bude vypadat jako dva odpadkové koše plné rampouchů. Ono to měnění měřítka soch je docela zajímavá věc.
Kdo chtěl, mohl si oba "domy" prohlédnout do roku 2000(?) na Hradě.
Ve skutečné velikosti.
Nevypadaly jako "odpadkové koše plné rampouchů."
Palachův čin je možné nahlížet různě, ale naznačovat že byl prostě "hloupý" je víc než hloupé.
Nedovedu si představit kdo už by si zasloužil pomník, když ne on.
Na této diskusi je exemplárně vidět proč už téměř nikdo zajímavý do nich nepíše a pravděpodně ani nečte. Škoda.
Jsem starší generace, kterou Palachův čin hluboce zasáhl. O to spíš jsem kritická ke všemu, co je s jeho jménem spojováno- především dnes, kdy za to lidi nejsou (přinejmenším) kropeni v lednu studenou vodou. Jenže ne každý počin, který se jeho jménem zaštiťuje, je toho hoden. Nelze spojovat jeho oběť s tím, co je dnes ve jménu té oběti nabízeno. Mimochodem, Palach na náměstí už pomník má- komorní, nevtíravé dílo, ale daleko vhodnější, svým nábojem a v této lokalitě i velikostí a umístěním.
...říkal jsem si, kdy se někomu z diskutujících udělá zkrat v hlavě, jímž se propojí názor na kvality Hejdukova pomníku s postojem k Palachovu činu, z čehož vyplyne nevyvratitelná argumentace, že komu se nelíbí pomník, ten si neváží Palacha (7:- P)
Upřímně, čekal jsem to mnohem dřív, takže je celkem prima, že se to objevilo až v příspěvku č. 18 (7:- ))
ještě mi to nedá, trochu mne dráždí, Roberte, nepochopení této jasné věci. "Domy" v názvu díla zde jsou použity v jejich přeneseném poetickém slova smyslu, dům jako schránka na duši, hmota okolo toho podstatného, co už tam není. Naše těla jsou naše domy, ve kterých přebývají naše duše. Kdo chce pochopí...
ateismus[-iz-] m nezbytna soucast materialistickeho svetoveho nazoru, popirajici existenci boha n. jinych nadprirozenych bytosti; vedecky zduvodnene odmitani nabozenstvi a vsech jeho projevu.
Dr. Ladislav Rejman "Slovnik cizich slov" SPN Praha 1966
...Kdyby to byl pomník J. F. Bobliga s Edelstadtu, tak snad by to snad na vězeňském dvoře v Ruzyni pod názvem "Dům inkvizitora" mohlo stát.
...Ale takhle?! § :- | )
Přidat nový komentář
Diskusní příspěvky vyjadřují stanoviska čtenářů, která se mohou lišit od stanovisek redakce. Všechny příspěvky musí být schváleny redaktorem dříve než budou zveřejněny.
Redakce archiweb.cz ctí v maximální možné míře svobodu slova, nicméně ve výjimečných případech si vyhrazuje právo smazat nebo opatřit komentářem příspěvek, který se netýká tématu diskuse, porušuje platné zákony ČR nebo dobré jméno portálu, obsahuje vulgarismy nebo má reklamní charakter.
Kéž by se opravdu povedlo je konečně realizovat.
Jinak, jak správně poznamenal předřečník: po Palachovi se náměstí jmenuje, dotyčný má na průčelí tamní Filosofické fakulty, kde studoval filosofii a politickou eknomii, instalovanou posmrtnou masku z bronzu, tak co?
...Vážně nechápu, co by si s tím Hejdukovým monstrem počala ČVUT, která s Palachem vůbec nesouvisí.
Ve skutečné velikosti.
Nevypadaly jako "odpadkové koše plné rampouchů."
Palachův čin je možné nahlížet různě, ale naznačovat že byl prostě "hloupý" je víc než hloupé.
Nedovedu si představit kdo už by si zasloužil pomník, když ne on.
Na této diskusi je exemplárně vidět proč už téměř nikdo zajímavý do nich nepíše a pravděpodně ani nečte. Škoda.
Upřímně, čekal jsem to mnohem dřív, takže je celkem prima, že se to objevilo až v příspěvku č. 18 (7:- ))
http://earch.cz/clanek/3814-jan-palach-a-john-hejduk.aspx
http://si-architecture.blogspot.com/2009/02/john-hejduk-and- some-of-his-abilities.html
http://cooper.edu/architecture/publications/john-hejduk-work s
http://www.flickr.com/photos/dystopos/9001592/
Dr. Ladislav Rejman "Slovnik cizich slov" SPN Praha 1966
Tak az pristanete v tom Damasku....
...Ale takhle?! § :- | )